ارتباط میان مشارکت مردم و امنیت ملی

جام جم آنلاین: کارشناسان و صاحب نظران معتقدند که اهمیت انتخابات فردا از مرحله اول کمتر نیست و هر چه حضور مردم در این مرحله از انتخابات بیشتر باشد، هم مجلس قوی تشکیل خواهد شد و هم ایران قدرت چانه زنی بالایی در مذاکرات بغداد داشته و ادبیات دشمنان نسبت به ایران تغییر خواهد کرد.

به گزارش جام جم آنلاین انتخابات مجلس نهم در ۱۲ اسفند سال گذشته برگزار شد که برای انتخاب ۲۹۰ نماینده مجلس بیش از سه هزار ۴۰۰و نامزد در سراسر کشور به رقابت پرداختند.

در آن انتخابات تکلیف ۲۲۵ کرسی مجلس مشخص شد و۱۳۰ نامزد برای انتخاب ۶۵ نماینده به دور دوم انتخابات راه یافتند.

انتخابات دور دوم مجلس فردا در ۳۳ حوزه انتخابیه و ۱۸ استان برگزار خواهد شد.

خبرنگار ما در گفت‌وگو  با کارشناسان و صاحب نظران اهمیت حضور مردم در این مرحله از انتخابات را بررسی کرده است.

ارتباط بین حضور و مشارکت مردم و امنیت ملی

مدیر مسئول موسسه سروش گفت:در مورد اهمیت و پیامدهای حضور مردم در انتخابات در طول سال های مختلف که انتخابات متعدد را پشت سر گذاشتیم، صحبت های زیادی شده و مردم هم به میزان زیادی بر این اهمیت و ضرورت آن واقف هستند.

مهدی فضایلی تاکید کرد: از نظر اهمیت و تاثیر، انتخابات مرحله اول و دوم تفاوتی ندارد و قطعا همان دلایلی که در مرحله اول انتخابات برای حضور گسترده و با شکوه آنها زمینه سازی و ایجاد انگیزه کرده، در مرحله دوم هم نقش آفرین هستند.

«بخصوص اینکه نتیجه انتخابات در شهری مثل تهران که در مرحله اول فقط پنج نامزد راهی بهارستان شدند، در مرحله دوم قطعا ۲۵ نامزد انتخاب می شوند چرا که معیار انتخاب کسب آرای نسبی است و هر کس که بیشترین آرا را کسب کند، به مجلس راه می یابد».

وی تصریح کرد: بنابر این از یک جهت اهمیت این دور انتخابات بیشتر است، چرا که در حوزه انتخابیه تهران قطعا ۲۵ نامزد و در حوزه های انتخابیه بر اساس نیاز نامزدها انتخاب می شوند و چه بهتر که این نامزدها با یک آرا و پشتوانه قوی تری وارد مجلس شوند.

کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به ضرورت و اهمیت حضور مردم در این مرحله از انتخابات گفت: این موضوع را می توان از چند زاویه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد اول اینکه این حضور یک تکلیف است و هر کسی که بعنوان یک فرد مسلمان و ایرانی محسوب می شود، بعنوان احساس تکلیف باید در انتخابات شرکت کند.
 
« هم حضرت امام راحل، هم  مقام معظم رهبری و هم مراجع تقلید انتخابات و دادن رای را جزو تکلیف شرعی و دینی می دانند و این تکلیف مثل بقیه تکالیف واجب بوده و باید انجام شود».

فضایلی به تاثیرات حضور مردم در انتخابات در مسایل داخلی اشاره کرد و گفت:  طبیعتا اگر یک مجلس قوی با پشتوانه مردمی داشته باشیم، می تواند در مسایل کشور و انجام وظایف خود از بعد قانونگذاری و نظارتی از یک موضع قوی تری ورود کند و با پشتوانه و اتکای به رای بالای مردم یک برخورد مقتدرانه تری داشته باشد.

وی تاثیر حضور مردم در انتخابات از منظر سیاست خارجی کشور و نوع مواجهه دشمنان با جمهوری اسلامی ایران را چنین تحلیل کرد : همه منتظرند تا ببینند رابطه مردم با نظام و انقلاب و میزان حمایت ملت از مسئولین چقدر است. بنابر این هر مقدار که این حضور و این  مشارکت پررنگ تر باشد، تهدیدات دشمنان کاهش پیدا می کند.

«اگر دشمنان ما احساس کنند که پشتوانه مردمی نظام سست متزلزل شده، انگیزه آنها برای فشار بیشتر و عملی کردن تهدیداتشان بیشتر خواهد شد».

مدیرعامل موسسه سروش تاکید کرد: یک ارتباط بسیار جدی و وسیعی بین حضور و مشارکت مردم و امنیت ملی  وجود دارد.

فضایلی به مذاکرات بغداد که سوم خرداد ماه امسال بین ایران و ۱+۵ انجام می شود، اشاره کرد و گفت:  طبیعتا این حضو و مشارکت می تواند کمک قابل توجهی به مذاکرات خارجی از جمله مذاکرات هسته ای ما داشته باشد و اعتبار بین المللی ما را افزایش دهد.

حضور پررنگ مردم و تشکیل مجلس ولایی، کارآمد و انقلابی

مرتضی طلایی هم معتقد است که شرکت در انتخابات یک رسالت و تکلیف الهی است و این تکلیف هنوز به اتمام نرسیده و فردا باید کامل شود.

وی گفت: مردم باید با حضور گسترده، دین خود را نسبت به نظام و انقلاب و کشور ادا کنند.
 
عضو شورای شهر تهران با اشاره اهمیت انتخابات فردا اظهار داشت: بر اساس عرف گذشته، شاید حضور مردم در مرحله دوم انتخابات کمتر باشد، اما باید توجه کرد که اهمیت میزان آرای منتخبان در مرحله دوم از مرحله اول بیشتر است.

«باید نامزدها را با آرای بالا به مجلس فرستاد تا آنها بتوانند با اعتماد به نفس وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند».

طلایی گفت: نماینده ای که با حداقل آرا وارد مجلس شود، اعتماد به نفس لازم را ندارد بنابر این مردم در ۳۳ حوزه انتخابیه ای که در این مرحله پای صندوق های رای می روند، باید بدانند که حضور گسترده آنها پشتیبانی برای نماینده انتخاب شده و ضامن پیگیری بهتر مطالبات آنها خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد تا با این انتخابات یک مجلس ولایی، کارآمد و انقلابی را تشکیل دهیم که بتواند مشکلات کشور را در بخش های گوناگون پیگیری و حل کند.

«پیش بینی می شود که مردم مشارکت خوبی در این مرحله از انتخابات داشته باشند».

عضو شورای شهر تهران با اشاره به انتخاب ۲۲۳ نامزد در مرحله اول انتخابات در ۱۲ اسفند سال گذشته، گفت: در آن مرحله شاکله و کلیات مجلس نهم مشخص شد و معلوم گردید که نیروهای انقلابی، ولایی و اصولگرا وارد مجلس شدند که امیدواریم در مرحله دوم هم نامزدهایی که انتخاب می شوند، دارای همین ویژگی باشند.

طلاییافزود: در کنار دو ویژگی ولایی بودن و انقلابی بودن، کارآمدی هم مهم است یعنی باید نمایندگانی داشته باشیم که خود را وامدار مردم بدانند و بعنوان نمایندگان ملت بتوانند بطور قاطع در انجام وظایف و تکالیف قانونی خود بدون مصلحت اندیشی های متعلق به جریان سیاسی، وظیفه خود را انجام دهند.

«انتظاری که ما از یک نماینده مجلس داریم این است که  در سنگر مجلس مدافع حریم اسلام و ارزشهای قرآن و سرباز ولایت باشد».

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای وحدت و یکپارچگی بین مسئولین تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید در جهت تحقق منویات رهبری گام بردارند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: کارآمدی یک نماینده باعث می شود تا در رفع مشکلات از طریق وضع قوانین موثر موفق باشد.

طلایی با بیان اینکه نمی توان منکر مشکلات معیشتی، رفاهی و خدماتی مردم شد، افزود: تمی توان وضعیت بیکاری را نادیده گرفت. حداقل خواسته های مردم پیدا کردن یک شغل مناسب است. نسبت بیکاری در کشور ما خیلی بالا است و باید فکری برای آن کرد.

وی گفت: اگر نمایندگان بخواهند خدمتگذار به اسلام و انقلاب و ولایت باشند، باید کارآمدی دین را در اداره جامعه اثبات کنند و این مستلزم این است که نمایندگان بدور از حاشیه های سیاسی رایج در کشور با هم متحد شده و در جهت امنیت و منافع ملی و حفظ دستاوردهای انقلاب و خدمت به مردم تلاش کنند.

انتخابات ۱۲ اسفند ادبیات غربیها را تغییر داد

رئیس انجمن روزنامه نگاران خراسان هم معتقد است که فردا حماسه ۱۲ اسفند تکمیل می شود و مجلس نهم شکل می گیرد.

جلال فیاضی تاکید کرد: بر اساس آمار اعلام شده فردا تقریبا یک چهارم نمایندگان مجلس انتخاب خواهند شد و این نشان می دهد حضور مردم در این انتخابات بسیار حائز اهمیت و برای شکل گیری یک مجلس کارآمد بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه مجلس نهم هم از نظر بین المللی و هم از نظر داخلی در یک موقعیت بسیار حساسی تشکیل می شود، افزود: از نظر بین المللی باید توجه داشت که قبل از انتخابات ۱۲ اسفند، فضای رسانه ای و نوع برخوردی که کشورهای غربی با ایران داشتند، از یک ادبیات بسیار سخیف و مبتنی بر تهدید و تحریم برخوردار بود.

«این کشورها حتی تصمیماتی در خصوص تشدید تحریم ها از جمله تحریمهای نفتی گرفتند و نوع ادبیات آنها بسیار نامناسب بود».

مدیرعامل سابق ایرنا اضافه کرد: اما حضور ۶۴ درصدی مردم در انتخابات ۱۲ اسفند، ادبیات آنها را تغییر داد و ما نتیجه این تغییر ادبیات را در مذاکرات استانبول شاهد بودیم.

فیاضی با اشاره به مذاکرات بغداد در سوم خرداد امسال خاطرنشان کرد:انتخابات مرحله دوم در آستانه این مذاکرات است و قطعا حضور گسترده و انتخاب آگاهانه آنها می تواند در ادبیات بین المللی و مذاکرات بسیار موثر باشد.

وی گفت: از نظر داخلی در حال حاضر طرح تحول اقتصادی و قانون هدفمند سازی یارانه ها در حال اجراست که این موضوعات از یک سو برای کشور ضروری بوده و از دیگر سو اگر درست تدبیر نشود، می تواند برای کشور مشکل درست کند.

«بنابراین نمایندگان در این مرحله از تحولات اقتصادی در کشور و مقابله با آثار سویی که ممکن است این طرح در زمینه گرانی و تورم ایجاد کند، در عرصه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون نقش بسیار مهمی می توانند ایفا کنند».

این کارشناس مسایل سیاسی گفت: مجلس نهم در دورانی تشکیل خواهد شد که سه سال از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه  در این مجلس سپری می شود بنابراین نقش نظارتی مجلس نهم در اجرای دقیق این قانون مهم است.

فیاضی با بیان اینکه مجلس نهم، مجلسی خواهد بود که برنامه ششم توسعه کشور را مصوب خواهد کرد، افزود: برنامه های توسعه ما را به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور می رسانند و تحقق این سند از مسیر برنامه های پنج ساله می گذرد.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس نهم علاوه بر تعهد و پایبندی به ارزشهای دینی، باید از تخصص و کارآمدی و توانمندی لازم برخوردار بوده تا بتوانند مجلسی را شکل دهند که  کشور را در دهه پیشرفت و عدالت و آرمانهای انقلاب به سمت اهداف انقلاب پیش ببرد.

« همه اینها مستلزم حضور گسترده و آگاهانه مردم برای انتخاب نمایندگانی متعهد، کارآمد و متخصص است».

یوسف اسدی-خبرنگار پارلمانی جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.