از چه ظروفی استفاده کنیم

جام جم آنلاین: شاید در نظر اول مهم نباشد که از چه ظروفی برای پخت غذا استفاده می‌کنید ولی آثار شیمیایی حاصل از مواد موجود در رنگ یا جنس برخی از آنها، ممکن است سلامتی شما را تهدید کند.

آلومینیومی: یون، آلومینیوم را از طریق غذا وارد بدنتان می‌کند و در درازمدت سبب کم‌خونی می‌شود. فقط غذاهایی را در آن بپزید که به زمان پخت کمی نیاز دارد، اسیدی نیست و با نمک سر و کار ندارد.

لعابی یا سفالین: معمولا رنگ‌زده است و از همین‌رو، با فلزات سنگینی چون سرب همراه است که باعث مسمومیت‌های خفیف، افسردگی و کندذهنی در طولانی‌مدت می‌شود. نوع زردرنگ آن بهتر است و اگر از سرامیک باشد، مضرات کمتری دارد.

مسی: نوع قلع‌اندودش خطر چندانی ندارد. در غیر این صورت با ورود یون مس به بدن، اندام داخلی مثل احشا و حتی کبد را از کار می‌اندازد. هنگام شستشو، با سیم ظرفشویی به جانشان نیفتید و اگر خشی در آنها می‌بینید، یا مجددا قلع‌اندودشان کنید یا روانه زباله‌دان. غذاهای ترش و مواد اسیدی، قلع روی آنها را از بین می‌برد.

ملامین: ملامین‌های ترک خورده و قدیمی و کهنه را دور‌بیندازید. لعابی که سطح این دسته ظروف را می‌پوشاند بسیار نازک است و خیلی زود از بین می‌رود. با از بین رفتن این لعاب شما در واقع در حال پخت‌وپز میکروب و وارد کردن آن به بدن خودتانید!

پلاستیک: غذاها و نوشیدنی‌های داغ همچون چای، شیرکاکائو و از این دست را در لیوان‌های پلاستیکی و حتی نوع شفاف و بی‌رنگ معروف به یک‌بار مصرف آنها نخورید. مواد آلی و ترکیبات شیمیایی را مستقیما وارد بدنتان می‌کند و باعث سرطان می‌شود. ظروف پلاستیکی رنگین، رنگ را نیز به خوردتان می‌دهد!

تفلون: نباید خراش یا زدگی داشته باشد و هنگام پخت‌وپز حتما هواکش روشن یا پنجره آشپزخانه باز باشد. گاز متصاعد شده از تفلون‌های خشدار و آنها که حرارتی زیاد تحمل می‌کند، علاوه بر ایجاد سرطان، بشدت برای کودکان و پرندگان مضر است.

شیشه، بلور، پیرکس: انتخابی خوب برای آشپزخانه! نه یونی آزاد می‌کند، نه مواد بازی و اسیدی بر آنها اثرگذار است.

استیل: غذاهای اسیدی و حاوی نمک به لایه استیل آسیب می‌رساند، اما همین لایه اگر خوب نگهداری شود، از وارد شدن یون‌های آهن به بدن جلوگیری می‌کند. پس از بلور و پیرکس انتخاب خوبی‌ است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.