استفاده هوشمندانه از پول را به فرزندانتان یاد بدهید

والدین برای آموزش ارزش پول و مدیریت مالی به فرزندانشان لازم است نکات ضروری ذیل را در نظر داشته باشند.

به گزارش ممتاز، اجازه دهید فرزندانتان از همان دوران کودکی و نوجوانی تصمیم‌گیری صحیح مالی را یاد بگیرند. پدر و مادر می‌توانند برای فرزندانشان مقرری معینی در نظر بگیرند و از آ نها بخواهند با محاسبه‌های خود هزینه‌های نیاز‌های خود از قبیل پول ناهار، هزینه رفت و آمد، خرید لوازم‌التحریر و… را حساب کنند و مسئولیت دخل و خرج خود را به‌عهده بگیرند.روش‌های جالب پس‌انداز کردن را به فرزندانتان بیاموزید. والدین می‌توانند کودکان و نوجوانان خود را تشویق کنند تا اندوخته‌های خود را هرچند اندک پس‌انداز کنند. آنها می‌توانند فرزندانشان را با خود به بانک برده و حساب پس‌انداز مشترکی با هم باز کنند. افتتاح حساب بانکی به اسم فرزند و سپردن مسئولیت افزایش حساب به او می‌تواند دوراندیشی و آینده‌نگری را در او تقویت کند.

درباره درآمد، حقوق و هزینه‌ها و خرج خانه با فرزندتان صحبت کنید. خوب است والدین در حد درک و فهم کودکان بویژه نوجوانان درباره محدودیت‌های حقوق ماهانه خود و هزینه‌های منزل و… توضیحاتی به آنان بدهند تا بتدریج آنان درکی واقعی از مسائل مالی خانواده داشته باشند البته نیازی به پرداختن به جزئیات در این زمینه نیست.

درباره ارزش و اهمیت کار کردن با فرزندانتان صحبت کنید. والدین می‌توانند زمانی که فرزندشان به سن شانزده هفده سالگی رسید، آنان را تشویق کنند تا در ایام تعطیل قدم به بازار کار گذارند و تجربه‌هایی هرچند اندک در این زمینه بیاموزند.

شیوه‌های ساده صرفه‌جویی را به کودکانتان یاد دهید. پدر و مادر می‌توانند با یادآوری‌های مختصر و ساده مانند استفاده و مراقبت صحیح از وسایل و لوازم خانگی روش‌های صرفه‌جویی و استفاده بهینه از امکانات را به آنان یاد دهند.

هیچ‌گاه به فرزندانتان نگویید «خرید کردن» کار اشتباهی است و فقط باید پس‌انداز کرد. بکوشید روش‌های صحیح خرید کردن را به او یاد دهید.

دقت کنید اگر فرزندتان دائم در حال جمع کردن پول است بدون آن‌که خرج کند وی را تشویق کنید مقداری از پولش را صرف خرید وسایل مورد علاقه‌اش کند، چراکه ممکن است فرزندتان در آینده فردی خسیس و پول‌دوست بار بیاید.

اگر شما به عنوان والد نتوانید فرزندتان را مسئول امور مالی خود بار آورید آنان در آینده دچار مشکلات و نابسامانی‌های زیر می‌شوند:

وابستگی مالی: اگر فرزندتان روش‌های صحیح مدیریت مالی خود را از همان ابتدا نیاموزد، در آینده فردی غیرمسئول و سهل‌انگار بار خواهد آمد و قادر نخواهد بود مسئولیت‌های مالی خود را بپذیرد.

رشد ارزش‌های مخرب در او: در صورتی که والدین نتوانند ارزش و جایگاه پول را به فرزندانشان بیاموزند، این احتمال وجود دارد که آنان در دام ارزش‌های کاذب و مخرب بیفتند. برای مثال ارزش هر فرد را با مقدار پول او بسنجند و این تصور را داشته باشند که فرد بی‌پول هیچ منزلتی ندارد.

قرض گرفتن‌های دائمی: اگر پدر و مادر نتوانند درباره پول و پس‌انداز آموزش‌های لازم را به فرزندشان بدهند، عاداتی مانند قرض گرفتن‌های دائمی در وی نهادینه خواهد شد و به‌عنوان مقروض همیشگی باقی خواهد ماند.

جر و بحث و اختلافات خانوادگی: اگر فرزندتان نتواند تصمیم‌گیری‌های درست مالی را بیاموزد و مسئولیت مالی را نپذیرد در آینده و بعد از تشکیل خانواده همیشه دچار اختلاف مالی و بگو مگو بر سر پول با همسر و فرزندانش خواهد شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.