اسرار ساخت یک وسترن خوب

۱۶خردادماه،

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ با اینکه فیلم های وسترن طی یکی دو دهه ی اخیر فروش خوبی در گیشه نداشته اند نمونه هایش هم کابوی ها و بیگانه ها (۲۰۱۱) و غرب وحشی وحشی (۱۹۹۹) اما گور وربینسکی، کارگردان آمریکایی فیلم رنجر تنها (یکه سوار) می گوید دوستی عجیب و غریب بین تونتو (جانی دپ) و رنجر تنها (آرمی همر) سبب خلق ماجراهای جالبی می گردد که تماشاگران دوست خواهند داشت آنها را دنبال کنند.
 به گفته ی وربینسکی راز ساخت وسترنی تماشایی تعریف کردن قصه ی خوبی است من تمرکزم را روی رابطه دوستی این دو شخصیت گذاشتم و فکر کنم با این کار فیلم حال و هوایی معاصر و قابل درک پیدا کرده است. وربینسکی، که در مراسم نمایش بخش هایی از فیلم رنجر تنها در سینماکان صحبت می کرد، گفت که به محض اینکه جری بروکهایمر تهیه کننده به او گفته که به محض اینکه جری بروکهایمر تهیه کننده به او گفته که امتیاز ساخت فیلمی سینمایی با حضور شخصیت رنجر تنها را به دست آورده، خود را آماده ی کارگردانی فیلم کرده: من به نوعی با تماشای فیلم های سام پکین پاو سرجیو لئونه بزرگ شده ام و به همین خاطر ساخت چنین فیلمی فرصت بسیار خوبی برای من بود تازه هر روز که یکی پیدا نمی شود که به تو زنگ بزند و بگوید هی، می خواهیم یک فیلم وسترن بسازیم!
داستان رنجر سابق اهل تگزاس که ماسکی به صورت دارد برای مخاطبانی که پا به سن گذاشته اند آشناست چون در دهه های چهل یا پنجاه یا برنامه ی رادیویی آن را شنیده اند یا اینکه سریال تلویزیونی اش را تماش کرده اند اما برای بسیار ها ممکن است داستان کاملا جدی باشد و وربینسکی به خوبی از این نکهت مطلع است به طور مثال بچه های من نمی دانند رنجر تنها چه کسی هست به همین خاطر ما از صفر آغاز کرده ایم و هدفمان هم این بوده که داستان خوبی تعریف کنیم.
وربینسکی می گوید اولین بار حین ساخت دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه های مرد مرده (۲۰۰۶) ایده ی حضور جانی دپ در نقش تونتو را با او در میان گذاشته و در سال ۲۰۱۰ بوده که دپ عکسی از خودش با شکل و شمایل ولباس تونتو برای او فرستاده و آن وقت بوده که کارگردان نشسته و طرح داستانی فیلم رنجر تنها را ریخته است، وربینسکی دربارهٔ نقش آفرینی دپ می گوید: به نظرم جانی دپ بسیار سعی کرد در برگردان سینمای تازه ی این شخصیت رعایت امانت داری را بکند و از طرف دیگر شخصیتی بسیار سرگرم کننده هم خلق کند.
آرمی همر می گوید از آنجایی که پدرش یکی از طرفداران پروپاقرص سریال رنجر تنها بود او با این شخصیت به خوبی آشنا بوده و به همین خاطر هم هدف اصلی اش این بوده که کارش را خوب انجام بدهد و با بازی اش کسی را ناراحت نکند.
به گفته ی وربینسکی و بروکهایمر چالش های ساخت فیلمی وسترن در این مقطع زمانی درست شبیه به ساخت فیلمی با حضور دزدان دریایی است.
بروکهایمر می گوید: سالها بود که فیلم هایی که دزدان درایی در‌آنها حضور داشتند در گیشه موفق عمل نمی کرد تا اینکه ما سری فیلم های دزدان دریایی کارائیب را ساختیم و حسابی موفق بودیم.
وقتی داستان خوبی تعریف می کند، شخصیت های گیرایی داری و مضمون و ریتم داستانی فیلم هم خوب خوب است  و کارگردان و فیلمنامه نویس کارشنان را به خوبی انجام داده اند، مشخص است که مردم می آیند و فیلم را تماشا می کنند.
چهارفیلم سری دزدان دریایی کارائیب حدود ۳٫۷ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته اند و به همین خاطر بروکهایمر امیدوار است رنجر تنها هم که با بودجه ای ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته شده و نمایش آن از سوم ژوئیه آغاز می گردد، بتواند به چنین موفقیتی دست پیدا کنند: همیشه دلمان می خواهد فیلم هایمان خوب پول برگردانند تا بتوانیم فیلم های بیشتری بسازیم اگر استودیو سود نکند که نمی تواند بسیار دوام بیاورد!
وقتی درسال ۱۹۹۵ کمپانی دیزنی انیمیشن موزیکال پوکاهانتس را روانه ی سینما ها کرد، ترانه ی وحشی ها با انتقاد شدید سرخپوستان بومی آمریکا روبه رو شد مسئولان دیزنی این بار حواسشان را جمع کرده اند و از سرخپوستان آمریکایی دعوت کرده اند تا در تولید فیلم نقشی داشته باشند تا مبادا شمایل تونتو با بازی جانی دپ سبب دلخوری آنها شود مسئولان دیزنی حتی سرخپوستان را در جریان نگارش فیلم نامه و فیلمبرداری قرار دادند تا بتوانند نظر مثبت آنها را نسبت به این پروژه جلب کنند همین طور هم شد با اینکه در بیشتر فیلم های وسترن کلاسیک سینما سرخپوستان عاری از تمدن و وحشی به تصویر کشیده شده اند ولی آمریکا واکنشی کاملا مثبت به رنجر تنها و شخصیت تونتو از خود نشان داده اند./ص


منبع: ماهنامه دنیای تصویر


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.