امروز روز هیگز است / این خبر به روز می‌شود

هرچند کنفرانس خبری اصلی در محل آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای اروپا، سرن ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران آغاز می‌شود، اما مسوولان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از ساعت ۱۰ امروز برنامه «روز هیگز» را آغاز کرده‌اند.

اهمیت این کنفرانس به این دلیل است که آخرین مهر تایید بر تلاش صد ساله فیزیک جدید برای تعیین مدلی از سازوکار ذرات و نیروهای حاکم بر عالم است که تحت عنوان «مدل استاندارد فیزیک ذرات بنیادی» شناخته می‌شود.

فیزیک‌دانان ایرانی نیز در آزمایش سی.ام.اس، یکی از دو آزمایش اصلی ال.اچ.سی مشارکت دارند و این مشاکت و سهم دانشمندان ایرانی در این اکتشاف اهمیت آن را دو چندان می‌کند.

به روز شده در ۱۱:۴۲: کنفرانس فیزیک انرژی بالا در ملبورن استرالیا با پخش مستقیم کنفرانس سرن افتتاح شده است. پس از خیرمقدم مدیرعامل آلمانی سرن، سخنگوی سی.ام.اس، یکی از دو آزمایش اصلی برخورددهنده بزرگ هادرون (که پژوهشگران ایرانی نیز در انجام آن سهیم هستند)، توضیحات خود را درمورد این آزمایش، تعداد آزمایش‌ها، نرخ پردازش اطلاعات و … آغاز کرده است.

 به روز شده در ۱۱:۵۵: سخنگوی آزمایش سی.ام.اس در حال توضیح چگونگی یافتن آثار واپاشی‌های مرتبط با بوزون هیگز، جدا کردن رویدادهای مهم، تعیین پراکندگی آماری و دقت این آزمایش‌هاست. در سال ۲۰۱۲، پژوهشگران انرژی برخورد ذرات را در ال.اچ.سی به ۸ تراالکترون‌ولت رساندند، چراکه در برخوردهای پرانرژی‌تر، ذرات بیشتر و پرانرژی‌تری پدید می‌آیند و احتمال یافتن ذره بوزون هیگز نیزبیشتر می‌شود.

 به روز شده در ۱۲:۰۹: پژوهشگرن آزمایش سی.ام.اس با ترکیب اطلاعات بدست آمده از ۳ روش واپاشی بوزون هیگز، نشانه‌های قوی از این ذره را با دقت آماری ۵ سیگما بدست بیاورند. این دقت بدان معنی است که نتیجه آزمایش تا ۹۹٫۹۹۹۶ درصد قابل اعتماد است.

برای آن‌که در مورد بوزون هیگز، تاریخچه و اهمیت آن بیشتر بدانید، مطالب را به ترتیب مطالعه کنید.

بوزون هیگز کشف شد! 

اگر بوزون هیگز کشف نشود، چه اتفاقی در دنیای فیزیک می‌افتد؟ 

بوزون هیگز بالاخره پیدا شد؟/ فوری

مدل استاندارد ذرات بنیادی، حاصل نیم قرن تلاش فیزیک‌‌دانان/ اینفوگرافیک 

۵۳۵۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.