کشف ذره جدیدی مطابق با هیگز/ بزرگترین کشف در تاریخ علم

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان مرکز تحقیقات هسته ای اروپا ( سرن) در نشست خبری امروز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه که با حضور فیزیکدانهایی چون پیتر هیگز برگزار شده، اظهار داشتند که ذره ای را مشاهده کرده اند که با انتظارات آنها از ذره بوزون هیگز برابری می کند.

جان ومرسلی رئیس اجرایی شورای تسهیلات علم و فناوری طی یک گفتگوی کوتاه با خبرنگاران در لندن اظهار داشت: دانشمندان ذره ای را کشف کرده اند که با بوزون هیگز تطابق دارد. این اکتشاف برای دنیا حائز اهمیت است، این مسئله مورد تصدیق قرار گرفته و امروز روز مهمی برای علم محسوب می شود.

صدها نفر از دانشمندان امروز در یک نشست خبری در سرن در سوئیس شرکت کردند تا خبر اعلام این ذره را به رسانه های خود مخابره کنند.

جون اینکاندلا سخنگوی این آزمایشگاه اظهار داشت: این کشف می تواند بزرگترین کشف یا مشاهده درمیان سایر پدیده های جدیدی باشد که ما طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته در این عرصه داشته ایم.

در ماه دسامبر سال گذشته در برخورد دهنده بزرگ هادرون محققان نخستین شواهد را از ذره گریزان هیگز بدست آوردند. 

از آن زمان تاکنون آنها اطلاعات بسیار گسترده ای را از تعداد بیشماری برخورد با انرژی بالا بررسی کرده اند تا احتمال خطا را کاهش دهند.

استاندارد آماری برای اعلام یک نشانه پنج سیگما است که نشانه کشف نهایی این ذره است که در این رابطه شانس خطا یک در یک میلیون است. در حال حاضر دانشمندان به ۴٫۹ سیگما قطعیت از وجود این ذره رسیده اند.

سرجیو برتولوچی رئیس بخش تحقیق و محاسبات سرن اظهار داشت: اطلاعات امروز ما نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

در برخورد دهنده بزرگ هادرون که ۲۷ کیلومتری زیر زمین واقع شده دانشمندان دو پرتو از پروتونها ( قلب اتمها) را به یکدیگر برخورد می دهند. وقتی که این پروتونها بایکدیگر برخورد کرد انرژی بالا موجب می شود که آنها به یک آرایه از ذرات بنیادی تر تبدیل شوند. این امر ممکن است پس از آن به ایجاد ذرات دیگری نیز منتهی شود. دانشمندان با دنبال کردن این الگوها امیدوار بودند که بتوانند ذره بوزون هیگز را مشاهده کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.