کشف بوزون هیگز به طور رسمی تأیید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان تحقیقات هسته ای اروپا ( سرن) ماه ژوئیه گذشته اعلام کرده ذره گریزان هیگز یا دست کم یک ذره که به ویژگیهای بوزون هیگز شباهت دارد را مشاهده کرده اند، اما این سازمان اکنون نتایج رسمی خود را در رابطه تأیید رسمی کشف بوزون هیگز اعلام کرد.

نتایج تحقیقات هر دو تجربه در مجله Physics Letters B منتشر شده است.

جو انکاندلا سخنگوی یکی از این تجربه ها که تحت عنوان CMS فعالیت می کند طی بیانیه اظهار داشت: این مقالات اولین مشاهدات یک ذره جدید را که توسط دو آزمایش بزرگ در برخورد دهنده بزرگ هادرون در جستجوی مدل استاندارد بوزون هیگز کشف شده ارائه کرده است.

وی افزود: این دو مقاله مهمرین مقالاتی هستند که تاکنون از سوی برخورد دهنده بزرگ هادرون ارائه شده و نتایج آن در عرصه فیزک ذرات کلیدی محسوب می شوند. ما از مشاهده انتشار این مقاله در نشریه Physics Letters B مسروریم تا این نتایج در اختیار تمام افرادی قرار بگیرد که می خواهند آن را مطالعه کنند.

بوزون هیگز ، یک ذره بنیادی اولیه دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده بود. مشاهده تجربی این ذره می تواند درباره چگونگی جرم ‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد.

در ۴ ژوئیه ۲۰۱۲ سرن در سمیناری اعلام کرد، که یک بوزون معادل ۱۲۵ گیگا الکترون ولت دردو اسپکترومترجداگانه و مشاهده شده ‌است که اکنون این اعلام رسمی و انتشار مقالات علمی کشف آن را تصدیق و تأیید می کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.