اهمیت نگهداری دندان های شیری

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

نگهداری از دندان های شیری کودکان تا زمان افتادنشان، بار بیماری دندانی در بزرگسالی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر مهتاب معمارپور، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رشته دندانپزشکی کودکان با بیان این مطلب، گفت: بالا بردن سطح آگاهی والدین برای رعایت بهداشت دهان کودکان و حفظ و نگهداری دندان های شیری آنها تا زمان افتادنشان موجب می شود که بار بیماری های دندانی در بزرگسالی به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

دکتر مهتاب معمارپور افزود: ملاقات نوزاد با دندانپزشک نباید بیشتر از ۶ تا ۱۲ ماه پس از رویش اولین دندان شیری به تأخیر بیافتد.

وی اظهار داشت: مشاوره با مادران قبل از تولد نوزاد و آشنایی آنها با روش های پیشگیری از بیماری های دهانی در نوزادان بسیار کمک کننده می باشد و می تواند تضمینی برای داشتن دندان هایی سالم در بزرگسالی برای کودکان باشد.

دکتر معمارپور با بیان اینکه رژیم غذایی در پوسیدگی دندان ها موثر است، بیان کرد: با بررسی رژیم غذایی روزانه یا هفتگی کودک میزان و الگوی مصرف مواد غذایی پوسیدگی زا مشخص می شود، با این حال اصلاح رژیم غذایی باید مرحله به مرحله و تدریجی باشد زیرا تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی معمولاً به شکست منجر می شود.

وی گفت: اقدام های پیشگیرانه در دندانپزشکی کودکان علاوه برآموزش بهداشت و آموزش تغذیه شامل فلوراید تراپی، فیشورسیلانت و سیل کردن شیارهای دندانی مستعد به پوسیدگی می باشد.

دکتر معمارپور اظهار داشت: با کشف فلوراید به عنوان عنصر ضد پوسیدگی توجه زیادی جهت استفاده آن در فرم های گوناگون صورت گرفت، ترکیبات مختلفی از فلوراید به صورت خمیردندان، دهان شویه، قرص و ژل وجود دارد.

این متخصص دندانپزشکی افزود: برای جلوگیری از پوسیدگی شیارها در دندان های مستعد پوسیدگی باید تدبیر دیگری اندیشید که آن استفاده از فیشورسیلانت است، افرادی که بهداشت دهانی ضعیفی داشته یا دارای پوسیدگی در سایر دندان ها هستند، موردهای مناسبی برای درمان فیشورسیلانت نمی باشند، در حالی که در افرادی که با استفاده های منظم و مکرر از فلوراید ریسک پوسیدگی کاهش یافته با اطمینان بیشتری می توان فیشورسیلانت را انجام داد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.