ایران قلب تمدن اسلامی است

امروزنامه – ۲۱/۰۲/۱۳۹۰ 

 

روزنامه آرمان

«کلیات بودجه ۹۱ بدون رقم تصویب شد» تیتر یک روزنامه آرمان است.

گفتگوی آرمان با وزیر اسبق علوم با عنوان «جعل مدرک ریشه در ضعف شخصیتی دارد نه ضعف سیستمی» تیتر دو صفحه نخست روزنامه آرمان است.

سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «نگذاریم انتقادات زیر زمینی شود» در صفحه نخست روزنامه آرمان منعکس شده است.

گفته های پورمحمدی با عنوان «مستندات طرح انتقال آب خزر را ارائه دهید»، نیز در صفحه نخست روزنامه آرمان به چاپ رسیده است.

 

روزنامه ابتکار

«جلسه ناتمام درباره فاز دوم هدفمندی» تیتر یک روزنامه ابتکار است.

گزارشی از انتقاد آملی لاریجانی از بی‌انصافی درباره عملکرد مجلس هشتم با عنوان «دفاع از برادر»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه ابتکار است.

«جنجال جدید کوچک‌زاده در مجلس»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه ابتکار است.

«مخالفت خانم وزیر با تصمیم نظام پزشکی» با روتیتر «پزشکان تعرفه ویزیت را ۳۰درصد افزایش دادند» نیز در صفحه نخست روزنامه ابتکار به چاپ رسیده است.

عناوین برگزیده ابتکار:

بورالان؛ بهشتی که بیابان شد 

دشت بورالان که به واسطه زیبایی طبیعی در ایام گذشته به بهشت ایران معروف بود، دشت پهناوری است که ۳۲ روستا و ۱۴۱۰ خانوار روستایی و عشایری را با ۱۰۰ هزار واحد دامی در خود جای داده و هم‌اکنون به بیابان و منطقه‌ای لم‌یزرع تبدیل شده‌است. به گزارش مهر، دشت بورالان، منطقه‌ای واقع در نقطه صفرمرزی ایران و ترکیه، دشتی با ۶۸ هزار هکتار وسعت است که علاوه بر ترکیه با جمهوری نخجوان و ارمنستان مرز مشترک دارد.بورالان می‌توانست به واسطه چشمه پرآب”چشم ثریا” و مجاورت با کوه‌های پوشیده از برف آرارات در خاک ترکیه و حضور عشایر و روستاهای متعدد با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف و بالاخره همسایگی با سه کشور، یکی از قطب‌های گردشگری ایران به ویژه توریسم طبیعی باشد. خبری از بی آبی مطلق نیست که دشت این چنین خالی از پوشش گیاهی باشد بلکه آب در یک قدمی بورالان در جایی بین خط مرزی ایران و ترکیه حد فاصل پاسگاه‌های مرزی دو کشور از دل زمین می‌جوشد؛ این آب که به واسطه وجود کوه‌های آرارات ترکیه درست در نقطه مشترک مرز ایران از دل زمین بیرون می‌آید به”چشم ثریا” معروف است.کشور ایران هم‌اکنون در زمره یکی از ۱۰ کشور بیابان‌زای جهان است که به واسطه شرایط اقلیمی، خشکسالی و از همه مهمتر سوءمدیریت در منابع آب و خاک، بیش از پیش در مواجهه با این بحران بزرگ قرار گرفته‌است. امروز ۳۰ درصد خاک ایران را بیابان فراگرفته و تقریبا ۸۰ درصد خاک کشور را مناطق خشک با اکوسیستم‌های حساس و شکننده تشکیل می‌دهد به نحوی که خطر بیابانی شدن برخلاف تصور عامه تنها مختص استان‌های مرکزی کشور نیست.

ترس جداشدن از تلفن همراه بزرگترین «فوبیای» جهانی 

براساس تحقیقات انجام شده ترس جدا شدن افراد از تلفن‌های همراه خود رو به رشد است به طوری‌که ممکن است فوبیایی که از آن با عنوان “Nomophobia” یاد می‌کنند به بزرگترین ترس جهان تبدیل شود. به گزارش مهر، بسیاری از ما هر روز از تلفتن همراه خود استفاده می‌کنیم اما تعداد درحال افزایشی از افراد نسبت به این وسیله ارتباطی خود بیش از حد حساس هستند به طوریکه ۶۶ درصد از افرادی در یک نظرسنجی شرکت کرده اند به هراس”Nomophobia” یا ( ترس همراه نداشتن تلفن همراه) دچار هستند. براساس تحقیقاتی که چهار سال پیش انجام شده آمار این اختلال افزایش یافته است، چرا که چهار سال پیش تعداد افرادی که به این فوبیا دچار بودند تنها ۵۳ درصد بود اما اکنون آنها به ۶۶ درصد رسیده اند. ما روزانه به طور متوسط تلفن همراه خود را ۳۴ بار چک می‌کنیم و همواره آن را همراه خود داریم، اما ترس از گم کردن آن، تمام شدن باطری و جلوی چشم نبودن آن نشانه هایی از ابتلا به”Nomophobia” است. شاید نامیدن این حالت به عنوان یک نوع فوبیا یا هراس درست نباشد چرا که فوبیا معمولا به یک ترس غیر منطقی گفته می‌شود و در این دنیای ارتباطی هوشمند اضطراب که هنگامی که تلفن همراهتان با شما نیست یک احساس قابل درک است، اما افرادی که همواره می‌خواهند تلفن خود را همراه داشته باشند و این وسواس فکری هر دقیقه آنها را به خود مشغول کرده دچار”Nomophobia” هستند.براساس گزارش دیلی میل، اگر فکر می‌کنید که به هراس”Nomophobia” مبتلا هستید باید علائم آن را بشناسید: عدم توانایی خاموش نگاه داشتن تلفن همراه خود، وسواس فکری بررسی تمام تماسهای از دست رفته، نامه های الکترونیک و پیامک و شارژ بیش از حد تلفن از ترس تمام شدن ناگهانی باطری آن از علائمی است که می‌تواند نشان دهد به این هراس مبتلا شده اید یا خیر. در جدیدترین تحقیقات انجام شده در بریتانیا یک هزار نفر شرکت کرده اند که ۶۶ نفر آنها به این هراس دچار هستند.

کدام کشورها در چه زمینه‌ای رکوردشکنند؟ 

مناطق مختلف جهان از ویژگی‌های گوناگونی برخوردارند و قادر به پرورش استعدادهای خود در زمینه‌های بخصوصی هستند. به گزارش ایسنا، تلگراف در گزارشی به بررسی دلیل برتری برخی کشورها بر برخی از حوزه‌ها از پزشکی گرفته تا ریاضیات و آشپزی پرداخته است؛ تحلیلی که البته تا حد زیادی، سلیقه‌یی و بازتاب دهنده نظرات نویسندگان این رسانه انگلیسی است؛ با این حال خواندن این گزارش شاید چندان هم خالی از فایده نباشد. آشپزی: نروژ و سوئد؛ طی ۱۰ سال گذشته کشور نروژ بر دو رقابت بسیار مورد توجه آشپزی جهان یعنی «المپیک آشپزی» و «بوکیز دور»‌ تسلط داشته است. با توجه به سه امتیاز مدال طلا، دو امتیاز نقره و یک امتیاز برنز، نروژ تاکنون با ۱۴ امتیاز در صدر جدول بوده و سوئد ۱۳ امتیازی و فرانسه ۱۱ امتیازی پس از آن قرار دارند. آرایش مو و زیبایی‌درمانی: فرانسه و کره؛ طبق آمار رقابت دوسالانه بین‌المللی ورلدااسکیل(مهارت جهانی)، فرانسه در قرن گذشته توانسته جایگاه اول بهترین آرایش مو را به دست آورد که در پی آن کشورهای کره جنوبی و فنلاند قرار می‌گیرند.طیق این گزارش در سال‌های اخیر نیز درمانگران زیبایی انگلیسی در میان بهترین‌ها قرار داشته‌اند. سوادآموزی و توان محاسباتی: شانگهای چین؛ نتایج بررسی‌های اخیر در مورد سواد ریاضیاتی نوجوانان ۱۵ ساله شانگهای توسط برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان نشان‌دهنده دستاوردهای بسیار جالب و چشمگیری بوده است.این پژوهش که در ۶۵ کشور و منطقه در سراسر جهان انجام شده بود، نشان داد که بیش از ۲۵ درصد دانش‌آموزان چینی در سطح بالا بوده و قادر به حل مسائل پیچیده ریاضیاتی هستند. در بخش خوانش نیز ۱۹ درصد از دانش‌آموزان ۱۵ ساله شانگهای توانستند به امتیاز بالا دست یابند. در حالی‌که میانگین سایرین حدود هشت درصد بود.این دستاورد احتمالا به دلیل نظم و انضباط بالای مدارس چینی و استفاده از شیوه یادگیری طوطی‌وار است. معماری: انگلستان؛ در قرن حاضر انگلیس توانسته جوایز بیشتری را در رقابت «پریتزکر» و مدال‌های طلای سلطنتی معماری نسبت به کشورهای دیگر مانند سوئیس و هلند دریافت کند. «هری ریچ»، مدیر اجرایی موسسه سلطنتی معماران، دلیل موفقیت انگلیس را آموزش معماری این کشور دانسته است که به وسعت فکر دانشجویان کمک می‌کند.همچنین این کشور از دانشجویان خارجی زیادی در این رشته برخوردار بوده و حدود ۲۸ درصد از ورودی‌های این رشته غیر انگلیسی هستند. ساختمان‌سازی: کره جنوبی و سوئیس؛ بهترین ساختمان‌سازهای جهان در کره جنوبی هستند. با ترکیب تمام مهارتهای ساختمان‌سازی در رقابت بین‌المللی ورلداسکیلز از جمله لوله‌کشها، برقکارها،‌ دکوراتورها و آجرچین‌ها، کره جنوبی در جایگاه اول جهان قرار داشته و کشورهای سوئیس، آلمان و اتریش در جایگاههای بعدی قرار می‌گیرند.به گفته سیمون بارتلی، رئیس رقابت بین‌المللی ورلداسکیلز، یک تغییر در جامعه باعث این پیشگامی در کره جنوبی شده است. دولت کره، صنعت و حرکت متحد باعث نیروی کار ماهر این کشور شده است. این توسعه تمرکز در مهارت‌ها باعث رشد کره از یک کشور فقیر به یک اقتصاد روبه‌رشد شده است.کشورهای سوئیس، آلمان و اتریش نیز با آموزش‌های کاری مشابه نتایج خوبی کسب کرده‌اند. مراکز آموزشی مجهز برای تجربه عملی، آموزشگاه‌های حرفه‌‌یی با پایه دانشگاهی، عوامل نظری و جایگاههای کاری در این کشورها وجود دارد.همچنین کشورهایی مانند آلمان به وجهه کار احترام می‌گذارند؛ بنابراین زمانی که سه سال زمان در کاری مانند آجرچینی صرف شده، برای آن اعتبار قائل می‌شوند

 

روزنامه ابرار

«انگلیس در پى تعویق تحریم نفتى ایران»، تیتر یک روزنامه ابرار است. به نوشته این روزنامه انگلیس درصدد متقاعد کردن اعضاى اتحادیه اروپا براى به تعویق انداختن شش ماهه ممنوعیت تامین بیمه نفت کش هایى است.

«اردوغان بر حمایت از الهاشمى تأکید کرد» تیتر دو صفحه نخست روزنامه ابرار است.

گزارشی از اسناد فاش شده در ژاپن با عنوان «کیم ایل سونگ به مردمش خیانت کرده است» درصفحه نخست روزنامه ابرار منعکس شده است. به نوشته این روزنامه بر اساس اسناد کشف شده در توکیو، پدربزرگ مادرى رهبر کنونى کره شمالى در جریان جنگ جهانى دوم به عنوان خائن براى سربازان ژاپنى که کیم ایل سونگ، موسس کره شمالى را دستگیر کردند، فعالیت داشته است.

گفته های امیر طاهرخانى نماینده تاکستان با عنوان «این بودجه نمى تواند گرانى ها را مهار کند»، در صفحه نخست روزنامه ابرار منعکس شده است.

اظهارات عضو کمیسیون برنامه و بودجه با عنوان «دولت با ارائه آمار بى اساس وضع موجود را مثبت جلوه مى دهد»، نیز در صفحه نخست روزنامه ابرار به چاپ رسیده است. به نوشته این روزنامه، موسى الرضا ثروت گفته: «وعده ایجاد دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در سال ۹۰ همانطور که پیش بینى مى شد غیرممکن بود.»

عناوین برگزیده ابرار:

ادعاى موسسه آلبرایت درباره پارچین

موسسه علوم و امنیت بین الملل در آستانه برگزارى مذاکرات ایران و آژانس بین المللى انرژى اتمى و نیز دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ مدعى احتمال انجام پاکسازى در تاسیسات پارچین توسط ایران شد. به گزارش ایسنا،روزنامه تلگراف به نقل از موسسه علوم و امنیت بین الملل ادعا کرد که تصاویر جدید ماهواره اى ظاهرا نشان دهنده فعالیتى غیرمعمول در هفته هاى اخیر در تاسیسات پارچین در خارج از تهران هستند. به ادعاى این گزارش بخار وسیعى در تصاویر بر روى ساختمانى که ادعا مى شود «اتاقک انفجار» بوده دیده مى شود که باعث ایجاد نگرانى هایى است مبنى بر اینکه امکان دارد ایران مشغول شست وشوى این ساختمان باشد. یک سرى از اجسام نامشخص نیز در خارج از ساختمان در تصاویر برداشت شده در تاریخ ۱۹ آوریل به صف کشیده اند. در تصاویر برداشت شده در ماه مارس و ژوئیه ۲۰۱۱ هیچ کدام تحولات غیرمعمولى را نشان نمى دادند. دیوید آلبرایت، بنیانگذار این موسسه مدعى است که این تصاویر از نگرانى هاى آژانس درخصوص پارچین حمایت مى کند و «ایران باید فورا به بازرسان آژانس اجازه بازدید از پارچین و دسترسى به این ساختمان خاص را بدهد.»

وزارت بهداشت در سال جارى کسرى بودجه خواهد داشت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان از کسرى بودجه ۲۷۰۰ میلیارد تومانى وزارت بهداشت در سال ۹۱ خبرداد. محمدرضارضایى کوچى با اشاره به رشد ۲۹ درصدى بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۱ به ایلنا گفت: وزارت بهداشت درسال گذشته با ۲۷۰۰میلیارد تومان کسرى بودجه روبه رو بود که پیش بینى مى شودبا توجه به حذف یارانه ها از حامل هاى انرژى و نرخ تورم این کسرى بودجه در سال ۹۱ نیزهمچنان وجود داشته باشد. وى با بیان اینکه دولت باید سه هزار میلیارد تومان از اجراى قانون هدفمندى یارانه ها را به وزارت بهداشت پرداخت کند افزود: حدود ۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ باید به وزارت بهداشت پرداخت مى شد اما ۱۱۵۰ میلیارد تومان ازآن دراختیار وزارت راه وترابرى قرار گرفت. رضایى کوچى افزود: این درحالى است که براساس بند ب ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه باید سهم مردم از هزینه هاى سلامت کاهش یابد و به حدود ۳۰ درصد برسد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه اختصاص سه هزارمیلیارد تومان به حوزه سلامت نیز در همین راستا پیش بینى شده بود افزود: باید تلاش کنیم هزینه هاى سلامت را که بردوش مردم است کاهش دهیم زیرا ۵۴ درصد از این هزینه ها را مردم مى دهند. وى تصریح کرد: ۱۱۵۰ میلیارد تومانى که از سوى دولت به وزارت راه وترابرى داده شد باید صرف کمک به مردم در مورد هزینه هاى سلامت مى شد از همین رو من این جابه جایى را به نفع مردم نمى دانم. رضایى کوچى در پاسخ به این سوال که کمیسیون بهداشت ودرمان براى بازپس گیرى ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار وزارت بهداشت از دولت چه اقدامى خواهد کرد گفت: کمیسیون بهداشت پى گیرى هاى لازم را خواهد کرد و تا کنون مکاتبات و تذکرهاى لازم را انجام داده است. وى خاطرنشان کرد: در صورتى که این پى گیرى ها به نتیجه نرسد از طریق مراجع حقوقى و قضایى این امر را دنبال خواهیم کرد.

صدور مجوز به بخش خصوصى براى فروش نفت خام

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده هاى نفتى از امکان فروش نفت خام ایران توسط بخش خصوصى خبر داد. خسروجردى در گفت وگو با ایسنا، با اعلام این که وزارت نفت مجوز فروش نفت خام را براى بخش خصوصى صادر کرده است، گفت: براین اساس بخش خصوصى مى تواند صادرات روزانه ۲۰ درصد (معادل ۴۰۰ هزار بشکه) از نفت خام صادراتى ایران را انجام دهد.البته به گفته  وى وزارت نفت براى فروش نفت خام توسط بخش خصوصى شروطى نیز قرار  داده است که داشتن قرار داد تامین خوراک یک پالایشگاه خارجى یا قرار داد فروش و عدم مذاکره با مشترى هاى شرکت ملى نفت ایران از جمله این شروط است. رییس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده هاى نفتى هم چنین فروش نفت را به پالایشگاه هاى دو کشور انگلیس و فرانسه از جمله دو شرکت توتال و شل از دیگر شروط شرکت ملى نفت ایران براى انجام این کار عنوان کرد. به گفته  وى فروش نفت ایران توسط بخش خصوصى با نرخ روز و ارز آزاد صورت مى گیرد. او افزود: البته تاکنون چگونگى واریز وجه خرید نفت و محل آن از سوى بانک مرکزى مشخص نشده است. خسروجردى با اشاره به تحریم هاى صورت گرفته علیه بانک مرکزى فروش نفت خام توسط بخش خصوصى داخلى را راهى براى دور زدن این تحریم ها دانست.

 

روزنامه اطلاعات

«اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران» تیتر یک روزنامه اطلاعات است. بر اساس این گزارش این اجلاس شهریورماه با حضور نمایندگان۱۲۰ کشور و۱۰ سازمان بین‌المللی برگزار می‌شود.

«هند و ترکیه واردات نفت از ایران را افزایش دادند»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه اطلاعات است.

«مجلس کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ را تصویب کرد»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه اطلاعات است.

عناوین برگزیده اطلاعات:

کتبیه « داریوش» بازخوانی می شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از بازخوانی کتبیه داریوش کبیر در بیستون با حضور چهار پروفسور باستان‌شناس از چهار کشور جهان خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه: حسین راعی افزود: به تازگی یک تیم متشکل از چهار پژوهشگر اروپایی برای بازخوانی سنگ نگاره داریوش اول وارد پایگاه میراث جهانی بیستون شده‌اند. وی افزود: این باستان‌شناسان برجسته جهان شامل پروفسور ووتر هنکل من؛ از سازمان باستان‌شناسی برلین آلمان؛ پروفسور برنو یاکویز؛ از دانشگاه باستان‌شناسی بازل سوییس؛ پروفسور یان تاویند؛ متخصص پارسی باستان از دانشگاه لون لانف بلژیک و یوهانس هاکل؛ متخصص زبان اکدی از دانشگاه وین اتریش هستند. مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون اظهار کرد: هدف از این سفر پژوهشی؛ بازخوانی مجدد سنگ‌نگاره داریوش اول و تکمیل نوشتارهای تهیه شده پیشین است. راعی اظهار داشت: بازخوانی بخش آسیب‌دیده سنگ نگاره داریوش اول محور اصلی این سفر پژوهشی است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به تخصص این افراد هر کدام از آن‌ها روی یک زبان از کتیبه بیستون مطالعه می‌کنند. مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون اظهار داشت: براساس توافق دوجانبه بین مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون و پژوهشگران مذکور؛ تمامی نتایج بدست آمده این سفر پژوهشی به پایگاه میراث جهانی بیستون تحویل خواهد شد. کتیبه بیستون به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سندهای تاریخی شناخته شده ایرانی است که بر کوهی به دستور داریوش سوم هخامنشی حکـاکی شده است داریوش در این کتیبه با خط میخی و به سه زبان مرسوم آن دوران به شرح اقدامات و تلاش‌های خود برای ایران و مقابله با یاغیان پرداخته است.

فروش یک میلیون قطعه بلیت المپیک از فردا

یک میلیون قطعه بلیت بازی‌های المپیک لندن از فردا بین کسانی که تاکنون موفق به تهیه هیچ بلیتی نشده‌اند به فروش خواهد رسید. افرادی که موفق نشده‌اند، بلیت‎ ‎بازی‌های المپیک لندن را تهیه کنند، فردا دوباره فرصت خواهند داشت تا شانس خود‎ ‎را برای به دست آوردن بلیتی از یک میلیون بلیت باقی مانده امتحان کنند.‎ برگزار کنندگان بازی‌های المپیک اعلام کردند که حدود یک میلیون قطعه بلیت المپیک، فردا به فروش خواهد رسید و اولویت با افرادی است که پیش از این موفق‎ ‎به تهیه هیچ بلیتی نشده‌اند.‎ فروش این بلیت‌ها از ساعت ۱۱ صبح فردا به وقت لندن در وب سایت رسمی این‏‎ ‎بازی‌ها آغاز خواهد شد. سباستین لرد کو، رئیس کمیته‌ برگزاری بازی‌ها در این باره‎ ‎گفت: می‌دانیم که هزاران نفر موفق نشده‌اند که بلیت این بازی‌ها را تهیه‏‎ ‎کنند و از این بابت ناامید هستند. ما قول می‌دهیم که اولویت فروش بلیت با افرادی‎ ‎باشد که تاکنون هیچ بلیتی دریافت نکرده‌اند. این یک میلیون بلیت‌ شامل تعداد محدودی از بلیت‌های آیین افتتاحیه و اختتامیه‎ ‎بازی‌ها خواهد بود. همچنین پنج هزار بلیت به رقابت فینال دو ۱۰۰ متر مردان‏‎ ‎اختصاص دارد.پیش از این ۲۰ هزار نفر که برای تهیه بلیت نام نویسی کرده بودند، موفق به کسب‏‎ ‎بلیت المپیک نشدند. این افراد پیش از آغاز رسمی فروش بلیت‌ها ۳۱ ساعت‏‎ ‎زمان دارند تا در سایت رسمی فروش بلیت ثبت‌نام کنند و پس از آن سایر افراد به مدت‏‎ ‎پنج روز قادر به ثبت درخواست خود خواهند بود. هر فرد حداکثر می‌تواند چهار قطعه‎ ‎بلیت خریداری کند و در صورتی که تعدادی از بلیت‌ها به فروش نرسند، دوباره برای فروش، عرضه خواهند شد. فروش حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه بلیت المپیک از سال گذشته آغاز شد و‏‎ ‎تاکنون بیشتر بلیتها به فروش رفته است. فروش این بلیت‌ها ۷۰۴ میلیون دلار برای‏‎ ‎برگزار کنندگان المپیک درآمد خواهد داشت که برابر با یک چهارم هزینه آیین افتتاحیه‎ ‎است. به گفته کو ۷۵ درصد بلیت‌های المپیک در اختیار مردم بریتانیا قرار خواهد گرفت و‏ ۲۵ ‎درصد باقی مانده به افراد خارجی، کمیته‌‌های ملی المپیک، اسپانسرها و سایر‏‎ ‎گروه‌ها واگذار می‌شود. ‎

دکتر ملک‌زاده:۷۰ درصد ایرانی‌ها پرخوری می‌کنند

وزیر اسبق بهداشت و رئیس ستاد هفته سلامت گوارش گفت: پرخوری مهمترین عامل ترش کردن است و نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم کشورمان بیشتر از نیازشان غذا می‌خورند. به گزارش فارس، رضا ملک‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد از شیوع بالای سوءهاضمه در بین ایرانی‌ها خبر داد و گفت: ترش کردن (سوءهاضمه) در ایران بسیار شایع است و براساس مطالعات انجام شده نزدیک به ۲۰ درصد ایرانی‌ها هفته‌ای یک بار ترش می‌کنند. این فوق تخصص گوارش و کبد با اعلام این‌که سوءهاضمه برروی کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی می‌گذارد و افراد از این عارضه رنج می‌برند، گفت: متأسفانه شیوع بالای ترش کردن سبب شده است تا داروی امپرازول و داروهایی از خانواده آن به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین داروها در ایران شناخته شود، ولی از طرفی فرد می‌توان تا ۲۰ سال از این دارو مصرف کند، بدون این‌که عارضه‌ای برای او در پی داشته باشد. رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد تأکید کرد: ترش کردن نمی‌تواند خطر جدی تلقی شود، ولی در دراز مدت می‌تواند برای افراد بالای ۶۰ سال تبدیل به بیماری‌های بدخیم شود. وی از افزایش وزن و دور شکم خانم‌های ایرانی ساکن روستاها در مقایسه با زنان آمریکایی خبر داد و گفت: این در حالی است که زنان آمریکایی چاق‌ترین زنان دنیا هستند.ملک‌زاده همچنین خوردن زیاد چای و نوشابه‌های گازدار، فست‌فودها را از علل ترش کردن دانست و در مورد تأثیر استفاده از جوش شیرین در ایجاد نفخ شکمی گفت: برخی نانوایی‌ها برای این‌که نان به عمل بیاید به ویژه در نان بربری، از جوش شیرین زیاد استفاده می‌کنند که نه فقط در ایجاد نفخ مؤثر است، بلکه نمک زیادی را هم به بدن تحمیل می‌کند. ملک‌زاده یبوست را از مشکلات شایع مردم شهرنشین معرفی کرد و گفت: زندگی شهرنشینی و تحرک کم سبب ایجاد یبوست شده است، اما در تحقیقاتی که انجام شده متوجه شده‌ایم که الزاماً افرادی که برای یبوست مراجعه می‌کنند، این مشکل را ندارند. معاون غذای سازمان غذا و دارو هم نسبت به مصرف‌ نمک‌های صنعتی که مجوز بهداشتی ندارند هشدار داد و گفت: متأسفانه این نمک‌ها به صورت قاچاق وارد تهران شده و گم می‌شوند، به طوری که کارشناسان بهداشت محیط هم نمی‌توانند آنها را پیدا کنند. به گزارش مهر، دکتر بهروز جنت دیروز در مراسم بازدید وزیر بهداشت از ساختمان جدید آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو گفت: بزرگترین مشکل ما در زمینه تولید نمک‌های غیربهداشتی در کشور مربوط به پروسه نمک‌کوبی در استان سمنان است. متأسفانه نمک‌کوبی شغل بسیاری از مردم است، اما این افراد مجوز تولید نمک‌ بهداشتی ندارند بلکه مجوز تولید نمک صنعتی را دارند. وی ادامه داد: این مسأله باعث می‌شود نمک‌های غیربهداشتی به صورت قاچاق به بازارها راه پیدا کنند. جمع‌آوری این نمک‌های غیربهداشتی نیازمند به‌کارگیری عزم ملی است. معاون غذای سازمان غذا و دارو در ادامه درباره صادرات پسته هم گفت: زمانی که پسته در شرایط محیطی خاصی قرار بگیرد قارچی در آن محیط رشد می‌کند تا قارچ موجب ترشح سم افلاتوکسین می‌شود. حتی زمانی که پسته برای صادرات از ما تأییدیه دریافت می‌کند به یک کشور دیگر راه پیدا می‌کند ممکن است در آن کشور به دلیل این‌که شرایط نگهداری خوبی نداشته است، قارچ بزند و اگر همان کشور دوم بخواهد این پسته را به کشور سومی بفرستد می‌گویند پسته ایرانی نامرغوب بوده و آن را مرجوع می‌کنند در حالی که شرایط نگهداری کشور واسطه مناسب نبوده است و این پسته به هنگام خروج از کشور تأییدیه‌های نظارتی ما را دریافت کرده است.

تشکری هاشمی: طراحی حمل و نقل بدون توجه به دانش جهانی ممکن نیست

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم معارفه مدیرعامل جدید ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، با تاکید بر درک صحیح شرایط سال ۱۴۰۴ که افق طرح‌های جمهوری اسلامی است، لزوم توجه به دانش جهانی و آینده‌نگری را در برنامه‌های حمل و نقل یادآور شد. به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: به زودی شاهد تغییرات گسترده در نگرش‌های اجتماعی تحت تاثیر تکنولوژی‌های مختلف خواهیم بود که بدون توجه به آن‌ها طراحی فعالیت‌ها در تمامی زمینه‌ها به ویژه حمل و نقل ترافیک به بیراهه رفته و خشت بر آب زدن است. مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت گفت: مراجعه ۷۰۰هزار خودرو در سال گذشته به مراکز معاینه فنی تهران در حالی است که حدود ۳میلیون خودرو با عمر بیش از پنج سال در تهران تردد دارند و با احتساب ۳۰۰هزار خودرو دولتی و ۲۰۰ هزار وانت‌بار و ۱۰۰هزار تاکسی انتظار ین است که امسال با همکاری شهروندان و مراجع ذیربط به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی حدود پنج میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. در این مراسم سیدعلی رضوی مدیرعامل جدید معاینه فنی هم آلودگی هوا را مهمترین چالش تهران برشمرد و افزود: انجام معاینه فنی خودروها تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارد و با توجه به اهمیت سلامت شهروندان، باید در این زمینه تعارف‌ها و ملاحظه‌های غیرضرور را کنار بگذاریم.

ایران قلب تمدن اسلامی است

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب و رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم رونمایی از مجموعه سیری در هنر ایران «در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بدون تردید ایران قلب تمدن اسلامی است. به گزارش ایرنا از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دکتر علی‌اکبر ولایتی عصر چهارشنبه با حضور در انتشارات علمی و فرهنگی این نمایشگاه از رونمایی این اثر فاخر و ارزشمند ابراز خشنودی کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد اجزای تشکیل دهنده فرهنگ تمدن اسلامی مدیون ایرانی‌هاست.وی در مورد این اثر پانزده جلدی که «آرتور آتم پوپ» و «فیلپیس اکرمن» آن را در درباره سیر تاریخی هنر ایران زمین نوشته‌اند گفت: این اثر متعلق به ملت ایران است و مردم ایران حق دارند از سیر تاریخی هنرشان آگاه شوند. سیری در هنر ایران به سرپرستی سیروس پرهام و با همکاری نوزده مترجم و یازده ویراستار در قالب ۱۵ جلد در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد در این مراسم علی زارعی نجفدری مدیر انتشارات علمی فرهنگی و مشاور رئیس جمهور نیز حضور داشت.

 

روزنامه اعتماد

«۲ هزار میلیارد تومان سرمایه روی دریای خزر» تیتر یک روزنامه اعتماد است. بر اساس این گزارش ریس سازمان بازرسی کشور خواستار مستندات طرح انتقال آب شد.

هشدار هاشمی رفسنجانی با عنوان «جلوگیری از انتقاد آن را زیر زمینی می‌کند»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه اعتماد است.

گفته‌های مرگ ایرج قادری از زبان رفیق ۵۰ ساله‌اش، سعید مطلبی با عنوان «ما آنقدرها هم بی‌صاحب نیستیم»، در صفحه نخست روزنامه اعتماد به چاپ رسیده. بنا بر این گزارش، وی همچنین گفته: «چه کسی باور می‌کرد تعداد تشییع‌کنندگان ایرج در مراسم خاکسپاری‌اش از تعداد کسانی که در یک نصفه روز به دیدنش می‌آمدند کمتر باشد».

عناوین برگزیده اعتماد:

بایدن: رییس‌جمهور ایران، دو سال دیگر از قدرت کنار می‌رود

جو بایدن معاون رییس‌جمهور امریکا ضمن پیش‌بینی آینده سیاسی رییس‌جمهوری ایران، با اشاره به مذاکرات پیش روی کشورهای ۱+۵ با تهران، اعلام کرد زمان برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌یی جمهوری اسلامی رو به پایان است. به گزارش مهر به نقل از سایت خبری تیکت، «جو بایدن» در سخنانی با بیان این موضوع در ادامه گفت: فرصت موجود برای حل صلح‌آمیز موضوع هسته‌یی ایران در آینده‌یی نزدیک از بین می‌رود. معاون رییس‌جمهور امریکا تصریح کرد: هنوز فرصت برای دیپلماسی باقی است و این فرصت با توجه به توانایی اسراییل برای حمله به ایران از بین نرفته است. این دیپلماسی با تحریم‌های جدی پشتیبانی می‌شود اما همان‌گونه که رییس‌جمهور (اوباما) گفته‌اند، این فرصت به زودی از بین می‌رود. بایدن که در همایش سالانه مجمع خاخام‌ها در آتلانتا صحبت می‌کرد، در ادامه افزود: امریکا نمی‌تواند حمله اسراییل به ایران را که اکنون حالت بالفعل دارد، متوقف کند و پیش‌بینی ما این است که «محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهوری ایران، دو سال دیگر از قدرت کنار می‌رود. این مقام امریکایی دلیل این پیش‌بینی را وجود اختلاف نظر در میان مقامات ایرانی ذکر کرد و گفت: پیش‌بینی ما این است که ادامه اختلافات میان مقامات ایرانی در نهایت موجب کنار رفتن کامل احمدی‌نژاد از قدرت می‌شود. وی درباره تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران که قرار است از تاریخ اول جولای به اجرا گذاشته شود. وی در ادامه برای نشان دادن سرسپردگی خود به رژیم صهیونیستی گفت: من به اقدامات دولت اوباما افتخار می‌کنم. معتقدم هیچ رییس‌جمهوری از زمان «هری ترومن» تاکنون به اندازه دولت باراک اوباما به امنیت اسراییل کمک نکرده است. ما با استفاده از هر وسیله ممکن، اجازه دستیابی ایران به سلاح اتمی را نخواهیم داد.نکته جالب توجه بازتاب گسترده آن در رسانه‌های اصولگرا بود که همگی تیتر پیش‌بینی بایدن از آینده احمدی‌نژاد را انتخاب کرده بودند. این اظهارات بایدن با توجه به اینکه از مدت دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تنها یک سال باقی مانده، قابل تامل است. و می‌تواند نشان‌دهنده بی‌اطلاعی سیاستمداران امریکایی از وضعیت ایران باشد.

رایزنی ایران در شرم‌الشیخ

روز گذشته نشست وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با حضور وزیر امور خارجه ایران آغاز به کار کرد. این نشست دو روزه صبح دیروز در مصر و با حضور وزیران خارجه عضو این جنبش کار خود را آغاز کرد و قرار است در این نشست سند ۷۰۰‌بندی اجلاس سران در تهران که قرار است هفته اول شهریور برگزار شود تصویب شود. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد قریب به ۱۲۰ عضو دائم و ۱۶ عضو ناظر دارد، گفت: نشست تهران که قرار است هفته اول شهریورماه برگزار شود پس از انقلاب بزرگ‌ترین نشست بین‌المللی در تهران است. وزیر امور خارجه ادامه داد: برگزاری اجلاسی که بیش از ۱۲۰ کشور جهان در آن شرکت کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اینکه سند نهایی باید با اجماع تصویب شود بر اهمیت آن می‌افزاید. این نشست دربرگیرنده سند بسیار مهم ۷۰۰‌بندی‌ای است که ابعاد مختلفی درباره موضوعات بین‌المللی را دربردارد و وقتی بیش از ۱۲۰ کشور در ایران درباره موضوعات مختلف اجماع کنند، جایگاه ایران را در عرصه بین‌المللی قطعا ارتقا می‌دهد. صالحی گفت: دعوت‌نامه‌های سران جنبش غیرمتعهدها برای شرکت در نشست تهران در حال ارسال است. وی افزود: مواردی که کارشناسان درباره آن به اجماع نرسیده‌اند، در نشست وزیران خارجه بحث خواهد شد و این پیش‌نویس قرار است در تهران به تصویب اجلاس سران برسد. در همین حال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس با برخی مقامات و همتایان خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش مهر، صالحی با زلمای رسول، وزیر خارجه افغانستان درباره مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌یی تبادل نظر و رایزنی کرد. همچنین صالحی و همتای یمنی وی نیز در حاشیه اجلاس عدم تعهد دیدار کردند. وزیر خارجه ایران همچنین با قائم‌مقام وزیر خارجه فنلاند هم در حاشیه اجلاس دیدار و گفت‌وگو کردند. گرچه دیروز تا آخرین ساعات به روزرسانی خبر‌ها، گزارشی از محتوای گفت‌وگو‌های وزیر خارجه ایران با همتایانش منتشر نشد اما واضح است که صالحی اجلاس شرم‌الشیخ را فرصتی برای رایزنی درباره روابط منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی خود با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد قرار دهد. فرصتی برای رایزنی درباره مسائلی نظیر پرونده هسته‌یی ایران و همین‌طور حضور پررنگ امریکا در منطقه.

بررسی خروج منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی

دولت اوباما اعلام کرد هیلاری کلینتون قصد دارد درباره اینکه آیا گروهک تروریستی منافقین پس از گذشت دو ماه از تعطیلی محل استقرارشان در عراق همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بماند یا خیر نظر دهد.به گزارش ایسنا، دولت اوباما اعلام کرد که اعضای این گروه به خارج از اردوگاه اشرف در عراق به مرکزی در پایگاه نظامی پیشین امریکا در بغداد منتقل شده‌اند و انتظار می‌رود حدود ۱۲۰۰ نفر باقی مانده در ۹ هفته آینده منتقل شوند.به نظر می‌رسد این نخستین باری است که وزارت امور خارجه به طور علنی محدوده‌یی زمانی را برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع مشخص می‌کند.

حمله پلیس مخفی مصر به شرکت خدمات‌دهنده به پرس‌تی‌وی

پلیس لباس شخصی مصر دفتر شرکتی تلویزیونی را که به پرس‌تی‌وی خدمات ارائه می‌کرد، در قاهره مورد حمله قرار داده است. به گزارش ایسنا، به گفته‌ شاهدان، نیروهای پلیس مخفی مصر به دفتر این شرکت رسانه‌یی هجوم برده و تجهیزات آن شامل دوربین‌ها، دستگاه ارسال ماهواره‌یی و حتی رایانه‌های تدوین را با خود بردند. گفتنی است، بسیاری از مردم مصر بر این باورند که این نیروهای پلیس لباس شخصی از بازماندگان رژیم حسنی مبارک هستند. این نیروهای لباس شخصی متهم به حضور فعال در سرکوب مرگبار رژیم حسنی مبارک علیه اعتراضات مردمی هستند. پس از سرنگونی رژیم مبارک، شورای عالی نیروهای مسلح مصر قدرت را در این کشور به دست گرفت و این شورا مسوول اقدامات پلیس مخفی این کشور از جمله کشتن معترضان و حمله به دفاتر رسانه‌یی است. این درحالی است که شبکه پرس تی‌وی در اعتراض به حمله پلیس لباس شخصی مصر به دفتر آن شبکه در قاهره روندی حقوقی را آغاز کرده است.

توقف غنی‌سازی، پیش‌بینی لیبرمن برای مذاکرات بغداد

وزیرخارجه رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد دور جدید مذاکرات ۱+۵ و ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران منجر شود.به گزارش مهر به نقل از الشرق الاوسط مصر، «آویگدور لیبرمن» پیش‌بینی کرد، ایران در مذاکرات بغداد با توقف غنی‌سازی اورانیوم موافقت کند. وی در عین حال از گروه ۱+۵ تقاضا کرد که به انجام مذاکرات با ایران اکتفا نکنند و اجرای توافقات انجام شده را پیگیری کنند.

سوریه از ایران بنزین و گازوییل می‌خرد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت و گاز سوریه از خرید سالانه ۹۰۰ هزار تن گاز مایع از ایران خبر داد و گفت: دولت دمشق قصد امضای قرارداد خرید بنزین و گازوییل از ایران را دارد. به گزارش مهر، «نزیه جوهره» در حاشیه بازدید از طرح‌های گازی عسلویه با بیان اینکه سوریه سالانه دو میلیون تن بنزین و گازوییل وارد می‌کند، گفت: برای تامین و توزیع به هنگام این میزان فرآورده نفتی در سراسر کشور، پروژه احداث خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی، در دستور کار وزارت نفت سوریه قرار دارد. این مقام وزارت نفت سوریه از نیاز به واردات سالانه ۹۰۰ هزار تن گاز مایع خبر داد و یادآور شد: هم‌اکنون نیاز گاز مایع سوریه توسط ایران تامین می‌شود. این درحالی است که ساخت پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌یی نفت خام در منطقه حمص با مشارکت سوریه، ونزوئلا و ایران یکی از محورهای اصلی مذاکرات ایران و سوریه در سال‌های اخیر بوده است.

دیدار معاون مشاور امنیت ملی هند با جلیلی

معاون مشاور امنیت ملی هند دیروز با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، «لاتا ال‌ای تی اچ ای» معاون مشاور امنیت ملی هند عصر دیروز با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سلطانیه از جان باختن کارشناس آژانس در ایران ابزار تاسف کرد

علی‌اصغر سلطانیه از جان باختن کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران ابراز تاسف کرد. علی اصغر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: من عمیقا از شنیدن خبر کشته شدن یکی از بازرسان آژانس در حادثه رانندگی حین انجام وظیفه‌شان در ایران متاسفم. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌یی با اعلام اینکه سئو اوکی- سئوک، یکی از این دو بازرس که تبعه کره جنوبی بود، روز سه‌شنبه در این حادثه رانندگی جان باخته و دیگری که تبعه اسلواکی است، مجروح شده است، افزود که با مقامات ایران در تماس است. در بیانیه آژانس آمده است که سئو به همراه یک همکار دیگر از آژانس در نزدیکی مجموعه خنداب در استان مرکزی در حال انجام ماموریت بود.

اتو: فرانسه پیش از موعد از افغانستان خارج نشود

مقام‌های ناتو از فرانسه خواستند نیروهایش را تا پیش از پایان ماموریت این سازمان از افغانستان خارج نکند. به گزارش ایلنا، سخنگوی ناتو گفت که مسوولان این سازمان به زودی با فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری جدید فرانسه دیدار کرده و خواستار ادامه ماموریت نیروهای این کشور در افغانستان خواهند شد. بنا بر این گزارش، اولاند پیش از این از احتمال خروج نیروهای فرانسوی از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی خبر داده و این مساله را در اولویت کاری خود قرار داده است. انتظار می‌رود در نشست ناتو که قرار است به زودی در شیکاگو برگزار شود، این مساله مورد بررسی قرار بگیرد. فرانسه در حال حاضر بیش از سه هزار سرباز در افغانستان دارد.

طارق‌الهاشمی به عراق بازمی‌گردد

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که طارق‌الهاشمی، معاون رییس‌جمهوری عراق به زودی به کشورش برمی‌گردد. به گزارش ایلنا، اردوغان تصریح کرد که الهاشمی همچنان به دنبال حل مشکلات قانونی خود است و ترکیه همه نوع حمایتی را از وی در این زمینه کرده است. نخست‌وزیر ترکیه افزود که کشورش همچنان به حمایت از الهاشمی ادامه می‌دهد. وی تاکید کرد که الهاشمی پس از گذراندن دوره درمان خود به عراق برمی‌گردد. این در حالی است که پلیس بین‌الملل (اینترپل) از تمام کشورهای عضو این سازمان بین‌المللی خواسته است در بازداشت طارق‌الهاشمی همکاری کنند. اینترپل که مرکز آن در فرانسه است، اعلام کرد که «حکم بازداشت قرمز» را بنابه درخواست دولت بغداد برای بازداشت الهاشمی به علت دست داشتن در برنامه‌ریزی و تامین مالی عملیات‌های تروریستی در عراق صادر کرده است. این سازمان بین‌المللی تصریح کرد که حکم بازداشت قرمز به منزله دستور بین‌المللی بازداشت معاون رییس‌جمهوری عراق نیست ولی درخواست از نیروهای کشورهای عضو اینترپل برای کمک به دستگیری الهاشمی و تحویل دادن وی به عدالت در آن لحاظ شده است. رونالد کیه نوبل، دبیرکل پلیس بین‌الملل نیز گفت: «حکم بازداشت قرمز اینترپل تا حدود زیادی باعث محدود شدن سفرهای الهاشمی از طریق مرزهای بین‌المللی می‌شود.» الهاشمی پس از سفر به کشورهای قطر و عربستان سعودی به ترکیه سفر کرد و همچنان در این کشور به سر می‌برد.

آمادگی عباس برای تعامل مشروط با دولت ائتلافی اسراییل

محمود عباس تاکید کرد: «در صورت عدم پیشرفت مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی، پرونده فلسطین را به سازمان ملل می‌برد.» به گزارش ایسنا، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه با شبکه خبری رویترز، اظهار داشت: «من آماده‌ام با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در صورتی که وی چیزی امیدوارکننده یا مثبت ارائه کند، در خصوص توافقنامه صلح خاورمیانه تعامل کنم.» پس از اینکه بنیامین نتانیاهو تشکیل یک دولت ائتلافی بزرگ‌تر را اعلام کرد، عباس در مصاحبه با رویترز اظهار داشت: «هنوز بسیار زود است که در خصوص دولت ائتلافی جدید اسراییل اظهارنظر کرد.» در دولت ائتلافی جدید رژیم صهیونیستی حزب اپوزیسیون کادیما به کابینه نتانیاهو پیوسته است. عباس گفت: «نتانیاهو باید دریابد که شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری در حال تخریب امید‌ها برای صلح است و باید متوقف شود.» عباس در ماه گذشته طی نامه‌یی به نتانیاهو که برخی آن را یک اولتیماتوم می‌دانند، پیش‌شرط‌های از سرگیری مذاکرات صلح را اعلام کرد. قرار است نتانیاهو در هفته جاری پاسخ نامه عباس را ارسال کند. عباس اظهار داشت، قصد ندارد به مردمش اجازه دهد دست به اسلحه ببرند و علیه رژیم صهیونیستی مبارزه مسلحانه کنند، اما آماده است در صورت عدم پیشرفت مذاکرات صلح، تلاش‌های یکجانبه خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در سازمان ملل را از سربگیرد. رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در دفتر خود در رام‌الله به رویترز گفت: «اگر چیزی امیدبخش و مثبت ارائه شود البته که ما تعامل خواهیم کرد.» وی پیش‌بینی کرد امریکا ممکن است ایده‌های جدیدی بر روی میز مذاکرات بگذارد.

پادشاه مراکش اختیاراتش را با نخست‌وزیر تقسیم کرد

در راستای انجام اصلاحات در مراکش پارلمان این کشور پیش‌نویس قانون تقسیم برخی اختیارات میان پادشاه مراکش و نخست‌وزیر این کشور را تصویب کرد. به گزارش ایسنا، بر اساس این قانون جدید عبدالله بن‌کیران، نخست‌وزیر دولت مراکش، می‌تواند به جای تعیین مسوولان ۱۷ پست، مسوولان ۱۱۸۱ پست را تعیین کند در حالی که پادشاه مراکش می‌تواند مسوولان ۳۸ نهاد استراتژیک را منصوب کند. به این ‌ترتیب پارلمان مراکش بعد از بحث و جدل‌های فراوان درباره قانون تقسیم اختیارات و تعیین مسوولان پست‌های مختلف میان پادشاه و نخست‌وزیر مراکش رای مثبت داد. این نخستین قانون در مراکش بعد از تصویب قانون اساسی جدید به شمار می‌آید. از سوی دیگر، پادشاه مراکش روند مذاکرات ملی را در این کشور در خصوص اصلاح سیستم قضایی با حضور ۴۰ عضو هیات عالی مشورتی آغاز کرده و قرار است بعد از بررسی دو ماهه مسوولان در این زمینه برنامه‌ها و طرح‌هایی در خصوص اصلاح نظام قضایی ارائه شود.

توافق وزرای دفاع چین وامریکا برای توسعه روابط نظامی

چین و آمریکا بر سر توسعه بیشتر روابط نظامی و تقویت ارتباط و همکاری‌های دو جانبه به توافق رسیدند. به گزارش ایسنا، این توافق در دیدار لیانگ گوآنگلی، وزیر دفاع چین با لئون پانه‌تا همتای آمریکایی‌اش در واشنگتن حاصل شد. در این دیدار، لیانگ گفت: سفرش با هدف تحقق توافق حاصل شده میان هوجین تائو، رییس‌جمهوری چین و باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در مورد توسعه همکاری‌ها میان دو کشور صورت گرفته است. لیانگ افزود: «روابط نظامی دو طرف به‌طور کلی در حال پیشرفت است. این در حالی است که اختلافاتی نظیر فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، فعالیت‌های تجسسی هواپیماها و کشتی‌های آمریکا و قوانین تبعیض‌آمیز واشنگتن علیه چین وجود دارد.» پانه‌تا نیز اظهار داشت، آمریکا از ایجاد روابط متقابل نظامی با محوریت آینده حمایت می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد دو طرف همکاری‌های خود را در مقابل تهدیدها و چالش‌های امنیتی افزایش دهند.

 

روزنامه ایران

گزارشی از سفر یک هفته‌ای رئیس جمهور و اعضای دولت به خراسان رضوی با عنوان «شکوفایی ایران رهاورد ۱۰۰ سفر استانی» تیتر یک روزنامه ایران است.

«۷۰۰ میلیون تومان برای هر نماینده ۵۵ هزار تومان یارانه مردم»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه ایران است.

«کمیسیون تلفیق مجلس در بودجه سال ۹۱ تصویب کرد»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه ایران است.

گزارشی از مانور مشترک ۱۷ کشور جهان در اردن با عنوان «مانوری برای التهاب‌آفرینی در منطقه»، در صفحه نخست روزنامه ایران منعکس شده است. به نوشته این روزنامه در مانور «شیر در کمین» نیروهای دریایی، هوایی و زمینی امریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اردن و عربستان شرکت دارند.

عناوین برگزیده ایران:

لجاجت اسرائیل مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است

وزیر امور خارجه کشورمان که به‌منظور شرکت در نشست وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد به شرم‌الشیخ مصر سفر کرده است، طی سخنانی تأکید کرد که امتناع لجوجانه رژیم صهیونیستی در پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای همچنان مانع اصلی بر سر اجرای جهانشمول این پیمان است. صالحی به موضوع خلع سلاح هسته‌ای پرداخت و از بلااجرا ماندن ماده ۶ معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در مورد نابودی سلاح‌های هسته‌ای اظهار تأسف کرد و گفت: هیچ چیز نباید توجه ما را از تهدیدهای عمده علیه بشریت که از جانب تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی و استراتژیک و مدرن‌سازی مستمر آنها و نیز دکترین‌های نظامی جدید برای استفاده از آنها منحرف کند.

نگرانی و ناراحتی سایت زاکانی از مقاله دکتر الهام

در حالی که دکتر الهام، مشاور حقوقی رئیس‌جمهور روز گذشته طی یادداشتی در روزنامه توضیحاتی درخصوص اشکالات وارده از سوی رئیس‌جمهور به قانون نظارت بر نمایندگان ارائه داد که کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، سایت نزدیک به زاکانی که طی روزهای گذشته در تلاش بوده از نامه رئیس‌جمهور به آیت‌الله هاشمی شاهرودی بهره‌برداری سیاسی کند، از انتشار این مطلب برآشفته شد. این سایت ضمن نگرانی از اصل درج یادداشت غلامحسین الهام در روزنامه به شدت از این موضوع احساس نگرانی کرده و در این خصوص اقتدارگرایی را به اوج رسانده و علناً به ارتباط دکتر الهام با رسانه رسمی دولت اعتراض می‌کند و سپس تلاش می‌نماید اینطور وانمود کند که مشاور حقوقی رئیس‌جمهور درصدد است بحث را به حاشیه ببرد. این در صورتی است که جناب الهام در یادداشت خود دقیقاً به مفاد مندرج در نامه رئیس‌جمهور که در واقع دلایل انتشار آن را مشخص می‌کند اشاره کرده و یادآور می‌شود اشکالات فعلی رئیس‌جمهور به قانون نظارت بر نمایندگان دقیقاً همان اشکالاتی است که قبلاً توسط شورایمحترم نگهبان مورد تذکر قرار گرفته بود ولی مجلس با استفاده از یک بی‌توجهی موفق به تصویب دوباره آنان شده است و رئیس‌جمهور در واقع طی نامه فوق به رئیس هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا درصدد تکمیل کار نیمه تمام شورای نگهبان است.

لطفاً توضیح دهید «عفو تعقیب» یعنی چه!

روزنامه کیهان روز گذشته در ستون اخبار ویژه خود با اشاره به یادداشت معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری در روزنامه و همچنین نحوه پوشش نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه تلاش کرد، به نحوی ثابت کند جریان موهوم انحرافی وجود دارد! کیهان که ظاهراً در اقامه ادله برای وجود جریانی موهوم، کفگیر اسناد و مدارک پنهانش بد جوری به کف دیگ خورده، انتقاد روزنامه به ادبیات غیرحقوقی مسئولان قضایی درخصوص پرونده ملک‌زاده را به عنوان دفاع از جرائم نامشخص وی تلقی کرده و نتیجه گرفته این بالاترین سند برای وجود جریان موهوم انحرافی است! حال لازم است از کیهانیان مدعی بپرسیم اولاً چگونه به‌راحتی در مورد فردی که پرونده‌اش در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته واژه تخلفات عدیده را به‌کار می‌برند و این تخلفات عدیده از کجا برایشان ثابت شده، لطفاً اسناد این تخلفات عدیده را در اسرع وقت منتشر کنند! ثانیاً چرا در مورد اشکال منطقی به ادبیات غیرحقوقی برخی مسئولان، هوچی‌گری می‌کنند اما پاسخ درستی ارائه نمی‌دهند. لطفاً توضیح دهند استفاده از واژه عفو برای متهمی که هنوز مجرم شناخته نشده و حکم قضایی دریافت نکرده یعنی چه؟ و ثالثاً برای مخاطبین خود و همچنین برادرانشان در توضیح دهند واژه «عفو تعقیب» چه معنایی دارد؟

ورود سازمان بازرسی به طرح‌های آبی کشور

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در هجدهمین گردهمایی مدیران بخش آب وزارتنیرو از دولت خواست مستندات و مطالعات طرح دولت برای انتقال آب خزر را به این سازمان ارائه دهد تا روی آن کار کارشناسی انجام شود و مردم نیز از جزئیاتش آگاه شوند! پورمحمدی در این خصوص گفته: «خواهش می‌کنم مطالعات، پیش‌بینی، راهکار و اولویت بندی‌های این طرح برای سازمان بازرسی کل کشور ارسال شود. سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهد بداند که این طرح کجا مطالعه شده و چه مسیری برای اجرای آن انتخاب شده است. باید بدانیم مجوز قانونی و مصوبه مجلس شما کجاست؟ باید مستندات خود را به ما ارائه دهید تا مردم بدانند!»

 

روزنامه تهران امروز

«ناکامی ۹۲ درصدی در اشتغال ۵/۲ میلیونی» تیتر یک روزنامه تهران امروز است. به نوشته این روزنامه تحقق تنها ۸٫۳ درصدی برنامه دولت برای ایجاد اشتغال در سال ۹۰ مهمترین خبری بود که دیروز در جریان رسیدگی نمایندگان مجلس به لایحه بودجه آشکار شد.

«نگرانی خانم وزیر از سلامت مواد غذایی» تیتر دو صفحه نخست روزنامه تهران امروز است. به نوشته این روزنامه دستجردی گفته: «مردم به سلامت همه مواد غذایی اطمینان ندارند».

«خیز زود هنگام مجلس نهمی‌ها برای استیضاح»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه تهران امروز است. بر اساس این گزارش ۸ نماینده اعلام کردند وزیر کار در مجلس نهم استیضاح می‌شود.

«جریان ضد مذاکره پیش از نشست بغداد»،در صفحه نخست روزنامه تهران امروز به چاپ رسیده است. بنا بر این گزارش تندروهای غربی با لیدری اسرائیل تبلیغات منفی علیه ایران را کلید زده‌اند.

عناوین برگزیده تهران امروز:

توصیه‌آیت‌الله‌نوری‌همدانی: اختلاف ‌بین‌ ‌مسئولان معنی ندارد

یکی از مراجع تقلید شیعیان به مسئولان توصیه کرد، اختلافات درونی را به مطبوعات و رسانه‌ها نکشانند و در همه حال مطیع رهبری باشند. آیت الله نوری همدانی گفت: اگر احیانا اختلاف سلیقه‌ای هم وجود دارد، باید با آرامی و متانت حل شود و نباید این اختلافات به مطبوعات و رسانه‌های داخلی و خارجی کشیده شود.همه دنیا به شما نگاه می کنند، اگر با هم اختلاف داشته باشید و این اختلافات به مطبوعات کشیده شود، الگو بودن ایران اسلامی زیر سوال می‌رود؛ چرا که اساس موجودیت و تکامل یک کشور و ملت، وحدت است. آیت‌الله نوری همدانی در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: اختلاف بین مسئولان نظام اسلامی اصلا معنی ندارد، اگر احیانا اختلاف سلیقه‌ای هم وجود دارد، باید با آرامی و متانت حل شود و نباید این اختلافات به مطبوعات و رسانه‌های داخلی و خارجی کشیده شود.

پیام تسلیت سلطانیه به آژانس

علی‌اصغر سلطانیه در پیامی اظهار همدردی خود با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص حادثه رانندگی و کشته شدن یکی از بازرسان این آژانس در ایران را بیان داشت. به گزارش فارس در این پیام آمده است: اینجانب فرصت را غنیمت شمرده مراتب همدردی عمیق و تسلیت خود را به شما و تمامی کارمندان آژانس ابراز می‌دارم. لطفا تسلیت خالصانه ما را به همسر و خانواده محترم ایشان نیز اعلام نمایید. ما در این لحظات دشوار برای آنها دعا می‌کنیم. ۲ نفر از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال ماموریت در نزدیکی مجتمع خنداب در استان مرکزی دچار حادثه رانندگی شدند و یکی از آنها به نام «اوک سه‌اوک سه او» از کره جنوبی به علت شدت آسیب دیدگی جان خود را از دست داد.

دعوت احمدی نژاد از همتای چینی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از هو جین تائو همتای چینی خود برای سفر به تهران و شرکت در اجلاس سران غیرمتعهدها دعوت کرد. به گزارش ایرنا، پیام کتبی دعوت رسمی آقای احمدی نژاد توسط «محمد جواد محمدی‌زاده» معاون رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «خه‌گوا چیانگ» از اعضای کادر رهبری چین، تسلیم شد. محمدی‌زاده و هیات همراه طی نشستی در محل حکومت مرکزی چین در شهر پکن با «خه‌گوا چیانگ» در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.معاون رئیس‌جمهوری ایران گفت: مذاکرات سازنده و مهمی با آقای خه گوا چیانگ از اعضای شورای ۹ نفره کادر رهبری چین و عضو دائمی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست انجام شد. وی با اشاره به روابط راهبردی بین تهران – پکن اظهارداشت: در گفت وگوهای طرفین بر توسعه بیشتر روابط در عرصه های مختلف بخصوص در حوزه اقتصادی تاکید کردند.

نگرانی از نفوذ ایران در آمریکای لاتین

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حضور ایران در منطقه آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرد و مدعی شد حضور ایران یکی از تهدیدهای مهم این منطقه است. به گزارش بلومبرگ، جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به اینکه سفر ماه ژانویه سال جاری او به عنوان رئیس هیاتی از کنگره به آمریکای لاتین همزمان با حضور «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهوری ایران در منطقه و ونزوئلا و کوبا بود، گفت: سفر رئیس جمهوری ایران تاکیدی است بر طرح هایی که ایران برای گسترش نفوذ خود در آمریکای لاتین دارد.

دیدارهای صالحی در نشست نم

علی اکبر صالحی که برای شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد به شرم الشیخ سفر کرده است، در حاشیه این اجلاس با وزیران خارجه ارمنستان، افغانستان، کره شمالی، یمن و قائم‌مقام وزیر امور خارجه فنلاند به‌طور جداگانه دیدار و درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو کرد.

بازگشت دور جدید خشونت در لیبی

درگیری نیروهای دولتی و انقلابیون لیبی در نزدیکی ساختمان نخست‌وزیری یک کشته و چهار زخمی بر جای گذاشت. این درگیری پس از آن رخ داد که یکی از گردان‌های مسلح در اعتراض به پرداخت نشدن پاداش‌شان ساختمان دولت را در منطقه «جبل نفوسه» به محاصره خود درآوردند. سخنگوی دولت لیبی گفت: «پس از آن که ده‌ها انقلابی مسلح حاضر نشدند به تجمع خود در برابر ساختمان دولت پایان دهند، حفاظت این ساختمان اقدام به تیراندازی هوایی کرد.» به گفته المانع «در این درگیری یکی از اعضای کمیته عالی امنیتی وابسته به وزارت کشور کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.»

تیموشنکو به اعتصاب غذا پایان می‌دهد

نخست‌وزیر سابق اوکراین که دست به اعتصاب غذایی ۲۰ روزه زده بود، دیروز از زندان به بیمارستانی در شهر خارکف منتقل شد تا از سوی پزشکان آلمانی درمان شود. یولیا تیموشنکو که در اعتراض به بدرفتاری با وی در زندان از ۲۰ روز قبل تاکنون دست به اعتصاب غذا زده بود، به دلیل وخامت حالش و فشارهای دیپلماتیک بر دولت اوکراین، به بیمارستان منتقل شد. اجرای اعتصاب غذای تیموشنکو باعث فشار دیپلماتیک بر اوکراین شده و مقامات دولتی امیدوارند پایان اعتصاب غذا و درمان پزشکی نخست وزیر سابق مانع از ادامه این بحران دیپلماتیک شود.

بمب‌گذار یمنی، جاسوس سیا بود

پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد، طرحی را برای بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافربری توسط شاخه القاعده در یمن خنثی کرده، مشخص شد که فرد اعزامی القاعده، جاسوس دوجانبه نفوذی سیا در این گروه برای کشف عملیات‌های انتحاری بوده است. مقامات می‌گویند ماه گذشته، آمریکا اطلاعاتی به‌ دست آورد که نشان می‌داد شاخه القاعده در یمن امیدوار است یک حمله دیدنی و جذاب را با استفاده از بمب‌های جدید در خطوط هوایی آمریکا راه‌اندازی کند که تقریبا غیرقابل کشف باشد. مقام‌های آمریکایی گفته بودند که کشف این توطئه در شبه جزیره عرب حاصل عملیات مخفی سیا در یمن است.

شاه اردن: ناگزیر به اجرای اصلاحاتیم

شاه اردن در دیدار با روسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های پارلمانی این کشور گفت:« باید برای همه روشن باشد که ما در پیشبرد روند اصلاحات سیاسی ثابت‌‌قدم هستیم و با جدیت تمام کار می‌کنیم تا انتخابات پارلمانی تا قبل از پایان سال برگزار شود.» بر اساس بیانیه دربار پادشاهی، عبدالله دوم افزود: «ما در مسیر اصلاح حرکت می‌کنیم و هیچ بازگشت به عقبی وجود ندارد و تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر به دستاوردهایی در این زمینه دست یابیم.» شاه اردن همچنین از اعضای پارلمان و مردم این کشور خواست تا خود را برای انتخابات پارلمانی آماده کنند.

شکایت از دولت به نتیجه نمی‌رسد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اقدام دولت در برداشت سهم سلامت و پرداخت آن به وزارت راه و شهرسازی، گفت: پیگیری و شکایت برای بازگرداندن این پول‌ها جواب نمی دهد. دکتر انوشیروان محسنی بندپی اظهارداشت: متاسفانه از این قبیل موارد زیاد بوده و مجلس نیز همواره اقداماتی را انجام داده است اما نکته مهم این است که جواب نمی‌دهد و به نتیجه‌ای نمی‌رسد.محسنی بندپی در ارتباط با بودجه سال ۹۱ وزارت بهداشت، گفت: با توجه به اینکه شش‌هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به این وزارتخانه برای بند ب ماده ۳۴ اختصاص یافته است، انتظار می رود خیلی از برنامه های حوزه بهداشت و درمان اجرایی شود.وی از اجرای درست برنامه پزشک خانواده، حذف فرانشیز در بیمارستان‌های دولتی، پرداخت ۳٫۶ K به پزشکان مقیم بیمارستان‌های منتخب بخش دولتی، به عنوان بخشی از اقدامات قابل اجرا در صورت تزریق این پول به وزارت بهداشت یاد کرد.

 

روزنامه جام جم

«تصویب ‌بودجه، آخرین ماموریت مجلس» تیتر یک روزنامه جام جم است. به نوشته این روزنامه درآمد هدفمندی یارانه‌ها مهم‌ترین چالش مجلس هشتم و دولت در رسیدگی به لایحه بودجه ۹۱ محسوب می‌شود.

«ثبت لحظه‌های زندگی در باغ لاله‌« تیتر دو صفحه نخست روزنامه جام جم است که به همراه عکسی از زیبا از باغ لاله منتشر شده است.

«تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی مشخص شد»، با روتیتر «تعرفه ویزیت پزشکان در سال جدید ۳۰درصد افزایش یافت»، در صفحه نخست روزنامه جام جم به چاپ رسیده است.

عناوین برگزیده جام جم:

برخورد با لباس‌فروشی‌ها و قهوه‌خانه‌های غیرمجاز

رئیس پلیس تهران با اشاره به اجرای مرحله جدید طرح امنیت اخلاقی و محله‌محور از برخورد قانونی با صنوف عرضه‌کننده پوشاک نامتعارف، تالارها، قهوه‌خانه‌ها و آتلیه‌های غیرمجاز گفت: در این طرح تاکنون ۳ هزار واحد صنفی مورد بازدید قرار گرفته که به تعدادی از آنها تذکر داده شده و حدود ۶۰ واحد صنفی متخلف نیز پلمب شده است. به گفته سردار حسین ساجدی‌نیا، به منظور اجرای طرح امنیت محله‌محور و امنیت اخلاقی و بنا بر درخواست شهروندان تهرانی این طرح آغاز شده است. وی ضمن اشاره به کاهش روند عرضه محصولات و البسه نامتعارف توسط فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: از همکاری و تعامل اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی پوشاک، تالارها، قهوه‌خانه‌ها و آتلیه‌های عکاسی تشکر می‌کنم، چرا که در جهت تخلف صنوف، با پلیس تهران بزرگ همکاری بسیار خوبی داشته‌اند. ساجدی‌نیا اظهار کرد: مباحث و موضوعات مطروحه در این طرح شامل آتلیه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، تالارهای غیرمجاز و واحدهای صنفی عرضه‌کننده پوشاک نامتعارف است که خوشبختانه با اقدامات پلیس تهران بزرگ فعالیت واحدهای غیرمجاز نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است. وی با اشاره به استمرار طرح مذکور در روزهای آینده و معرفی متخلفان به مرجع قضایی گفت: وظیفه پلیس حفاظت و حمایت از شهروندان است و یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فعالیت پلیس برخورد با مجرم و جرم بوده و خوشبختانه احکام صادره قضایی در این خصوص بسیار مناسب و تاثیرگذار بوده است.

هشدار نسبت به افزایش مرگ‌ومیر ناشی از مصرف قرص برنج در کشور

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش ۱۴ درصدی مصرف قرص برنج در کشور خبر داد. احمد شجاعی به فارس گفت: مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در چند سال اخیر با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. وی در ادامه تصریح کرد: آمار مرگ ومیر ناشی از مصرف قرص برنج از ۲۱۴ مورد در سال ۸۷ به ۴۶۳ نفر در سال ۹۰ رسید. رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: بیشترین مرگ ومیر ناشی از مصرف قرص برنج در تهران بود که تعداد آن ۲۰۵ مورد بود و در استان‌های گیلان و مازندران نیز به ترتیب ۹۹ و۴۱ مورد گزارش شد. این مسوول افزود: هشدار افزایش مصرف قرص برنج را به سازمان‌های ذی‌ربط اعلام کردیم تا تدابیر مناسبی برای جلوگیری از مصرف قرص برنج اتخاذ کنند. شجاعی با بیان این‌که از ۲۰۴ نفری که در سال ۸۷ با مصرف قرص برنج فوت کردند ۱۰۵ نفر زن بودند، افزود: ۱۰۹ نفر فوتی ناشی از مصرف قرص برنج در سال ۸۷ را آقایان تشکیل می‌دادند. وی با اشاره به آمار مرگ‌ومیر ناشی از مصرف قرص برنج در سال ۹۰ ۱۳که ۴۶۳ مورد اعلام شد، ابراز کرد: ۲۵۴ مرد در سال ۱۳۹۰ بر اثر مصرف قرص برنج فوت کردند.رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد که مصرف قرص برنج در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ رشد ۱۴ درصدی داشته است. به گفته وی، میزان مصرف قرص برنج در سال ۸۷، ۲۱۴ مورد، در سال ۸۸ تعداد ۲۲۸ نفر و در سال ۸۹ نیز ۴۰۶ مورد و در سال ۹۰ میزان مصرف به ۴۶۳ مورد افزایش یافت.

ورود لوازم‌التحریر غیراسلامی به مدارس ممنوع

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌و‌پرورش از ممنوعیت ورود لواز‌م‌التحریر غیرایرانی و غیراسلامی به مدارس از مهر ۹۱ خبر داد و گفت: تولیدکنندگان لوازم‌التحریر باید توجه داشته باشند مصرف‌کننده آنها دانش‌آموزان هستند و لوازمی را تولید و توزیع‌ کنند که با فرهنگ و تمدن غنی ایرانی‌اسلامی همخوانی داشته باشد. فاطمه قربان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: یکی از برنامه‌های تحول بنیادین و ماموریت‌های آموزش و پرورش در اجرای این بند از سند تحول، ترویج فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و ارتقای آن در بین دانش‌آموزان به عنوان سرمایه‌های انسانی جامعه آینده است که از همان ابتدا در مدارس دانش‌آموزان باید با این فرهنگ غنی آشنا شوند. وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و همچنین جلوگیری از ورود فرهنگ و شخصیت‌های انیمیشنی غربی به داخل مدارس از سال تحصیلی جدید ورود هرگونه لوازم‌التحریر غیر مجاز را ممنوع کرده است.

حیات وحش جزیره هرمز در معرض نابودی

نماینده مردم هرمزگان در شورای عالی استان‌ها گفت: بی‌توجهی به محیط‌زیست موجب شده تا حیات وحش جزیره هرمز واقع در استان هرمزگان در معرض نابودی قرار گیرد. محمد زرنگاری نبود محیط‌بان، فعال نبودن مرکز تحقیقات محیط‌زیست، کمبود امکانات شدید در این مرکز و کمبود نیروی کارشناس محیط زیست در جزیره هرمز را عامل بی‌توجهی این مرکز به حیات‌وحش دانست. وی همچنین افزود: روی آوردن جبیرهای هرمز به زباله‌خواری به علت کمبود آب، علف و رها کردن سگ‌های ولگرد توسط برخی از اهالی در کوه‌های هرمز، نبود محیط‌بان در این جزیره و نیز شکار آهوان توسط شکارچیان غیرمجاز از عوامل مهم نابودی حیات‌وحش است.

ریل فقط از ۵ متر دیوار تاریخی گرگان عبور می‌کند

معاون میراث فرهنگی استان گلستان عبور ریل از دیوار تاریخی گرگان را موجب تخریب این بنای تاریخی ندانست و گفت: تنها ۵ متر از طول این دیوار در اختیار خط آهن است و اجرای ریل آهن آسیبی به این دیوار وارد نمی‌کند. حمید عمرانی رکاوندی افزود: احداث خط آهن گرگان به اینجه‌برون از جمله مصوبات سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان گلستان و جزو طرح‌های ملی به شمار می‌رود. به گفته عمرانی، با اجرای این طرح ارتباط شمال ایران با آسیای میانه افزایش یافته و خط تجاری ایران و کشورهای واقع در این منطقه برقرار شده و موجب رشد اقتصاد استان گلستان و شمال ایران می‌شود.

کمبود امکانات برای نگهداری خرما

نایب ‌رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش گفت: نخلداران دشتستان استان بوشهر امکانات نگهداری خرمای تولیدی خود را ندارند. مهدی بحرانی همچنین افزود: یکی از مسائلی که باید در مشاوره‌ها مورد توجه قرار گیرد، شیوه صحیح استفاده از سموم کشاورزی است و ناآشنایی کشاورزان نسبت به نحوه استفاده از سموم، سبب کاهش کیفیت محصولات تولیدی کشاورزان شده است./فارس

پاکسازی حریم جاده هراز

بخشدار امامزاده عبدالله آمل از اجرای طرح جمع‌آوری و پاکسازی متجاوزان به حریم راه و منابع طبیعی در جاده هراز خبر داد. یحیی عسگری‌پور اظهار کرد: در اجرای این طرح حدود ۴۰ کیلومتر از حریم راه از ابتدای ورودی دوراهی امامزاده عبدالله در کیلومتر ۱۰ جاده هراز تا حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر این جاده پرتردد از وجود متجاوزان به حریم راه و منابع طبیعی پاکسازی شد./ مهر

 

روزنامه جمهوری اسلامی

«تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ در مجلس»، تیتر یک روزنامه جمهوری اسلامی است.

«رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواستار ارائه مطالعات طرح دولت برای انتقال آب خزر شد»، عنوان دوم صفحه نخست روزنامه جمهوری اسلامی است.

گفته های وزیر بهداشت با عنوان «هرگونه افزایش تعرفه در بخشهای خصوصی و دولتی غیر قانونی است»، در صفحه نخست روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسیده است.

«چامسکی: جنبش تسخیر وال استریت می‌تواند تاریخ‌ساز باشد»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه جمهوری اسلامی است.

عناوین برگزیده جمهوری اسلامی:

اولاند: وقتی برای نگرانی‌های اسراییل ندارم 

پس از پیروزی‌ای که فرانسوا اولاند رهبر حزب سوسیالیستهای فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر رقیب سرسختش نیکلا سارکوزی با کسب ۶/۵۱ درصد آرا به دست آورد در اسراییل به نظر می‌رسد سران این رژیم با جدیت همراه با نگرانی به مواضع رئیس‌جمهور جدید فرانسه درباره بسیاری از قضایای منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله ایران و اقلیت یهودیان در فرانسه می‌نگرند. به گزارش خبرگزاری قدس اگر یهودیان دارای شناسنامه‌های فرانسوی با ناامیدی و سرخوردگی نسبت به پیروزی اولاند می‌نگرند اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل تلاش می‌کند ارتباطات جدیدی را برای خود با رئیس‌جمهور جدید فرانسه تعریف نماید. هیچ یک از یهودیان دارای تابعیت فرانسوی که بیشتر در شهر اشغالی نتانیا واقع در شمال فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند انتظار پیروزی اولاند تازه‌کار بر سارکوزی کهنه‌کار را نداشتند خاصه اینکه ۹۳ درصد از همین یهودیان به نفع سارکوزی در این انتخابات رای داده بودند. علاوه بر این بسیاری از یهودیان نیز نسبت به پیروزی اولاند ابراز ناامیدی کرده بودند زیرا معتقد هستند که اولاند خواستار مهاجرت همه یهودیان از فرانسه به اسراییل شده است.

جهت اطلاع 

صرفه جوئی کنندگان در مصرف بنزین که هنوز بنزین لیتری یکصد تومان در کارت خود دارند می‌گویند: گویا از نظر دولت، صرفه جوئی در مصرف بنزین جریمه دارد! این افراد که از تصمیم ناگهانی دولت جهت حذف سهمیه بنزین صد تومانی دچار تعجب شده‌اند می‌پرسند چرا دولت به جای جایزه دادن به خاطر صرفه جوئی و کم مصرف کردن بنزین به ناگاه اعلام می‌کند یا طی بیست روز پس انداز بنزین یکصد تومانی خود را آتش بزنید و یا بعد از این بهاء آنرا چهار برابر پرداخت کنید؟ برای این اقدام هیچ توجیه فنی و یا اقتصادی ذکر نشده و علت این تصمیم ناعادلانه روشن نیست. به همین جهت، مسئولان ذیربط باید ضمن پاسخ دادن به این سؤال مردم، درباره این تصمیم دولت توضیح بدهند.

 

خسارت ۲۰ میلیارد دلاری جرم و جنایت بر اقتصاد اسراییل در سال گذشته، رسوائی جدیدی را برای رژیم صهیونیستی پدید آورد. وزارت امنیت داخلی رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد وقوع جرم و جنایت‌های سازمان یافته در این رژیم در سال گذشته خسارتی بالغ بر ۴/۱۴ میلیارد شیکل (تقریباً ۶۰۰/۳ میلیارد دلار) بر اقتصاد اسراییل وارد کرده است. به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) روزنامه صهیونیستی هاآرتض که روز سه شنبه این گزارش را منتشر کرده نوشت: به رغم کاهش پنج درصدی میانگین وقوع جرم و جنایت در اسراییل به نسبت سال ۱۳۸۹ زیانهای ناشی از جرم و جنایت، خساراتی معادل ۷/۱ درصد ارزش تولید ملی اسراییل را بر اقتصاد وارد کرده است. این گزارش در بخش پایانی خود آورده است: مجموع خسارتهای اقتصاد اسراییل از بابت وقوع جرم و جنایت مابین سالهای ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۰ رقمی بالغ بر ۷۷ میلیارد شیکل (تقریباً ۲۰ میلیارد دلار) بوده است.

 

مسلمانان و مسیحیان ساکن قدس در حمایت از اسرای فلسطینی اعتصاب کننده غذا در زندانهای رژیم صهیونیستی نماز مشترک برپا کردند. به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) تصاویر زیبای این همبستگی مسلمانان و مسیحیان فلسطینی ساکن قدس با اسرای اعتصاب کننده غذا در زندانهای رژیم صهیونیستی که در اعتراض به بازداشت اداری و حبس انفرادی صورت گرفته توجه بسیاری از مردم را در کشورهای مختلف جلب کرده است. رژیم صهیونیستی در برابر این اعتصاب غذاها در مواردی وادار به عقب نشینی شده است. مردم فلسطین اعلام کرده‌اند به تظاهرات و اقدامات اعتراضی خود در حمایت از اسرائی که اعتصاب غذا کرده‌اند ادامه خواهند داد.

 

روزنامه جوان

«انگلیس روی عرشه نفتکشها از تحریم ایران عقب نشست»، تیتر یک روزنامه جوان است.

«قره باغی مرگ  بر اسرائیل را می خواند»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه جوان است.

«تصویب کلیات بودجه ۹۱ بدون تعیین سقف درآمد!»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه جوان است.

 

روزنامه دنیای اقتصاد

«موافقت با بودجه بدون رقم؟»، تیتر یک روزنامه دنیای اقتصاد است. بر اساس این گزارش کلیات بودجه ۹۱ از تصویب مجلس گذشت.

«ساخت‌و‌ساز بعد از افغان‌ها» عنوان گزارشی است که روزنامه جوان برای تیتر دو خود برگزیده است. بنا بر این گزارش اخراج اتباع افغان از ایران انبوه‌سازان را از بابت خلأ احتمالی در تامین کارگر ساختمانی با نگرانی‌هایی روبه‌رو کرده است.

«سنت‌شکنی بورس تهران»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه دنیای اقتصاد است.

عنوان برگزیده دنیای اقتصاد:

این خاکسپاری در شأن پدرم نبود

ژوبین قادری تنها فرزند ایرج قادری در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین با انتقاد از نحوه خاکسپاری پدرش تاکید کرد در لحظه خاکسپاری پدرش در تهران نبوده است. ژوبین قادری در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین تاکید کرد: «من همزمان با ساخت فیلم «می‌خواهم زنده بمانم» به دنیا آمدم و در این سال‌ها به دلیل مسائل تحصیلی و فضای آرام کیش به همراه مادرم هما قادری در این جزیره زندگی می‌کردیم.» او افزود: «ایرج قادری چهار سال بیمار بود و در این مدت من مدام کنارش بودم، دقیقا‌‌ همان شبی که پدرم فوت کرد، من رفته بودم مادرم را از کیش بیاورم که تلفنی به من خبر دادند پدرم فوت شده است. من بعد از شنیدن این خبر تماس گرفتم و به من گفتند فوت پدر شایعه است، اما متاسفانه حقیقت داشت و در‌‌نهایت نامادری‌ام (تهمینه اطمینان‌مقدم) بدون اطلاع ما پیکر پدر را به خاک سپرد.» فرزند ایرج قادری با اشاره به این مطلب که خاکسپاری ایرج قادری در بهشت سکینه کرج خواست ما و ایرج قادری نبوده، افزود: «متاسفانه برای آمدن از کیش به تهران بلیت پیدا نکردیم و در ‌‌نهایت وقتی رسیدیم، فهمیدیم پدرم به خاک سپرده شده است.» قادری در ادامه گفت: «ما به نحوه خاکسپاری پدرم اعتراض کردیم، اما هیچ شخصی پاسخگو نیست، اما مطمئن باشید من این موضوع را پیگیری خواهم کرد و از تمام کسانی که اجازه تدفینش را صادر کردند توضیح می‌خواهم.» او ادامه داد: «از زمانی که برادر ناتنی من فوت کرد فقط اسم من در شناسنامه پدرم بود و همه می‌دانستند من تنها فرزند‌ش هستم و به لحاظ احساسی بسیار به من وابسته بود.» قادری با بیان این مطلب که مراسم و نحوه خاکسپاری ایرج قادری اصلا مناسب شأن و منزلت این هنرمند نبود، افزود: «من به عنوان تنها پسر ایرج قادری اعلام می‌کنم مراسم سوم، هفتم، چهلم و سایر مراسم را مناسب شأن و شخصیت پدرم برگزار می‌کنم.» فرزند قادری از مردمی که به این بازیگر سینما ابراز احساسات کردند تقدیر کرد. ایرج قادری بازیگر و کارگردان سینما بامداد روز یکشنبه در ۷۷ سالگی در بیمارستان مهراد تهران درگذشت و چند ساعت بعد در یک مراسم ساده به خاک سپرده شد.

 

روزنامه شرق

گزارشی از ابلاغ دستورالعمل وزیر ارتباطات به سازمان رگولاتوری با عنوان «استفاده از ای‌میل و پسوند ملی ‌اجباری شد» تیتر یک روزنامه شرق است.

گزارشی از بزرگداشت استاد جلیل شهناز با عنوان «شهنواز تار» تیتر دو صفحه نخست روزنامه شرق است.

گزارشی از سرگردانی در تعیین تعرفه‌های درمانی ۹۱ با عنوان «یک تعرفه؛ سه نرخ» در صفحه نخست روزنامه شرق به چاپ رسیده است.

«معاوضه نفت ایران با طلای چین»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه شرق است.

عناوین برگزیده شرق:

حمله پلیس مخفی مصر به خدمات‌دهنده «پرس‌تی‌وی»

پلیس لباس شخصی مصر دفتر شرکت تلویزیونی را که به پرس‌تی‌وی خدمات ارایه می‌کرد، در قاهره مورد حمله قرار داده است. به گفته شاهدان، نیروهای پلیس مخفی مصر به دفتر این شرکت رسانه‌ای هجوم برده و تجهیزات آن شامل دوربین‌ها، دستگاه ارسال ماهواره‌ای و حتی رایانه‌های تدوین را با خود بردند. بسیاری از مردم مصر بر این باورند که نیروهای پلیس لباس شخصی از بازماندگان رژیم حسنی مبارک هستند. این نیروهای لباس شخصی متهم به حضور فعال در سرکوب مرگبار رژیم حسنی مبارک علیه اعتراضات مردمی هستند. شبکه پرس‌تی‌وی در اعتراض به حمله پلیس لباس شخصی مصر به دفتر آن شبکه در قاهره روندی حقوقی را آغاز کرده است. وکلای پرس‌تی‌وی با حضور در دفتر بازپرس قضایی درباره این حرکت پلیس مخفی مصر توضیح خواستند. مسوول شرکت خدمات‌دهنده به این شبکه در قاهره که اکنون در خارج از مصر به سر می‌برد به پرس‌تی‌وی گفت به وی اعلام شده است به کشور بازنگردد، «چرا که احتمال دارد بازداشت شود.»

تجمع مجدد معلمان شرکتی مقابل مجلس

دیروز تعدادی از معلمان و آموزشیاران شرکتی آموزش و پرورش و مربیان پیش‌دبستانی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. تجمع‌کنندگان مقابل مجلس با سر دادن شعار «مجلس با کفایت حمایت، ‌حمایت» و «آقای لاریجانی، حمایت حمایت» خواستار پیگیری وکلای ملت برای حق و حقوق معلمان شرکتی شدند.

آخرین وضعیت رویترز در ایران

محمدجواد آقاجری مدیرکل خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد گفته: در سال گذشته به ۱۲ رسانه‌ خارجی که مقررات را رعایت نکرده بودند، تذکر دادیم. در حال حاضر فعالیت خبرگزاری رویترز در ایران به حالت تعلیق درآمده است. به این دلیل فعالیت این خبرگزاری در ایران به تعلیق درآمده که چندی پیش در گزارشی تیتری از زنان نینجا‌کار زده بود که در این راستا بانوان نینجا‌کار از این شبکه به دادگاه شکایت کردند. رویترز به اشتباه خود اعتراف کرده اما تاکنون کسی به صورت مکتوب از ما عذرخواهی نکرده است، همچنین در پی این شکایت از سوی زنان نینجاکار ایران، نماینده رویترز یک جلسه در دادگاه برای ارایه توضیحات حاضر شد و در حال حاضر هم با زنان نینجاکار در حال مذاکره هستند و احتمال دارد جلسه دومی هم برگزار شود. معتقدیم که ما علاقه نداریم برای رسانه‌های خارجی که مجوز و تسهیلات ارایه می‌دهیم مشکلی پیش بیاید، اما متاسف می‌شویم از اینکه بعضی از نماینده‌های رسانه‌های خارجی قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند و متاسف می‌شویم از اینکه این نمایندگی‌ها به دروغ‌پردازی می‌پردازند.

فوت دو فرمانده ارشد سپاه لرستان در حادثه رانندگی

سردار کاظم علیزاده فرمانده انتظامی استان لرستان از درگذشت فرمانده سپاه و فرمانده حفاظت سپاه شهرستان الشتر در جریان یک حادثه رانندگی خبر داده و گفته: برخورد یک دستگاه وانت تویوتا که از الشتر به خرم‌آباد در حال حرکت بوده با وانت نیسان که در جهت مخالف تردد می‌کرد، سبب فوت فرمانده سپاه و فرمانده حفاظت سپاه شهرستان الشتر و مجروحیت دو نفر دیگر از اعضای سپاه این شهرستان که برای شرکت در مراسمی در حال سفر به خرم‌آباد بودند، شد. به گفته علیزاده علت وقوع این حادثه هم‌اکنون از سوی کارشناسان پلیس‌راه در حال بررسی است.

استیضاح بماند برای مجلس نهم

جمعی از استیضاح‌کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای خطاب به «مردم ایران» اعلام کردند با توجه به پیگیری حکم غیرقانونی مرتضوی در دیوان عدالت اداری منتظر رسیدگی به این حکم خواهند بود و در صورت به سرانجام نرسیدن این پرونده استیضاح را در مجلس نهم به جریان خواهند انداخت. توکلی، مطهری، دهقان، نادران، پزشکیان و نجابت این اطلاعیه را امضا کرده‌اند.

بمب‌گذار، جاسوس دو جانبه بود

پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد طرحی برای بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافربری توسط شاخه القاعده در یمن خنثی شده، به نقل از مقام‌های آمریکایی که از آنها نام برده نشده گزارش شده که فرد اعزامی القاعده در واقع مامور دوجانبه نفوذی در این گروه بوده است. مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته بودند که کشف این توطئه از سوی گروه «القاعده در شبه جزیره عربی» حاصل عملیات مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در یمن است.

زندانی اعتصابی فلسطینی در بیمارستان

بی‌بی‌سی: طاهر حلاحله، زندانی فلسطینی که در زندان اسراییل به سر می‌برد و در اعتراض به حبس خود، به مدت ۷۱ روز دست به اعتصاب غذا زده بود، به بیمارستان منتقل شده است. سازمان زندان‌های رژیم اسراییل می‌گوید، پس از اینکه او از نوشیدن آب خودداری کرده به بیمارستان منتقل شده است. دیوان عالی اسراییل روز دوشنبه درخواست او و بلال دیاب را که خواهان آزادی فوری خود شده بودند، رد کرد. آقای دیاب نیز به همراه حلاحله دست به اعتصاب غذا زده بود.

مردم از سلامت همه مواد غذایی اطمینان ندارند

وزیر بهداشت به جمع‌آوری نمک‌های قاچاق در سطح بازار تهران تاکید کرد و گفت: علاوه بر این برخی نمک‌های ما مشکل ید هم دارند که لازم است با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط مورد بررسی قرار گرفته و حل شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه آزمایش و کنترل مواد غذایی و سایر فرآورده‌های مورد استفاده مردم برای حفظ سلامت در جامعه ضروری است، گفت: وسعت کار زیاد است مردم هم گرفتار هستند و نمی‌دانند چه چیزی را مصرف کنند و چه چیزی را مصرف نکنند. در واقع از سلامت همه مواد غذایی اطمینان ندارند. اگر آزمایشگاه‌های مرجع، کار خود را به درستی انجام ندهند، بر سرگردانی‌های مردم افزوده خواهد شد.

اعدام ۹ نفر از تولیدکنندگان و عناصر اصلی ترانزیت شیشه

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با اشاره به اعدام ۹ نفر از تولیدکنندگان و عناصر اصلی ترانزیت شیشه، گفت: گام اول اجرایی شدن قانون مبارزه با موادمخدر محکم برداشته شد. مویدی با اشاره به تاثیر موادمخدر صنعتی در جسم و روح افراد افزود: اگر فردی به موادمخدر صنعتی مبتلا شود، خطرات ناشی از این اعتیاد هم نابودی خودش را به‌دنبال دارد و هم محیط خانواده و جامعه را به خطر می‌اندازد که کشتن و سلاخی کردن پدر و مادر و فرزند نمونه‌هایی از جرایم برخاسته از مصرف شیشه‌اند. مویدی با تاکید بر اینکه آگاهی داشتن مردم به تبعات منفی اعتیاد مصرف شیشه و اعتیاد به موادمخدر صنعتی یکی از ضرورت‌های امروز جامعه است، افزود: دستگاه‌های متولی، این آگاهی‌بخشی به شهروندان را باید در دستور کار خود قرار بدهند.

 

روزنامه کیهان

«بحث های داغ بودجه در خانه ملت» با روتیتر «مجلس کلیات بودجه ۹۱ را تصویب کرد»، عنوان نخست روزنامه کیهان است.

«شطرنج باز ۱۰ ساله تونسی حاضر به مسابقه با رقیب اسرائیلی نشد»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه کیهان است.

«حمله مسلمانان کردستان عراق به مشروب فروشی ها در اربیل»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه کیهان است.

عناوین برگزیده کیهان:

معترضان در شرق عربستان شعار «مرگ بر آل سعود» سر دادند

هزاران تن از مردم شرق عربستان با برگزاری تظاهرات، شعار مرگ بر آل سعود و آل خلیفه سر دادند.به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران تن از مردم «القطیف» در شرق عربستان در اعتراض به سیاست های سرکوبگرانه آل سعود در مناطق شیعه نشین و بحرین به تظاهرات پرداختند و آزادی افراد بازداشت شده در اعتراض اخیر را خواستار شدند.این گزارش حاکی است، تظاهرکنندگان علاوه بر شعار علیه رژیم آل سعود، با سر دادن شعار سرنگون باد محمدبن فهد، خواستار برکناری استاندار الشرقیه شدند.به گفته شاهدان عینی در این تظاهرات که در خیابان مرکزی القطیف برگزار شد، شرکت کنندگان، به ضرب و جرح زنان و هتک حرمت محل زندگی مردم از سوی پلیس و نیروهای سعودی اعتراض کردند

مدودف نخست وزیر پوتین شد

مجلس نمایندگان روسیه (دوما) نخست وزیری «دیمتری مدودف» را تائید کرد.به گزارش پرس تی وی نامزدی مدودف به عنوان نخست وزیر جدید روسیه روز سه شنبه با ۲۹۹ رای موافق در برابر ۱۲۴ رای مخالف نمایندگان مجلس دوما به تصویب رسید.نمایندگان حامی نخست وزیری مدودف از اعضای حزب حاکم «روسیه واحد» و حزب «لیبرال دموکرات» بودند.مدودف بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ معاون نخست وزیر روسیه و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهور این کشور بود. وی از سوی پوتین که روز دوشنبه مراسم سوگند خود را برای یک دوره ۶ ساله به جا آورد به نمایندگان دوما معرفی شد.وی در پاسخ به رای اعتماد دوما قول داد که با مخالفان سیاسی گفت وگو کند.خبر دیگر از روسیه این که واحدهای نمونه نیروهای مسلح روسیه دیروز در شصت وهفتمین سالگرد پیروزی بر فاشیسم در جنگ جهانی دوم در مسکو رژه رفته و توانمندی موشکی راهبردی این کشور را به نمایش گذاشتند.به گزارش ایرنا این رژه همزمان با مسکو در صدها شهر روسیه از «ولادی وستوک» در شرق دور تا «کالین گراد» در غرب روسیه برگزار شد در رژه مسکو ۱۴ هزار نیروی نظامی از ارتش یک میلیون نفری روسیه مشارکت داشتند. پوتین طی سخنانی در این رژه تاکید کرد که روسیه اجازه اخلاقی دارد تا از مواضع خود دفاع کند.

سپر موشکی ناتو در خاک ترکیه فقط منافع اسرائیل را تامین می کند

رهبر حزب اسلامگرای «سعادت» ترکیه گفت: سپر موشکی ناتو در این کشور، منافع رژیم صهیونیستی را تامین می کند.به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «مصطفی کامالاک» گفت: غرب به خاطر امنیت رژیم صهیونیستی، اقدام به استقرار سپر موشکی در خاک ترکیه کرده و برای سرپوش گذاشتن بر هدف اصلی خود، نام سپر موشکی ناتو را بر آن نهاده است.کامالاک که در نشست حزب «سعادت» در شهر «آنتالیا» سخن می گفت، همچنین هشدار داد که مردم ترکیه اگر مقابل طرح های استکبار جهانی نایستند، ترکیه در آینده نزدیک تجزیه خواهد شد. وی افزود کشورهای اسلامی باید با تقویت مناسبات خود از تحقق سناریوهای غرب جلوگیری کنند.رهبر حزب سعادت تاکید کرد: این سپر موشکی (مستقر در خاک ترکیه) فایده ای برای امنیت ترکیه ندارد. «کامالاک» در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به کشورهای اسلامی گفت: برای رهایی از استثمار اقتصادی استکبار جهانی، مناسبات تجاری را میان خود تقویت کنید و دست نیاز به سوی غرب دراز نکنید.در پی افزایش گرایشات غربی حزب حاکم «عدالت و توسعه» که با شعارهای اسلامی به قدرت رسیده است، حزب اسلامگرای سعادت احتمالا از جایگاه بهتری در صحنه سیاسی ترکیه برخوردار خواهد شد. «نجم الدین اربکان» رهبر سابق حزب سعادت در دهه ۱۹۹۰ به قدرت رسید و در سال ۱۹۹۷ نیز در پی کودتای نظامی، از قدرت برکنار شد.

ملک عبدالله اگر غیرت داشت جزایر عربستان را از اسرائیل پس می گرفت

«شاه عربستان به جای جنجال بر سر جزایر ایرانی در خلیج فارس، جزایر خود را که به مدت چند دهه در اشغال اسرائیل است، آزاد کند یا لااقل سکوت در برابر اشغال این جزایر را بشکند.» این تحلیل عتاب آمیز و طعنه آلود را روزنامه القدس العربی خطاب به زمامداران رژیم سعودی نوشت. دکتر فؤاد حداد استاد دانشگاه مقیم لندن در این نوشته یادآور می شود: «شاید بعضی ها پیش از این اسم این دو جزیره متعلق به عربستان در دهانه تنگه تیران- تنها آبراهی که خلیج عقبه را به دریای سرخ متصل می کند- را نشنیده باشند و بگویند که نمی دانند اسرائیل این دو جزیره را از سال ۱۹۶۷ و جنگ شش روزه اشغال کرده است. عجیب تر و غریب تر در این مسئله، سکوت، سانسور شدید و کتمان این حقیقت است تا جایی که در بدترین حالت حتی خاندان سعودی حاضر به شکایت به سازمان ملل متحد در مورد تداوم اشغال این جزایر توسط اسرائیل نیستند در حالی که این روزها به صورت مکرر از اشغالگری ایران در جزایر سه گانه سخن می گویند.» این نویسنده در ادامه به دخالت ها و دعواهای سعودی ها با یمن بر سر جزایر مرجانی کوچک به خصوص جزیره «فرسان» در دریای سرخ اشاره می کند و یادآور می شود که این جزایر هیچ موقعیت راهبردی مانند صنافیر و تیران ندارند که بخواهد راه دریایی از آن بگذرد. دو جزیره «صنافیر» و «تیران» در حدود چهار مایلی بندر مصری «شرم الشیخ» قرار دارند که در جنگ ۱۹۵۳ به اشغال درآمدند و این اشغالگری تا زمان حال ادامه دارد. به گزارش جام نیوز، القدس العربی می پرسد: «چرا باید سکوت و سانسور خبری در مورد سرنوشت این دو جزیره وجود داشته باشد؟ آیا این سانسور ناشی از ترس و واهمه سعودی ها از رژیم اسرائیل است؟ یا این دو در استراتژی منطقه ای آمریکا، متحد یکدیگر هستند؟» خاطرنشان می شود نیروهای نظامی آل سعود چندان هم بیکار نیستند و هم اکنون به نیابت از آمریکا و رژیم صهیونیستی، در حال شکنجه و کشتار مردم مسلمان بحرین هستند. رژیم سعودی حامی رژیم صهیونیستی در حمله به لبنان و نوار غزه بود و هم اکنون نیز هماهنگ با تل آویو علیه مردم انقلابی مصر عمل می کند. مردم انقلابی مصر بارها به اعتراض علیه عملکرد سفارت عربستان در قاهره پرداخته اند به نحوی که سفارت سعودی برای مدتی تعطیل شد.

 

روزنامه مردمسالاری

«رای شکننده مجلس به کلیات بودجه ۹۱» تیتر یک روزنامه مردمسالاری است.

سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «جلوگیری از فضای انتقاد باعث زیرزمینی شدن آن می‌شود»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه مردمسالاری است.

گفته های آیت‌الله نوری‌همدانی با عنوان «مسئولان اختلافات را به مطبوعات نکشانند»، در صفحه نخست روزنامه مردمسالاری منعکس شده است.

«انگلیس در پی تعویق تحریم نفتی ایران»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه مردمسالاری است.

عناوین برگزیده مردمسالاری:

نتانیاهو رسما در برابر ایران عقب نشست 

ساعاتی پس از اعلام ائتلاف نتانیاهو با موفاز، رئیس حزب کادیما، نخست وزیر تندروی اسرائیلی خبر از تشکیل بزرگترین ائتلاف سیاسی در تاریخ اسرائیل داد که به گفته او می‌تواند مذاکرات جدی ای را برای تعامل با پرونده هسته ای ایران به دنبال داشته باشد.به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از شبکه خبری الجزیره، نتانیاهو در این باره گفت: «ائتلاف جدید شامل ۹۴ نماینده از ۱۲۰ عضو کنست است که می‌تواند به ثبات اسرائیل کمک کند و از برگزاری انتخابات زودهنگام جلوگیری کند. همچنین در عین حال در این فضا می‌توان تعامل بهتری با تهدیدهای بزرگ داشت.نتانیاهو که این روزها بر خلاف ایهود باراک، وزیر دفاع کابینه اش کمتر درباره حمله به ایران صحبت می‌کند، گفت: «اسرائیل اگر احساس کند که از سوی کشوری مورد تهدید است آمادگی دارد که فورا دست به حمله بزند.»نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفت که مذاکرات فشرده و جدی ای را با شائول موفاز، رئیس حزب کادیما که از او به عنوان شریک جدید سیاسی اش نام برد، داشته است.موفاز که با حمله نظامی‌به تاسیسات هسته ای ایران مخالف است، پیش بینی می‌شود که نقشی مهم در نرمش لحن اسرائیل در برابر تهدیدهایی که بر سر برنامه هسته ای ایران می‌کند، داشته باشد.در همین رابطه گلعاد اردان، وزیر محیط زیست اسرائیل گفت: «توافق تازه موفاز و نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید ائتلافی می‌تواند کمک موثری در تصمیم گیری ها در برابر پرونده هسته ای ایران که اسرائیل احساس می‌کند حیات و وجود آن را مورد تهدید قرار داده است، بگذارد.» وی در گفت و گو با رادیو اسرائیل همچنین گفت: «انتخابات برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی‌کند. هنگامی‌که قرار باشد تصمیمی‌درباره حمله یا عدم حمله به ایران گرفته شود، وجود یک جبهه سیاسی فراگیر که بتواند در افکار عمومی‌وحدت ایجاد کند، بهتر می‌تواند در تصمیم گیری ها موثر باشد.»شائول موفاز نیز درباره ورودش به ائتلاف با نتانیاهو گفت: «ورود من به این هم پیمانی می‌تواند در تعیین موقعیتی خاص که بتواند به فضای سرنوشت ساز اسرائیل کمک کند، موثر باشد. دولت وحدت ملی می‌تواند در برابر همه تهدیدهای امنیتی با مسئولیت پذیری بالا رفتار کرده، تمام راه ها را سنجیده و بر اساس این عوامل یک تصمیم واحد بگیرد.»

اختلالات هورمون تستوسترون عامل اصلی جوش‌های دوران جوانی است 

در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره بین‌المللی سالانه تازه‌های پوست و مو عنوان شد: افزایش ترشح هورمون تستوسترون که هم در مردان و هم در زنان با میزانی متفاوت وجود دارد، عامل اصلی تحریک و بزرگی غدد سباسه (ترشحی)، تولید چربی و بسته شدن منافذ پوست و در نهایت جوش‌های چرکی، سر سیاه و سر سفید است.دکتر محمد گلشنی دبیر انجمن متخصصین پوست ایران با اعلام این خبر گفت: آکنه بیماری پوستی بسیار شایع محسوب شده و ۸۰ درصد از مردم طی عمر خود به آن مبتلا می‌شوند. وی با بیان اینکه وقتی فولیکولهای مو توسط چربی و سلول‌های مرده احاطه و دهانه آن مسدود می‌شود، آکنه ایجاد می شود گفت: تولید بیش از حد چربی در اثر مصرف مواد غذایی چرب و سرخ‌کردنی، رشد باکتری روی پوست و اطراف منافذ ترشحی و افزایش شاخه‌ای شدن سلولها برای خروج چربی مهمترین عوامل بروز آکنه هستند.دبیر دوازدهمین کنگره سالانه تازه‌های پوست و مو ایران افزود: درمان اثر جوش یا در اصطلاح آکنه اسکار که در اثر آسیب های عمقی به کلاژن پوست ایجاد می‌شود یکی از مهمترین علل مراجعات مکرر و مستمر بیماران محسوب می‌شود.دکتر گلشنی گفت: درمان‌های موضعی به وسیله برخی محصولات دارویی جهت بهبود روند کلاژن سازی از جمله کرم های دارای آلفاهیدروکسی اسید (AHA) و ترتینوئین همچنین لایه‌برداری شیمیایی و یا فیزیکی توسط میکرودرم ابریژن، لیزر درمانی، تزریق فیلرها یا پرکننده‌های حفرات پوستی از جمله ژل هیالورونیک اسید و روش پانچ برای جابجایی اثر جوش از عمق به سطح پوست، اصول درمانی در سطح ایران و جهان به شمار می‌روند. دبیر انجمن متخصصین پوست ایران با تاکید بر این که انجام مراحل مذکور نیازمند نظارت و اجرا توسط متخصصین پوست یا پزشکان دوره دیده و با تجربه است افزود: درمان جای جوش و اثر زخم‌ها یا جراحی توسط افراد غیر کارشناس یکی از علل شکایت و مراجعه هموطنان به مراجع رسیدگی به پرونده‌های قضایی پزشکی است که نتایج تاسف‌باری به همراه دارد.دکتر گلشنی تصریح کرد هر روش درمانی باید براساس صلاحدید و نظر پزشک متخصص و یا دوره دیده پیشنهاد و از هرگونه اقدام غیر علمی پرهیز شود.

تولید رسمی سه قلم داروی ایرانی ام اس از بهمن ماه 

در حالی که با ابتلای بیش از ۵۰ هزار ایرانی به ام اس، شیوع این بیماری در کشور از ۲۵ برابر متوسط جهانی فراتر رفته و هزینه های سنگین تامین داروهای گران قیمت وارداتی این بیماری، دردی مضاعف را به اقتصاد ناتوان ده ها هزار خانواده ایرانی تحمیل کرده است با افتتاح خط تولید سه قلم داروهای جدید ام اس در ایران امکان دسترسی بیماران ایرانی به داروهایی با بالاترین کیفیت استاندارد و با قیمتی به مراتب پایین تر از نمونه های وارداتی فراهم می شود. به گزارش دبیرخانه سمپوزیوم گزارش مطالعات بالینی داروهای جدید ایرانی ام اس، نهاله نراقی، مدیرعامل داروسازی اکتوورکو با اعلام این مطلب در سمپوزیوم گزارش مطالعات بالینی داروهای جدید ایرانی ام اس در نوزدهمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: با عرضه داروهای جدید ام‌اس تولید ایران و شکست انحصار این داروها در کشور قیمت‌ها بیش از پیش به نفع بیماران و سیستم بهداشت و درمان کشور کاهش یافته و بیماران ایرانی از دارویی که طبق بررسی‌های گسترده آزمایشگاهی و مطالعات بالینی از ایمنی و اثربخشی فوق العاده بالایی برخوردار است بهره مند می شوند. وی اشاره کرد: تولید این سه قلم داروی بتااینترفرون شامل «اکتوریف»، «اکتوفرون» و «اکتووکس» که معادل ژنریک داروهای وارداتی «ربیف»، «بتافرون» و« اوونکس» محسوب می‌شود با مجوز وزارت بهداشت و به صورت ساخت قراردادی در کشور آرژانتین آغاز شده و داروهای تولیدی تحت برند این شرکت ایرانی به بیماران عرضه می شوند. مدیرعامل کارخانجات داروسازی اکتوور با اشاره به این که داروهای ام اس مثل اغلب داروهای بیماران خاص از گران ترین اقلام دارویی هستند اظهار داشت: حجم بازار داروهای اینترفرون ام اس در ایران بالغ بر ۱۸۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال است. پیش از ورود کارخانه اکتوورکو به عرصه تولید داروهای ام اس برای هر یک از این داروها تنها یک یا دو تامین کننده وجود داشت که با ورود این داروها که کیفیت خوب و قیمت پایینی دارند فضای رقابتی ایجاد شد که در نتیجه آن دیگر تامین کنندگان این دارو مجبور شدند مجموعا حدود ۳۰ میلیارد تومان قیمتهای خود را کاهش دهند که این امر به نفع وزارت بهداشت و سازمانهای بیمه گر بوده است. نراقی تأکید کرد: که داروهای شرکت داروسازی اکتوور به ۱۹ کشور دنیا صادر می‌شود.دکتر سید مسعود نبوی، دبیر انجمن مغز و اعصاب ایران و سرپرست مطالعات بالینی داروهای «اکتوریف»، «اکتوفرون» و «اکتووکس» هم طی سخنانی در این سمپوزیوم اعلام کرد: براساس مطالعات انجام گرفته هیچ اختلاف معنی‌داری میان داروهای تولید داخل بیماری ام‌اس و داروهای مشابه خارجی وجود ندارد.رییس گروه نورولوژی دانشگاه شاهد با بیان این که اگر داروهای ام اس تولیدی کمترین عوارض یا مشکلی داشت خود اولین نفری بود که این مساله را اعلام می‌کرد، گفت: : مطالعات بالینی با موضوع بررسی ایمنی و اثربخشی داروهای ام اس شرکت اکتوور از شش ماه قبل با حجم نمونه ۴۲۲ بیمار آغاز شده و تا به حال حدود ۱۷۰ بیمار وارد این مطالعه شده اند.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.