بانکداری اجتماعی راهی برای کاهش فشارهای اقتصادی

۱۴ام بهمن ،

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: توسعه‌ فعالیت بانکداری اجتماعی براساس معیارهای عدالت‌محور می‌تواند فشارهای اقتصادی بر اقشار آسیب‌پذیر را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا مصطفی‌پور – مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران – اظهار کرد: بانک‌ها در کنار فعالیت‌های اقتصادی خود با در دست داشتن امکانات مالی در عرصه‌ی اجتماعی کشور می‌توانند نقش موثری در کاهش فشار‌های اقتصادی بر روی اقشار آسیب‌پذیر مردم داشته باشند.

وی تصریح کرد: سازمان‌ها و بانک‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مسوولیت اجتماعی بهبود‌های متعادلی در اقتصاد کشور ایجاد کنند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در راستای توسعه‌ی بانکداری اجتماعی و اجرای تعهدات اجتماعی خود اقدام به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان خود کرده است.

مصطفی‌پور افزود: اجرای بانکداری اجتماعی نشان‌دهنده‌ی حضور بانک‌ها در عرصه‌ی مسائل اخلاقی و اجتماعی و ایجاد راهکارهای مالی مناسب برای مشکلات اجتماعی مردم است. دراین راستا تمامی شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از زمان تاسیس تاکنون با توجه به اساسنامه این بانک به متقاضیان ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده است. این تسهیلات براساس معیار‌های اجتماعی در بخش وام‌های کالایی ۵۰ میلیون ریال و اشتغال یکصد میلیون ریال بوده است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یادآوری کرد که براین اساس مهم‌ترین برنامه‌ی این بانک در بخش مسوولیت اجتماعی حمایت از تامین و پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان واقعی برای ایجاد فضای کسب و کار و حمایت از تولید ملی است.

وی اخلاق‌گرایی اجتماعی در حوزه بانکی را گامی موثر در رونق ارائه‌ی خدمات بانکداری اجتماعی دانست و گفت که بحث بانکداری اجتماعی، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در توسعه‌ی فعالیت‌های بانکی دارد. البته حوزه مسوولیت اجتماعی در ایران حوزه‌ی تازهی است و در این زمینه تحقیقات اندکی انجام شده است.

مصطفی‌پور با اشاره به این‌که بانک‌ها جزو سازمان‌های اقتصادی پرمخاطره‌ای می باشند که خطر اختلاس و مفاسد اقتصادی همواره شبکه‌ بانکی آنان را تهدید می‌کند، خاطر نشان کرد که شدت و احتمال وقوع مفاسد مالی در این شبکه‌ها به نحوه‌ی طراحی و استقرار نظام کنترل‌های داخلی وابسته است. به ویژه آن که امروزه با پیچیده‌شدن روابط اقتصادی در فرآیند کسب و کار و پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه اطلاعات و ارتباطات، دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی و نظامات قبل شبکه‌های اقتصادی پیچیده‌ای نظیر سیستم بانکی را تحت کنترل قرار داد.

وی در پایان گفت: نهادهای نظارتی داخلی و خارجی در حوزه عملیات بانکی باید براساس شرایط روز تقویت شوند و روش‌های حسابرسی و بازرسی برای مقابله با فساد اقتصادی مورد بازنگری اساسی قرار گیرد تا زمینه و فرصت تقلب کاهش یابد.

شایان ذکر است، مدیریت فرهنگی – هنری منطقه ۲۱ در راستای سیاست‌های سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران ترویج و الگو‌سازی فرهنگ مسوولیت اجتماعی میان سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و واحد‌های صنعتی در سطح ملی، اقدام به فعالیت آموزشی و اطلاع‌رسانی با همیاری رسانه‌های کشور نموده است و ضمن تقدیر از فعالیت جامعه ارتباط جمعی کشور دراین راستا از دیدگاه، پیشنهادات و مقالات علمی و فرهنگی صاحبنظران و علاقه‌مندان استقبال می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.