باید از ابزار هنر در جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی استفاده کرد

قائم مقام دفتر توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از ابزار هنر را برای گسترش فعالیت‌های قرآنی خواستار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در آیین اختتامیه جشنواره ملی خوشنویسی آیات قرآنی با بیان این‌که «هنر مظهر زیبایی‌ها است» اظهار کرد: اگر زبان هنر با علوم قرآنی تلفیق شود گستره‌ی فعالیت‌های دینی در کشور بیش از این خواهد شد.

سعیدی به برگزاری جشنواره‌های متعدد در سطح کشور اشاره و خاطرنشان کرد: جشنواره‌های فرهنگ و هنری اگر محل تلاقی هنر و معارف دینی باشند، به مراتب ثمراتی بیش از پیش خواهند داشت.

قائم مقام دفتر توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که «رسالت اصلی جشنواره‌ی ملی خوشنویسی قرآنی آیات، تولید اثر هنری در جهت ادبیات و مبانی نظری در هنر دینی است» افزود: راز ماندگاری خط در نوشتار اسلامی همان قرآن است. چنانچه بیش از اینکه هنر برای قرآن قدمی برداشته باشد، این قرآن است که برای هنر به ویژه هنر خوشنویسی هزینه کرده است.

محمدحسین شفیعی‌ها، دبیردومین جشنواره‌ی ملی خوشنویسی قرآنی نیز در این مراسم با بیان این‌که «هنر آغشته به قرآن همیشه جاودانه است» اظهار کرد: آن هنرمندی که با آیات خدا آمیخته می‌شود، دستش به حرکت درمی‌آید تا آیات خدا را خوشنویسی کند در زمره‌ی مومنین حقیقی الهی قرار می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین درادامه به بررسی اجمالی آثار راه یافته به جشنواره پرداخت و اظهار کرد: بدون شک عنایت قرآن شامل حال کسانی است که برای حضور در این جشنواره تلاش کرده‌اند.

وی گفت: سطح کیفی برخی آثار حتی از دوسالانه‌ی بین المللی خوشنویسی هم بالاتر بود اما ضعف‌هایی هم وجود داشت.

شفیعی‌ها افزود: حفظ امانت آیات الهی امری واجب و بدون تردید است. متاسفانه در برخی آثار این اتفاق نیفتاده و بعضا شاهد اعمال سلیقه‌ی شخصی خوشنویسان بودیم. تغییر برخی کلمات یا تکرار آنها به جهت رسیدن به ترکیب مد نظر خوشنویسان از جمله ایرادهای برخی از کارها بود که البته به سبب زیاد بودن تعداد این قبیل کارها، از کنار گذاشتن آثار اینچنینی چشم پوشی کردیم اما از دوره‌های بعد قطعا در داوری آثار لحاظ خواهد شد.

‌در ادامه این مراسم مصطفی عابدینی از قزوین، ذبیح‌الله لولویی‌مهر از گیلان و لیلا وزیری از تهران به ترتیب رتبه‌های نخست رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق و ثلث را کسب کردند.

همچنین در رشته‌های نسخ و نقاشی خط نیز ابوالفضل خزاعی از قم و مهران بهزادی از فارس رتبه‌های اول را کسب کردند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.