با مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده احساس گرسنگی را کاهش دهید

فروردین ۱۴۰۳

کربوهیدارت‌های پیچیده مانند حبوبات، غلات، جو دوسر، آرد سبوس‌دار و برنج، به سبب دیرهضم بودن، سبب کاهش احساس گرسنگی روزه‌داران می‌شوند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، افزود: خرما از جمله مواد غذایی رایج در ماه رمضان است که وجود ترکیبات قند، فیبر، پتاسیم، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم در آن، سبب تامین نیاز بدن روزه‌داران به این مواد می‌شود.

“حلیم” را در ماه مبارک رمضان فراموش نکنید

دکتر سید حسام‌الدین نبوی‌زاده ادامه داد: حلیم نیز به سبب دیرهضم بودن، تا ساعت‌ها پس از مصرف در معده باقی مانده و فرد کمتر دچار احساس گرسنگی می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، پیشنهاد کرد: روزه‌داران با مصرف موز، نیاز بدن به پتاسیم، منیزیوم و کربوهیدرات‌ها را تامین نمایند.

نبوی‌زاده با پیشنهاد به مصرف همه گروه‌های مواد غذایی، اعم از سبزی و میوه، پروتئین‌ها، لبنیات و غلات، تصریح کرد: مصرف کافی آب و آب‌میوه‌های طبیعی در فاصله افطار تا سحر، سبب کاهش احساس تشنگی در ساعات روزه‌داری می‌شود.

 مصرف غذاهای تند و ادویه‌دار را کاهش دهید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: مصرف غذاهای تند، ادویه‌دار، چرب و سرخ‌شده، سبب بروز سوء‌هاضمه و نفخ در روزه‌داران می‌شود.

نبوی‌زاده افزود: پرخوری و مصرف غذاهایی مانند کلم، تخم‌مرغ، عدس  و نوشابه گازدار نیز در بروز سوء‌هاضمه موثر است.

 روزه‌داران مصرف غلات سبوس‌دار را در رژیم غذایی فراموش نکنند

وی یبوست را یکی دیگر از مشکلات روزه‌داران دانست و اظهار کرد: این مشکل اغلب به سبب مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده، مایعات و فیبر کم ایجاد می‌شود که با افزایش مصرف مایعات و غلات سبوس‌دار، قابل درمان است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ادامه داد: مدت طولانی عدم مصرف غذا در روزه‌داری، ممکن سبب ضعف یا افت فشار در روزه‌داران شود که باید با پرهیز از حضور در مکان‌های گرم، افزایش مصرف مایعات و نمک، از آن پیشگیری نمود.

 در ماه مبارک رمضان خواب کافی داشته باشید

نبوی‌زاده به روزه‌داران پیشنهاد کرد: برای عدم ابتلا به سردرد نیز خواب کافی داشته باشید.

وی با بیان اینکه بعضی روزه‌داران دچار انقباض عضلانی می‌شوند، عنوان کرد:این مشکل به سبب کمبود منیزیوم، کلسیم و پتاسیم در رژیم غذایی است که با مصرف خرما، گوشت و لبنیات رفع می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، تاکید کرد:برای پیشگیری از خطر بروز سنگ کلیه، مایعات بیشتری بنوشید./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.