بلوط و معرفی خواص بلوط

گردآوری توسط گروه تغذیه ممتازنیوز

بلوط و معرفی خواص بلوط

 

 

بلوط و معرفی خواص بلوط

بلوط نام نوعی درخت و همچنین میوه آن است که دارای پوستی سخت می‌باشد. کلمه بلوط را درخت بلوطمی‌توان به صورت عمومی در مورد صدها گونه‌ی درخت از رده‌ی Quercus به کار برد.

این رده ، بومی نیمکره شمالی است که شامل گونه‌های برگ‌ریز و همیشه سبز می‌باشد ، که از نواحی سردسیر تا گرمسیری آسیا و آمریکا گسترش دارند. درخت بلوط یا درخت مازو که عمری طولانی – حدود ۵۰۰ سال (حتّی گاهی تا ۲۰۰۰ سال) – دارد ، در ایران بیشتر در در دامنــه‌ی رشته کوه زاگــرس می‌رویـد.

استـــان‌های فــارس ، لرستــان ، کهگیـــلــویــه و بویراحمد ، چهار محال و بختیاری و ایلام دارای جنگل‌هایی از بلوط هستند ، که در نوع خود از بی‌نظیرترین جنگل‌های جهان به حساب می‌آیند. دشت برم ، بزرگترین دشت بلوط ایران ، در کازرون و در غرب استان فارس قرار گرفته است. چوب این درخت از مرغوب‌ترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل بریدن بی رویهٔ این درختان می‌باشد که این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

ترکیبات شیمیایی

پوست و برگ درخت بلوط دارای تانن ، قند ، اسید گالیک ، اسید مالیک ، کوئرسین Quercine ، موسیلاژ ، پکتین ،‌رزین و روغن است

خواص داروئی:

بلوط از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است

خواص میوه بلوط میوه بلوط از قدیم الایام مورد مصرف بوده و از آن به عنوان غذا استفاده می کرده اند . حتی اگر آنرا خشک و در کرده و با در گندم مخلوط می کنند و از آن نان تهیه می نمایند . می توان بلوط را بوداده و سپس آنرا در کرده و از آن چائی تهیه کرد . مقدر مصرف آن یک قاشق چایخوری در یک لیوان آب جوش می باشد .

این دم کرده را می توان برای مورد زیر بکار برد .

۱٫بواسیر را برطرف می کند .

۲-اسهال ساده و اسهال خونی را رفع می کند .

۳-درد معده و گاز معده را برطرف می کند .

۴-برای رفع کم خونی موثر است .

۵-نرمی استخوان را درمان می کند .

۶- برای تقویت عمومی بدن موثر است .

۷-برای معالجه اسهال اطفال ،‌در بلوط را با کاکائو مخلوط کرده و دم کرده آنرا به اطفال می دهند . خواص درخت بلوط برای استفاده از پوست درخت بلوط یم توان آنرا در کرده و با عسل مخلوط کنید و یا اینکه یک قاشق در آنرا در یک لیوان آبجوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید .

گردآوری توسط : مجله ممتاز

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


خواص مواد غذایی Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.