بنزین یورو ۴ شنبه هم توزیع نمی‌شود؟

۲۳خردادماه،

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ممتازنیوز به نقل از ایسنا، هفته قبل قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد وزارت نفت متعهد شده است که تا ۲۵ خردادماه در تمام جایگاه های تهران بنزین با استاندارد یورو ۴ عرضه کند.

در حالی که تنها یک روز به مهلت تعیین شده باقی مانده است، جایگاه داران سوخت تهرانی از توزیع این نوع سوخت ابراز بی اطلاعی می کنند.

این درحالیست که اعلام شده بود که طبق تازهترین برنامه زمان بندی تعریف شده در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در دهه سوم خردادماه عرضه بنزین یورو۴ در جایگاه های تهران آغاز خواهد شد.

پیش از این نیز مصطفی کشکولی- مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران- از توزیع بنزین با استانداردهای روز جهان در کلیه جایگاه های عرضه سوخت پایتخت خبر داده و گفته بود که در خردادماه بنزین یورو۴ در تهران توزیع می گردد.

به گفته وی همزمان با توزیع بنزین با استانداردهای جهانی در شهر تهران، این نوع بنزین در دو شهر کرج و اراک هم عرضه می گردد.

به گزارش ایسنا، هم اکنون روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ در کشور تولید می گردد که می توان تمام مصرف منطقه تهران (منطقه تهران علاوه بر شهر تهران، شامل نواحی شهرری، فیروزکوه، دماوند، شهریار، ورامین، پاکدشت، رباط کریم و اسلامشهر هم می گردد) را که متوسط مصرف روزانه آن که بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون لیتر است پوشش داد اما به نقل از مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در حال حاضر این نوع بنزین به صورت مخلوط با بنزین معمولی در حال توزیع است.

علی رضا ضیغمی در مورد سبب عدم عرضه بنزین یورو ۴ و ۵ به صورت تفکیک شده توضیح داد که با توجه به این که تولید بنزین یورو ۴ و ۵ به مقداری که کل مصرف را پوشش بدهد نیست، مجبوریم آن را با بنزین یورو ۲ مخلوط کنیم اما قطعا همین شیوه عرضه بنزین با استانداردهای جهانی نیز میِ تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.

این در حالیست که بارها از سوی مدیران وزارت نفت اعلام شده است که توزیع بنزین یورو ۴ و ۵ با اولویت کلان شهرها و در صدر آنها کلان شهر تهران است.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراهم نشدن زیرساخت های جایگاه های سوخت برای عرضه بنزین یورو ۴ و ۵ به صورت تفکیک شده یکی دیگر از عوامل مخلوط شدن بنزین با کیفیت روز اروپا با بنزین یورو۲ است.

البته بیژن حاج محمدرضا – رییس انجمن جایگاه داران عرضه فرآورده های نفتی – اعلام کرد که طبق دستور العمل ها، هم ا کنون کلیه جایگاه دارانی که توان توزیع سوخت یورو ۴ و ۵ را دارند، آمادگی عرضه این نوع سوخت را دارند.

وی یادآورشد: برای عرضه این نوع بنزین نیازی به زیر ساخت خاصی نیست. تنها کافی است که یکی از مخزن ذخیره سازی جایگاه سوخت به بنزین یورو ۴ و ۵ اختصاص یابد.

ماخذ:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.