بهبود تنگی شریان‌ها با مصرف گوجه‌فرنگی‌های مهندسی شده

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

به کارگیری مهندسی ژنتیک در گوجه فرنگی توانست روند تشکیل پلاک در شریان گروهی از موش‌های آزمایشگاهی را کاهش دهد.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه ساینس دیلی، محققان برای اولین بار توانستند با استفاده از مهندسی ژنتیک در گیاه گوجه فرنگی در آنها تولید پپتید نمایند که هنگام مصرف می‌تواند نقش کلسترول خوب را در بدن تقلید کند.

براساس این گزارش تفسیری محققان با بهره‌گیری از مهندسی ژنتیک در گوجه فرنگی، پپتیدهای کوچکی به نام ۶F‌ را در آنها ایجاد کردند که عملی مشابه عملکرد آپولیپوپروتئین A-1 و پروتئین موجود در کلسترول خوب یا HDL‌ دارد و با خوراندن آن به موش‌هایی که فاقد توانایی لازم در خون خود برای حذف کلسترول بد یا LDL‌  هنگام مصرف غذاهای پرچرب می باشند، ملاحظه کردند مصرف این گوجه فرنگی‌ها در موش‌های مورد مطالعه سبب ایجاد التهابات کمتر و کاهش تشکیل پلاک در شریان‌ها می‌شود.

نتایج حاصل از این گزارش تفسیری افزود: موش‌هایی که تحت تجویز این نوع گوجه فرنگی مهندسی شده قرار گرفتند ضمن بروز سطوح پایین‌تر التهاب در خون، در معرض افزایش سطوح کلسترول خوب، افزایش فعالیت آنزیم آنتی‌اکسیدان‌های مرتبط با کلسترول خوب و کاهنده وقوع بیماری‌های قلبی به نام آنزیم پاراکسوناز، کاهش اسید لیزوفسفاتیدیک که تسریع کننده ساخت پلاک در سرخرگ مدل حیوانی است و در نهایت با تجمع کمتر پلاک در دیواره شریان‌ها مواجه شدند.

نتایج دیگر این مطالعه افزود: این روش یک راه جدید و عملی برای ایجاد یک پپتید است که مانند پروتئین اصلی در کلسترول خوب HDL‌ عمل می‌کند و ضمن بروز تأثیرات بیشتر با خوردن محصولی گیاهی حاصل می‌شود. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.