بیشترین مرگ و میر مادران باردار به علت خونریزی بارداری است

پنجشنبه ۷ اردیبهشت – ۰۱:۲۸:۵۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- بیشترین مرگ و میر مادران باردار به علت خونریزی بارداری است و بیشترین بیماری هایی که مادران باردار به آنها مبتلا می شوند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی و اکلامپسی و پره اکلامپسی است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، مدیر کل اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب، گفت: در سی و سه سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است فعالیت های بسیاری در جهت کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران صورت گرفته و نتایج خوبی به دنبال داشته است.
محمد اسماعیل مطلق افزود: میزان مرگ مادران در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۴۰ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر بود و با استقرار شبکه های بهداشتی و انجام مراقبت ها در طول سال های انقلاب، اکنون به ۲۴ نفر در هر ۱۰۰هزار تولد زنده رسیده است.
وی گفت: برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته مبتنی بر این است که تا پایان برنامه ی پنجم توسعه، میزان مرگ مادران در هنگام تولد به ۱۵ نفر در هر تولد زنده برسد.
مطلق گفت: مهم ترین مداخلاتی که در جهت کاهش مرگ مادان صورت گرفته، آموزش و تدوین پروتکل های آموزشی برای دستیاران، پزشکان عمومی و ماماها، افزایش سطح مراقبت از مادران از زمان بارداری تا زایمان و ۴۲ روز پس از زایمان، هستند.
وی اظهار داشت: در بیمارستان هایی که حداقل چهار پزشک متخصص زنان دارند باید حتما یک پزشک مقیم داشته باشند و بیمارستان هایی که کمتر از چهار متخصص دارند باید اقداماتی انجام دهند که در صورتی که به پزشک نیاز بود، مدت زمانی که پزشک به بالین بیمار می رسد کمتر از نیم ساعت باشد.
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت و خانواده در خصوص میزان مرگ و میر نوزادان گفت: در اوایل انقلاب اسلامی میزان مرگ و میر نوزادان ۱۴۰ در هر هزار تولد زنده بوده است اما با اقدامات صورت گرفته امروزه به ۱۱٫۸ نفر در هر هزار تولد زنده رسیده است و قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۹ نفر در هر هزار تولد زنده برسد.
وی گفت: اکنون مرگ کودکان زیر یک سال ۱۸ نفر در هر هزار تولد زنده و در کودکان زیر پنج سال ۲۰ نفر در هر هزار تولد زنده است که در پایان برنامه پنجم باید به ۱۵ نفر در هر هزار تولد زنده برسد.

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۶۱۳۲۸۵۷۹۲۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.