بیکاری و تورم را علاج کنیم

جام جم آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمرکز غربی‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی ایران گفت که هر قدر بخش اقتصادی کشور سازمان‌یافته، سیستیماتیک و پایدار باشد آنها این پیام را دریافت خواهند کرد که فشارهایشان کارساز نیست.

علی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در پردیس علوم دانشگاه تهران، با اشاره به وجود چالش‌های اقتصادی در کشور به رشد نقدینگی ظرف هفت الی هشت سال گذشته اشاره کرد وافزود: دراین سالها نقدینگی از ۶۵ هزار میلیارد تومان به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است البته اگر رشد نقدینگی مواجه با رونق تولید در صنعت، کشاورزی و دامداری باشد نقدینگی تولید را افزایش خواهد داد اما اگر شرایط در برخی از زمینه‌های تولید دچار رکود باشد رشد نقدینگی به بازار روانه خواهد شد.

وی اضافه کرد: از سالها پیش گفته می‌شد که رشد نقدینگی می‌تواند ضایعاتی را در کشور ایجاد کند؛ روزی به سمت ارز، روزی به سمت طلا و روز دیگر به سمت مسکن سیال شود.

لاریجانی نرخ بیکاری ۱۴ درصد در کشور را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: براساس آمارهای رسمی، رشد بیکاری زیادی داریم که علاج آن باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین تورم براساس آمارهای رسمی کشور ۲۲ درصد است که نرخ بالایی می باشد و البته در برخی از زمینه‌ها بیشتر هم هست.

وی عدم ثبات در برخی از تصمیم‌گیری‌ها را از چالش‌های جدی در حوزه اقتصاد دانست و افزود: برخی تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند برای صنعت‌گر و تولیدکننده ایجاد مشکل کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کوچک‌سازی دولت و مردمی کردن اقتصاد یادآور شد: همه کشورهایی که توسعه‌یافته هستند دولت کوچکی داشته‌اند و بخش اقتصاد هم در دست مردم بوده است،اما ما دولت فربه و بخش‌های اداری گسترده‌ای داشته‌ایم و صنعت ما ۷۰ درصد دولتی است.

وی اسلامی با انتقاد از نحوه اجرای قانون اصل۴۴ تاکید کرد: متاسفانه قرائت درستی از خصوصی‌سازی وجود نداشت این در حالی است که اقتصاد باید مردمی و رقابت‌ها باید زیاد شود تا درون رقابت‌ها اصلاح کیفیت صورت گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شاید مدل‌هایی که در غرب برای ارتباط صنعت با دانشگاه وجود دارد از این سنخ است که موسسات اقتصادی به جای گرته‌برداری از روش‌های دیگر برای افزایش ابتکارات موسساتی را برای ارتباط صنعت و دانشگاه ایجاد می‌کنند شاید در کشور ما ایجاد موسسات دانش‌بنیان قدری به حل موضوع کمک کند و مدل موفقی برای استفاده از فکر و اندیشه دانشگاهیان در حوزه صنعت و تولید باشد.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.