تدوین برنامه جامع ارتقای سلامت‌روان کشور

 ممتاز نیوز : هفته سلامت روان در حالی امروز آغاز می‌شود که تازه‌ترین آمار از سوی رئیس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت حکایت از این دارد که در کشور اختلالات روانی در زنان بیشتر از مردان است اما در مجموع درمقایسه با کشورهای دیگر آمار بالایی نیست و نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته کمتر است. به گزارش «وطن‌امروز»، عباسعلی ناصحی در نشستی خبری به پیمایش ملی سلامت روان در کشور در زمستان ۸۹ و بهار ۹۰ اشاره کرد و عنوان کرد‌: این پیمایش با ۳ هدف عمده شامل تعیین شیوع و شدت اختلالات روان، تعیین میزان بهره‌مندی از انواع خدمات روان و همچنین برآورد هزینه‌های ناشی از اختلالات روان انجام شد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از وطن امروز ؛ به گفته وی، براساس پیمایشی که روی ۷هزار و ۸۸۶ نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور انجام شده، شیوع کلی اختلالات روانپزشکی در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور، ۶/۲۳ درصد اعلام شد که در مقایسه با کشورهای دیگر آمار بالایی نیست و نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته کمتر است و این آمار جدید با آمار قبلی که در سال ۷۸ انجام شده بود، تفاوت عمده‌ای ندارد. وی با بیان اینکه این پیمایش و غربالگری‌ها و نمونه‌گیری‌ها به منظور تعیین شیوع اختلالات روانی با روش‌های بسیار دقیق و در تمام مناطق شهری و روستایی صورت گرفت، اضافه کرد: براساس این پیمایش، اختلالات خلقی از شیوع ۶/۱۴ درصدی برخوردار است که ۳/۱۷ درصد آن مربوط به زنان و ۹/۱۱ درصد به مردان مربوط است. ناصحی افزود: براساس این پیمایش میزان متوسط اختلال افسردگی در کشور ۶/۱۳ درصد است که ۵/۱۶ درصد آن مربوط به زنان و ۷/۱۰ درصد مربوط به مردان بوده است. وی تصریح کرد: در مجموع هر چند رشد شیوع اختلالات روانی در کشور چندان بالا نیست اما همین میزان نیز باید کنترل شود و لازم است مداخلات لازم صورت گیرد. به گفته وی، آمارها حاکی از آن است که اختلالات روانی در زنان بیشتر از مردان است که بر این اساس ۵/۲۶ درصد زنان و همچنین ۸/۲۰ درصد مردان به اختلالات روانپزشکی مبتلا هستند.

لزوم افزایش آگاهی مردم از اختلالات روانی

ناصحی بر لزوم افزایش آگاهی و اطلاعات مردم از اختلالات روان تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات در تمام دنیا عدم آگاهی مردم از مسائل مربوط به روان است. همین عدم آگاهی سبب می‌شود افراد بموقع برای درمان اختلالات روانی مراجعه نکنند. وی افزود: نقش وزارت بهداشت در کنترل و پیشگیری از اختلالات روان از ۲۵ درصد کمتر است و عوامل اجتماعی نقش بارزی در این زمینه دارند. ناصحی با اشاره به زلزله اخیر آذربایجان و سیل چند روز قبل در استان مازندران، گفت : سلامت روان با حوادث و سوانح در ارتباط است. همه تحقیقات حاکی از آن است که احتمال ابتلا به اختلالات روان به دنبال حوادث طبیعی و غیرطبیعی بالاست و در این زمینه آمارهای تا بیش از ۹۰ درصد را عنوان کرده‌اند. رئیس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: در بخش روانپزشکی، راه‌اندازی بخش‌ها یا بیمارستان‌های ویژه بیماران مبتلا به اختلالات روان مجرم لازم است. در حال حاضر بیماران روانپزشکی مجرم در بخش‌های روانپزشکی بستری می‌شوند و مشکلات زیادی را برای دیگر بیماران و همچنین بیمارستان ایجاد می‌کنند.

برنامه جامع ارتقای سلامت روان کشور

ناصحی در ادامه از تدوین برنامه جامع ارتقای سلامت روان کشور در سطح وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با توجه به شیوع اختلالات روانی در کشور، ضرورت تدوین چنین برنامه‌ای احساس می‌شد. وی یادآورشد: با توجه به نقش عوامل اجتماعی در سلامت مردم، نیاز بود برنامه جامعی در این زمینه داشته باشیم تا نقش تمام نهادها و ارگان‌ها مشخص شود. این برنامه در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت به تصویب رسیده و بزودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. رئیس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت مسائل روانپزشکی در کودکان و نوجوانان، ادامه داد: ایران در تربیت روانپزشکان کودک و نوجوان از کشورهای پیش‌رو در منطقه است و در دانشگاه‌های بزرگ کشور، از بخش‌های روانپزشکی کودک برخوردار است. وی همچنین از انجام مذاکراتی با وزارت آموزش و پرورش در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان در مدارس خبر داد. رئیس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به سوال«وطن‌امروز» مبنی بر اینکه با توجه به اینکه پدیده طلاق تاثیر بسیار نامطلوبی برسلامت افراد جامعه می‌گذارد، وزارت بهداشت چه برنامه‌ مشاوره‌ای برای زوجین قبل از ازدواج دارد؟ اظهار کرد: کلاس‌هایی برای زوجین در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه ریشه اختلالات روان در بسیاری از افراد به عدم آگاهی از مسائل جنسی برمی‌گردد در این رابطه کلاس‌های اصول زندگی زناشویی در نظر گرفته شده است که می‌تواند بسیار مفید باشد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.