تصفیه نیروهای مخالف حکومت سوریه از طریق ترور، زیر نظر سازمانهای اطلاعاتی عربی و غربی

زمانیکه حدود یک ماه قبل “روبرت گرینر”، یکی از افسران ارشد اسبق مرکز ضد تروریسم سازمان سیا در مقاله‌ای در سایت شبکه الجزیره اعلام کرد “نیروهای سازمان سیا مستقر در شهر آدانای ترکیه مامور شده‌اند تا با متحدان خود یعنی عربستان و قطر در کمک به عناصر مسئول در نیروهای مسلح مخالف دولت سوریه همکاری کنند” شاید مشخص نبود که سازمان سیا و سازمانهای اطلاعاتی عربستان و قطر در پشت شناسایی کامل نیروهای مخالف مسلح در ارتش آزاد سوریه چه برنامه‌ای برای اجرا در دستور کار دارند. اما مقاله دیوید ایگناتیوس، ستون نویس و معاون سردبیر روزنامه واشنگتن پست که از روابط نزدیکی با مقامات اطلاعاتی و شورای امنیت ملی آمریکا از جمله دیوید پترائوس، رییس سازمان سیا و تام دانیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا برخوردار است، در تاریخ پانزدهم شهریورماه سال جاری بخشی از پازل شیوه همکاری سازمان سیا و سازمانهای اطلاعاتی عربستان و قطر در سوریه را منتشر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نامبرده در این مقاله با اشاره به روش تقسیم کار میان سازمان سیا و سازمانهای اطلاعاتی عربی در سوریه تاکید کرد که در حال حاضر شاهزاده بندر بن سلطان، رییس سازمان اطلاعاتی عربستان در حال ایفای همان نقشی است که در دهه ۱۹۸۰ به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن در ارتباط با موضوع افغانستان در مواجهه با شوروی سابق ایفا کرد.

وی در ادامه با هشدار نسبت به حمایت آمریکا از استراتژی عربستان در سوریه و همچنین ورود آمریکا به درگیری شیعه و سنی در منطقه از قدرت گرفتن نیروهای تندرو و بویژه القاعده در سوریه پس از سقوط حکومت بشار اسد مانند آنچه که در افغانستان پس از خروج شوروی و سقوط حکومت نجیب‌الله اتفاق افتاد، ابراز نگرانی کرد.

ستون نویس و معاون سردبیر روزنامه واشنگتن پست در ادامه بر خط مشی رییس سابق ایستگاه سیا در خاورمیانه بر لزوم کار مخفیانه آمریکا با عناصر معقول تر مخالف بشار اسد و محدود کردن نیروهای تندرو تاکید و اضافه کرد این امر در افغانستان نادیده گرفته شد و پاکستان با پول عربستان جنگجویان تندرو و خطرناک را مورد حمایت قرار داد.

وی در بخشی دیگر از مقاله خود از عزیمت صدها تن از شبکه‌های القاعده در موصل و شمال عراق به سوریه خبر داده و در مهمترین بخش مقاله خود می‌نویسد: یک منبع اطلاعاتی عرب به من گفت نیروهای مخالف دولت سوریه به طور قابل تحسینی با نفوذ القاعده در حال مبارزه هستند و این نیروها یک جنگجوی القاعده به نام ولید البوستانی که تلاش داشت تا تاسیس یک امارت در شهری در نزدیکی مرزهای لبنان را علام نماید، ترور کردند. وی افزود: آنها همچنین یک شبکه که قصد داشت پرچم سیاه القاعده را در نزدیکی باب السلامه در نزدیکی مرز ترکیه به اهتزاز در آورد را در هم کوبیدند.

نویسنده تصفیه نیروهای مخالف بشار اسد را در جهت اختصاص کمک‌ها به آنها ارزیابی می‌کند و این گروه مخالف تصفیه شده را شایسته کمک محدود (نظامی) آمریکا می‌داند.

یک روز پس از مقاله دیوید ایگناتیوس، روزنامه نیویورک تایمز از ترور یک جنگجوی دیگر به نام ابو محمد الشامی ابو عباسی از گروه جبهه النصر که مرتبط با القاعده بود خبر داده و در همین رابطه تاکید نموده که بدگمانی در میان گروههای مخالف مسلح دولت سوریه نسبت به یکدیگر افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد یکی از مهمترین نگرانیهای غرب به ویژه آمریکا و اسراییل یکدست نبودن مخالفان بشار اسد و همچنین حضور گروه‌هایی در این ترکیب است که زیاد خوشایند غرب نیست. از این رو به نظر می‌رسد که آمریکا برای برداشتن عناصر تندرو و افرادی که مواضع آنان خوشایند غرب نمی‌باشد با همکاری سازمانهای اطلاعاتی عربی اقدام به تصفیه آنها از طریق ترور می‌کند و نام‌گذاری و وابسته دانستن آنان به القاعده بهترین توجیه برای حذف آنهاست.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.