تغییری در پهنه‌بندی‌های زمینهای وزارت راه و شهرسازی ایجاد نشده است

به گزارش خبرنگارمهر،علیرضا جاوید با بیان این که اعتراض اعضای شورای شهر به بخشی از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری بود که طی آن کلیه اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی و تهران کاربری مسکونی گرفته اند گفت: در متن نگارش این بند از مصوبه شورای عالی ذکر شده که ظرف دو ماه کار کارشناسی با همکاری دبیرخانه کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی و شهرداری تهران کاربری و پهنه‌بندی اراضی متعلق به وزارت راه‌وشهرسازی بررسی شود و سپس درباره آن تصمیم‌گیری شود .

وی ادامه داد: به این ترتیب هنوز اتفاقی نیافتاده و پهنه‌بندی‌های قبلی طرح تفصیلی برای اراضی این وزارتخانه تغییر نکرده است، در عین حال نگرانی‌های نمایندگان مردم در شورای شهر تهران موجب می‌شود که این مساله با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفته و ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف شود.

شهرداری تغییری در تراکم پهنه ها نداده است

جاوید در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص تغییر در تراکم پهنه های مسکونی از سوی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران هیچ تغییری در مفاد طرح تفصیلی نداده و نخواهد داد. چرا که در قانون نیز پیش‌بینی شده که تغییرات طرح تفصیلی باید در کمیسیون ماده ۵ بررسی و تصویب شود و تغییرات اساسی این طرح نیز باید در شورای عالی شهرسازی و معماری هم مورد بررسی قرار گیرد.

جزئیات طرح تفصیلی بر روی سایت شهرداری تهران / انتشار دفترچه ضوابط طرح تفصیلی

معاون شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر ناآگاهی برخی از شهروندان از موضوعات تخصصی مطرح شده در طرح تفصیلی گفت: همان طور که وعده داده بودیم به تدریج فرآیند اطلاع رسانی در زمینه طرح تفصیلی را گسترش دادیم و در حال حاضر کلیه مقررات و ضوابط طرح تفصیلی که در تاریخ ۱۵ اسفندماه به تایید اولیه کمیسیون ماده ۵ و به تصویب نهایی شورای عالی شهرسازی در نهم اردیبهشت قرار گرفت در سامانه اطلاع رسانی شهرداری قرار گرفت و اول هفته آینده دسترسی شهروندان به آن محقق می شود و می توانند با ارائه کد نوسازی از زیر پهنه ها و ضوابط کلی ساخت و ساز ملک خود مطلع شوند و با مراجعه به دفترچه ضوابط که دفترچه ای ۶۴ صفحه ای است با جزیئات از آینده ملک خود اطلاع پیدا کنند .


وی با بیان اینکه نگارش عمومی این دفترچه منطبق با دانش عمومی شهروندان است، گفت: برخی از نکات تخصصی را نمی توانستیم با زبان عامیانه مطرح کنیم که شهروندان با چند بار مرور کردن این دفترچه با اصطلاحات آن آشنا می شوند. این اتفاق بزرگی است و گمان می کنم در بین کلانشهرها کم نظیر باشد که شهروندی بدون مراجعه به شهرداری بتواند از پهنه بندی، کاربری ، تراکم و ضوابط اختصاصی ملک خود اطلاع پیدا کند.


پایتخت بر اساس واقعیت ها اداره می شود نه اطلاعات کاغذی

جاوید با اشاره به اینکه از مزایای طرح تفصیلی راهبردی ساختاری و انعطاف پذیری طرح است، گفت: این موضوع ما را هدایت می کند که شهر را مبتنی بر کاغذ هدایت نکنیم بلکه با واقعیت های نظام دانه بندی و اجرایی هدایت شهر را در دست بگیریم.
جاوید با بیان اینکه عموم واحدهای مسکونی شهر تهران در پهنه R122 قرا دارد، گفت: در این پهنه تراکم پیش‌بینی شده ۳۰۰ درصد شامل پنج طبقه مسکونی روی پیلوت و زیرزمین‌ها در سطح اشغال ۶۰ درصد است.اگر مساحت ملکی از حد نصاب ذکر شده برای یک زیرپهنه کمتر باشد، میزان تراکم در پهنه‌‌ها تغییر می‌کند به عنوان مثال در پهنه R122 نصاب مساحت ملک ۲۵۰ متر مربع و عرض گذر ۱۰ متر در نظر گرفته شده است. اگر عرض گذر ملک از میزان ذکر شده کمتر باشد، این مساله موجب می‌شود که یک طبقه از تراکم پیش‌بینی شده در پهنه، از آن ملک کاسته شود.

وی ادامه داد: عرض گذر، مساحت ملک نیز در تراکم تاثیرگذار است به این ترتیب اگر مساحت اولیه ملکی در این پهنه کمتر از ۲۵۰ متر مربع باشد معادل یک طبقه از تراکم آن کاسته می‌شود.

جاوید با بیان این که اگر مساحت قطعه ملکی به سه برابر حد نصاب ذکر شده در زیرپهنه برسد، یک طبقه تراکم بیشتر به آن ملک اعطا می شود گفت: اگر این میزان به پنج برابر نصاب مساحت زیرپهنه برسد، معادل دو طبقه بر تراکم آن افزوده می شود.
معاون شهردار تهران با بیان این که یکی از مزایای طرح تفصیلی جدید شهر تهران این است که از تفکیک املاک جلوگیری و مالکان را به تجمیع تشویق می‌کند گفت:ما به طور خودجوش با این نوع سیاست ها تشویق به عدم تفکیک زمین و رونق ساخت و ساز و قطعات دانه درشت را انجام داده ایم البته در طرح تفصیلی نیز به دانه درشتی پهنه ها توجه شده بود و حد نصاب تفکیک که در گذشته برای واحد های مسکونی ۳۳۰ مترمربع بوده در طرح تفصیلی جدید به ۵۰۰ مترمربع ،در باغات از هزار متر به ۲ هزار متر در پهنه فعالیت از ۵۰۰ مترو به هزار متر افزایش پیدا کرده بود .

غفلت گذشتگان از دانه بندی در پایتخت

وی با اشاره به این که متاسفانه در دهه های گذشته در دانه بندی زمین های پایتخت غفلت هایی صورت گرفته به طوری که ما در مناطق جنوبی شهر تهران شاهد زمین های ۳۰ تا ۴۰ متری با سند شش دانگ بودیم گفت: این موضوع یکی از عوامل حاصل از فقدان یک طرح تفصیلی قاطع و همه‌جانبه در گذشته است .

جاوید در پاسخ به این پرسش که آیا چنین سیاست های برای زمین های قطعه کوچک سبب گرانی مسکن نمی شود گفت: قطعه بندی آپارتمان ها با متراژ آنها بسیار متفاوت است منظور ما از افزایش قطعات مساحت زیربنایی ساختمان هاست ما در تهران اجازه ساخت آپارتمان های ۳۵ متری هم می دهیم اما در سایر شهرها مانند اصفهان زیر ۶۰ متر اجازه ساخت آپارتمان داده نمی شود و این برای تنظیم بازار مسکن است.

وی با اشاره به قرار گرفتن کلیه اطلاعات طرح تفصیلی در سامانه اطلاع رسانی شهرداری گفت: شورای شهر تهران قرار بود شش ماهه به ماه فرصت داده بود تا این سیستم را تکمیل کنیم اما ما در کمتر از ۴۰ روز سامانه مکانیزه طرح تفصیلی را تکمیل کردیم و در ۲۵ اردیبهشت ماه نیز در مراسمی نمادین از آن رونمایی می شود.

محدودیتی برای ساخت و ساز در عمق زمین نداریم

جاوید در خصوص ساخت پارکینگ در ساختمان ها گفت : ما محدودیتی برای ساخت و ساز در عمق زمین نداریم و تا آنجا که مسائل فنی اجازه می دهد برای ساخت پارکینگ و خدمات تاسیساتی می توان طبقات منفی تعریف کرد.

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی جدید نظام متوسط طبقات وجود ندارد گفت: در یک نگاه کلی تهران به طور متوسط ۴ طبقه است اما تلاش کرده ایم در این نظام جدید متوسط طبقه تعریف نکنیم و هر پهنه و هر منطقه تراکم خاص خود را دارد.

تهران یکی از کوتاه ترین کلانشهرهای دنیاست

جاوید تاکید کرد: تهران یکی از کوتاه ترین کلانشهرهای دنیاست و متوسط ساخت و ساز در شهر تهران ۲٫۲ طبقه است که ما چنین آماری در هیچ کلانشهری نداریم.

وی ادامه داد: امروز در علم شهرسازی خط آسمان یکنواخت توصیه نمی شود که از مزایای طرح تفصیلی جدید خط آسمان غیریکنواخت است که البته حداکثر اختلاف بین طبقات دو طبقه است.

جاوید با اشاره به ضوابط طرح تفصیلی در بافت های فرسوده گفت: سیاست های تشویقی خوبی در بافت های ناپایدار پیش بینی شده و املاکی که ۱۵۰ متر و یا بیشتر باشند یک طبقه مازاد دریافت می کنند و زمین هایی که تجمیع کرده و به ۱۵۰ متر برسند یک طبقه تشویقی دیگر هم به آنها تعلق می گیرد که امیدواریم انگیزه ای باشد تا در بافت ریزدانه تجمیع صورت بگیرد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه پایتخت بالغ بر ۱۴ هزار هکتار بافت ناپایدار دارد، خاطرنشان کرد: در این میان سه‌هزار و ۲۰۰ هکتار از بافت‌های ناپایدار در حقیقت بافت فرسوده هستند که شورای شهر تهران آنها را از پرداخت عوارض معاف کرده است.
وی تاکید کرد: بافت های تاریخی ضوابط خاص خود را دارند و بر اساس ضوابط تعریف شده از سوی میراث فرهنگی با آنها برخورد می شود.

اصلاح طرح تفصیلی در ۳ دوره /پیگیری حقوق مکتسبه شهروندان


معاون شهردار تهران با بیان اینکه امکان اصلاح در طرح تفصیلی وجود دارد گفت: بر اساس قانون سال اول سال اصلاح، تدقیق و بهسازی طرح است که در ابلاغیه شهردار تهران در ۵ فروردین ماه نیز یک بند مستقل به این موضوع اختصاص داده شد که مهلت آن یکساله است پس از آن هر ۵ سال یعنی در سال ۹۱، ۹۵ و ۱۴۰۰ در سه مقطع طرح مورد اصلاح و پایش قرار می گیرد که در بین این زمان نیز امکان اصلاح موردی وجود دارد.

وی با اشاره به حقوق مکتسبه مردم در طرح تفصیلی گفت: اگر ملکی کاربری تجاری داشته باشد و پس از اجرای طرح تفصیلی در پهنه مسکونی قرار گرفته باشد بر اساس حقوق مکتسبه اگر گواهی عدم خلاف و گواهی پایان کار معتبر داشته باشد شامل حال حقوق مکتسبه قرار می گیرد و می تواند در همان پلاک یا پلاکی که معرفی می کند از امتیاز خود برخوردار شود.

۷۰ طرح موضوعی در دست مطالعه / تدوین ۵۰۰ طرح موضوعی  موضعی

معاون شهردار تهران با اشاره به ۵۰۰ طرح موضوعی و موضعی طرح تفصیلی گفت: این طرح ها باید به تدریج طی ۱۵ سال اجرایی شوند که ا پیش بینی کردیم در شهرداری تهران در ۵ سال اول تدوین و به مرور اجرایی شوند و در حال حاضر مطالعات اولیه ۷۰ طرح موضوعی در حال انجام است که برخی از آنها مراحل پایانی مطالعات را می گذرانند.

جاوید با بیان اینکه برای نخستین بار در تهران کاهش و افزایش تراکم در نظام طرح جامع و طرح تفصیلی به عنوان اهرم‌های تنبیه و تشویق در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: محدودیتی به جز مسائل مربوط به مکانیک خاک برای فرو رفت در عمق زمین وجود ندارد و ساختمان‌ها می‌توانند به هر اندازه که نیاز داشته باشند برای تامین پارکینگ، انباری و موارد دیگر در عمق زمین طبقاتی احداث کنند.

جزئیات فضاهای پارک در طرح تفصیلی / پارکینگ سازی اقتصادی شده است

جاوید با بیان اینکه در طرح تفصیلی جدید شهر تهران تامین پارکینگ الزامی است گفت: یکی از امتیازاتی که برای تامین پارکینگ در نظر گرفته شده، امکان سطح اشغال صددرصد در طبقات منفی ۲ و پایین‌تر املاک است که مالکان می‌توانند با استفاده از این امتیاز به هر تعداد که لازم باشد پارکینگ خود را تامین کنند.

معاون شهرسازی شهردار تهران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره مشکلات تامین پارکینگ در بافت ریزدانه مسکونی و این موضوع که در عمل، امکان تامین پارکینگ در بسیاری از بافت‌های ریزدانه وجود ندارد، گفت: در ضوابط طرح جامع شهر تهران، این موضوع مد نظر قرار گرفته که چنین املاکی می‌توانند در شعاع ۲۵۰ متری ملک خود، در طول دوره ساخت‌وساز نسبت به تامین پارکینگ اقدام کنند و گواهی پایان‌کار زمانی برای آنها صادر خواهد شد که پارکینگ لازم در این شعاع تامین شود.

جاوید ادامه داد: پارکینگ سازی در تهران اقتصادی شده است و بر اساس تفاهم نامه شهرداری تهران با سازمان ثبت اسناد و املاک هم اکنون زمینه تفکیک اسناد هر واحد پارکینگ، در پارکینگ‌های عمومی فراهم شده و به این ترتیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند نسبت به ساخت پارکینگ و فروش آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه برابر ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران در زمین‌‌های با مساحت هزار متر و بیشتر امکان احداث پارکینگ طبقاتی وجود دارد افزود: در اراضی ۳۰۰ متر و بیشتر نیز امکان تامین پارکینگ رمپی محله‌ای فراهم است.

به گفته وی حداقل مساحت زمین برای ساخت پارکینگ مکانیزه نیز ۵۰ مترمربع در نظر گرفته شده که در این فضا می‌توان تعدادی خودروی را به صورت مکانیزه ساماندهی کرد.

وجود پلاک های دو پهنه ای در پایتخت  

معاون شهرسازی شهردار تهران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در خصوص املاک دو پهنه ای در طرح تفصیلی گفت : چگونگی مواجهه با این املاک در ضوابط طرح تفصیلی ذکر شده و در آینده نیز، مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.