تکاپوی تکواندوی ایران برای درخشش در لندن

جام جم آنلاین: تیم ملی تکواندو چگونه می‌تواند انتظارهای فزاینده علاقه‌مندان به ورزش را در المپیک برآورده کند؟ رییس فدراسیون و کادر فنی تیم ملی تاکید دارند کلید نیل به این هدف، خودباوری ملی‌پوشان است.

تنها ۳۱ روز دیگر به آغاز بازی‌های المپیک لندن باقی است و این روزها اردوی آماده‌سازی تکواندو، وزنه‌برداری و کشتی به عنوان سه رشته‌ای که از آنها انتظار کسب مدال می‌رود بیشتر در کانون توجه قرار دارد.

در این میان دیروز فرصتی دست داد تا با حضور در خانه تکواندو از نزدیک در جریان روند آماده‌سازی و تمرین ملی‌پوشان این تیم قرار بگیریم.

تمرین‌های با نشاطی را یوسف کرمی و محمد باقری‌معتمد دو ملی‌پوش المپیکی به همراه چند تکواندوکار دیگر انجام می‌دادند و هادی ساعی مدیرفنی تیم هم، آماده و قبراق پا به پای تکواندوکاران تمرین می‌کرد.

حضور ساعی در این تمرین ناخودآگاه تداعی‌گر تمرین‌های دشوار و جدی چهار سال پیش او برای کسب طلای المپیک پکن بود، افتخار بزرگی که این تکواندوکار بااخلاق به آن دست یافت.

اما ساعی صرف‌نظر از نبوغ فنی‌اش آیا قدرت انتقال تجربه‌هایش به المپیکی‌های امروز را دارد؟ او در پاسخ به این سوال جام‌جم گفت: با همه وجود در حال انجام این کار هستم و تمام تجربه‌هایم را به کرمی و معتمد منتقل می‌کنم، چون آرزوی قلبی‌ام موفقیت آنهاست. خوشبختانه خود یوسف تجربه ارزشمند حضور در المپیک آتن را دارد و معتمد هم طی این سال‌ها نشان داده است شایستگی درخشش در المپیک را دارد. می‌خواهم بگویم شرایط اردوی تیم عالی است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

ساعی با بیان این ‌که برنامه آماده‌سازی تیم ملی حساب شده پیش می‌رود، افزود: همه برنامه‌های تمرینی براساس نظم و به صورت کاملا دقیق در حال پیگیری است و خوشبختانه سه عامل موفقیت یعنی آمادگی فنی، آمادگی جسمی و آمادگی روانی به خوبی در تیم وجود دارد و معتقدم اگر ملی پوشان ما به خودباوری کامل دست یابند شاهد تداوم موفقیت تکواندوی ایران در المپیک خواهیم بود.

اما آیا لغو اردوی تمرینی تیم ملی در فرانسه، روند آماده‌سازی را مختل نکرده است، ساعی در پاسخ به این سوال تصریح کرد: ما در این اردو به دنبال تطبیق شرایط آب و هوایی و همچنین تقویت مسائل روحی ـ روانی بچه‌ها بودیم، لذا نباید از لغو این اردو نگران بود و طی روزهای آینده با برپایی اردوی تمرینی در یکی از شهرستان‌ها، تنوع روحی برای تیم ایجاد خواهیم کرد.

از ساعی درباره باقری‌معتمد پرسیدیم، کسی که او را ساعی دوم تکواندوی ایران می‌دانند، مدیرفنی تیم ملی در این باره به گفتن یک جمله بسنده کرد: معتقدم هم معتمد و هم کرمی تکواندوکاران بزرگی هستند و توانایی کسب مدال طلای المپیک را دارند.

کم‌فروشی نخواهیم کرد

یوسف کرمی و محمد باقری‌معتمد هر یک با خصوصیات منحصر به فردی که دارند در سال‌های اخیر و در رویدادهای مختلف همواره یک پای افتخارآفرینی برای ورزش ایران بوده‌اند. این دو تکواندوکار شایسته در عین جنگندگی انگیزه‌های سرشاری برای کسب افتخار در لندن دارند.

کرمی در این باره به جام‌جم گفت: تا اینجای کار به یکی از آرزوهایم یعنی قرار گرفتن در ترکیب تیم اعزامی رسیده ام، من سال‌ها برای رسیدن به چنین روزی تمرین کرده ام و نمی‌خواهم این فرصت ارزشمند را از دست بدهم. خوشبختانه با تمرین‌های انجام شده به سوی این هدف حرکت می‌کنیم و قول می‌دهم از هیچ تلاشی برای افتخارآفرینی در المپیک کوتاهی نخواهیم کرد.

محمد باقری‌معتمد هم اظهار کرد: در چهار سال گذشته با انگیزه حضور در المپیک و کسب افتخار در این رویداد بزرگ تمرین کرده‌ام، پس مطمئن باشید هر آنچه در توان دارم برای کسب خوشرنگ‌ترین مدال به کار خواهم گرفت تا هم به هدفم برسم و هم دل مردم را شاد کنم.

تنها به موفقیت فکر می‌کنم

فریبرز عسگری، سرمربی تیم ملی هم با اظهار رضایت از روند آماده‌سازی تیم گفت: خوشبختانه تمرین‌های خوبی را پشت‌سر گذاشته ایم و با توانی که در بچه‌ها سراغ دارم، معتقدم با خودباوری کامل می‌توانند به موفقیت دست یابند. آنها به خوبی اهمیت بازی‌های المپیک را می‌دانند و این پیش‌زمینه ذهنی در کنار تجربه ارزشمند و آمادگی بالای آنها می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت‌شان باشد.

سرمربی تیم ملی درباره برخی انتقادهایی که درباره عملکرد او می‌شود، اظهارکرد : به تنها چیزی که فکر می‌کنم افتخارآفرینی در لندن است و همه تمرکزم را روی این مساله قرار داده‌ام، چرا که خودم را عضو کوچکی از خانواده تکواندو می‌دانم و می‌خواهم وظیفه سنگین محوله را بخوبی انجام دهم.

عسگری در واکنش به انتقادهایی که از اردوی تدارکاتی تیم ملی در کره‌ جنوبی می‌شود، گفت: اردوی بسیار خوبی در کره جنوبی داشتیم و نباید فراموش کنیم که در دو وزنی که ما در المپیک شرکت‌کننده هستیم، کره‌ای‌ها نماینده‌ای ندارند. پس اینکه گفته می‌شود این اردو باعث شده کره‌ای‌ها ما را آنالیز کنند، به نظرم حرف درستی نیست.

پذیرایی به سبک سرمربی

تمرین دیروز تیم ملی نقطه تاریکی هم داشت، فریبرز عسگری در شرایطی تاکید دارد همه تمرکزش روی موفقیت تیم ملی است و در عمل باید چنین رویکردی را داشته باشد که دیروز با دیدن خبرنگار یک خبرگزاری یاد مصاحبه چند ماه گذشته خود با این خبرگزاری افتاد و با داد و فریاد، رفتاری به دور از شأن سرمربی تیم ملی یک کشور انجام داد و پس از این اتفاق مانع گفت‌وگوی دیگر خبرنگاران با ملی‌پوشان شد. هادی ساعی که همواره به خوش‌اخلاقی شهره است ضمن ابراز تاسف از تنش رخ داده، از خبرنگار موردنظر عذرخواهی کرد.

پولادگر: حرف‌هایم را بعد از المپیک می‌زنم

سیدمحمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو که طی روزهای گذشته شایعه برکناری‌اش سر زبان‌ها افتاده بود، در این باره گفت: مطمئنا چنین حاشیه‌هایی در برنامه‌های فدراسیون بی‌تاثیر نبود و قدری تمرکز ما را به هم ریخت. با این وجود سعی کردیم این مسائل روی اردوی تیم ملی تاثیری بر جای نگذارد و در حال حاضر همه تلاش ما کسب موفقیت در المپیک است.

وی سطح بالای انتظارها از تکواندو را ناشی از عملکرد این ورزش در ۱۲ ـ ۱۰ سال گذشته دانست و افزود: این سطح بالای انتظار، نشان‌دهنده عملکرد خانواده تکواندواست، اما چه خوب بود که هم‌سطح با این انتظارها تمامی عوامل موثر و دست‌اندرکار از تیم ملی حمایت می‌کردند، هر چند معتقدم توقع زیاد ممکن است به لحاظ روانی روی تیم تاثیر منفی بگذارد.

پولادگر در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود شما قصد دارید با کسب موفقیت در لندن از سمت خود کناره‌گیری کنید، به جام‌جم گفت: در این باره پس از بازی‌های المپیک صحبت خواهم کرد و حرف‌های زیادی برای گفتن دارم. تنها می‌توانم بگویم تا زمانی که خدمتگزار این ورزش هستم با قدرت به کارم ادامه می‌دهم.

امید توفیقی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.