تلاش برای یهودی سازی قدس

جام جم آنلاین: قدس شریف از دیدگاه اسلام از جایگاه دینی قابل توجهی برخوردار است و تمام گروه‌ها، مذاهب و رویکردهای اسلامی بر این امر اتفاق نظر دارند. این شهر به تبع مسجد مبارک‌الاقصی که سومین مسجد و حرم شریف الهی است، سومین شهر مقدس پس از مکه مکرمه و مدینه منوره به شمار می‌رود.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که یهودیان و مسیحیان هم اهمیت ویژه‌ای برای این شهر قائل بوده و در این میان یهودیان، ادعاهای تاریخی و دینی را درباره تعلق این شهر به آنان مطرح می‌کنند و مدعی هستند سرزمین فلسطین که قدس نگین آن به شمار می‌رود، سرزمین آبا و اجداد آنها؛ یعنی قوم بنی‌اسرائیل بوده است و یهودیان زمانی بر این شهر سلطه و حکومت داشتند.

بر اساس آمارهای صهیونیستی، جمعیت قدس در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی ۹۳۳ هزار نفر بود که از لحاظ تقسیم‌بندی دینی، مسلمانان با ۳۳٫۸ درصد، یهودیان با ۶۳٫۱ درصد، مسیحیان با ۱٫۹ درصد بیشترین پیروان را در این شهر دارند و ۱٫۹ درصد از جمعیت آن را نیز پیروان ادیان دیگر تشکیل می‌دهد. این آمارها زنگ خطری برای مسلمانان و هویت اسلامی شهر قدس به شمار می‌رود.

هم‌اکنون شهر قدس مساحتی بالغ بر صدهزار دونم (هر دونم تقریبا یک کیلومتر مربع است) دارد. این شهر از دو قسمت شرقی و غربی تشکیل شده است.

قدس شرقی و روستاهای آن توسط رژیم صهیونیستی اشغال و به طرح اسرائیلی موسوم به قدس بزرگ ملحق شده‌اند و این رژیم حتی اجازه مذاکره بر سر آن را هم نمی‌دهد.

اما بخش غربی قدس نیز که به ظاهر در دست فلسطینیان است، عملا در چنگال صهیونیست‌ها گرفتار شده است و طرف فلسطینی قدرت انجام هیچ کاری بدون هماهنگی و کسب اجازه از رژیم صهیونیستی یا اعتراضی هر چند جزئی به تجاوزات و طرح‌های صهیونیستی را ندارد.

از جمله این فشارهایی که علیه مسلمانان قدس تحمیل می‌شود می‌توان به محدودیت‌های متعدد رژیم صهیونیستی بر سر راه آنها برای ورود به مسجد مبارک‌الاقصی و اقامه نماز و دیگر آیین‌های مذهبی در آنجا اشاره کرد؛ به طوری که این رژیم در نمازهای جمعه و نماز عید و ماه مبارک رمضان به بهانه‌های امنیتی، اجازه ورود مردان زیر ۵۰ سال و زنان زیر ۴۰ سال به این مسجد را نمی‌دهد و افرادی را هم که اجازه ورود به مسجد پیدا می‌کنند، به شدت مورد تفتیش و بازرسی قرار می‌دهد که گاهی اوقات این برخوردهای پلیسی منجر به ایجاد درگیری و ضرب و شتم نمازگزاران فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست می‌شود.

علاوه بر این، رژیم صهیونیستی در اعیاد و مناسبت‌های ویژه یهودی مانند عید سایبان‌بندی، عید پاک، عید آزادی و عید روشنایی و نوروز یهودی، قدس اشغالی و مسجد مبارک‌الاقصی را به محاصره نظامیان خود درآورده و از ورود مسلمانان به این مسجد جلوگیری می‌کند تا یهودیان و صهیونیست‌های افراطی در کمال آرامش و راحتی بتوانند وارد مسجدالاقصی شده و آیین‌های مذهبی خود را در این مسجد ـ بویژه در نزدیکی دیوار براق که آنها با نام «دیوار مبکی» یا «دیوار ندبه» از آن یاد می‌کنند ـ برگزار نمایند.

در طول این روزهای خاص که گاه مسجدالاقصی برای یک هفته بسته می‌شود، مسلمانان به هیچ وجه اجازه ورود به آن را ندارند.

از سوی دیگر، داده‌ها و آمارهای نهادهای رسمی رژیم صهیونیستی نشانگر این است که ۷۸ درصد فلسطینیان ساکن قدس در فقر به سر می‌برند و این وضع پس از تکمیل دیوار نژادپرستانه حائل و قطع ارتباط ۹۰ هزار فلسطینی ساکن قدس با محله‌های دیگر این شهر تشدید شده است.

این امر باعث شده است بسیاری از فلسطینیان به خاطر ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها و موسسات مالی، بازداشت و روانه زندان شوند یا مراجع رسمی املاک و دارایی‌های آنها را مصادره کرده و این افراد را مجبور به ترک قدس کنند.

این در حالی است که نرخ بیکاری نیز در میان فلسطینیان به شدت بالاست و آنهایی هم که مشغول به کار هستند، با حقوق و مزایای بسیار ناچیز و غیرمکفی کار می‌کنند.

از دیگر حربه‌هایی که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و مسلمانان قدس اعمال می‌کند تا آنها را در تنگنا قرار داده و به ترک این شهر مجبور کند، محروم‌کردن فلسطینیان از ساخت و ساز در قدس و تخریب ساخت و سازهای فاقد مجوز قانونی از نهادهای صهیونیستی است.

تل‌آویو در عین حالی که مشوق‌های مختلف و تسهیلات متعدد برای اسکان یهودیان در قدس و ساخت و ساز در آن ارائه می‌دهد، محدودیت‌های بی‌شماری بر سر راه عملیات‌ ساختمان‌سازی فلسطینیان و کسب مجوز ساخت و ساز از نهادهای صهیونیستی و بویژه شهرداری صهیونیستی قدس قرار می‌دهد.

در صورتی هم که برخی شهروندان فلسطینی بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز در قدس کنند، نظامیان ارتش و عناصر شهرداری صهیونیستی قدس اقدام به تخریب این منازل و آواره‌کردن ساکنان آنها می‌کنند و در عین حال، غرامت‌های سنگینی را نیز علیه صاحبان این منازل وضع می‌کنند.

البته رژیم صهیونیستی برای تخریب منازل فلسطینیان نیازی به وجود چنین بهانه‌هایی هم ندارد و در قالب طرح‌های مختلف شهرک‌سازی و تخریب منازل، صدها باب منزل و تاسیسات فلسطینی را تخریب می‌کند تا بتواند محله‌های عربی این شهر را به محله‌ها و شهرک‌های صهیونیستی تبدیل کند و با زنجیره شهرک‌های خود ارتباط مناطق مختلف عربی و فلسطینی قدس را از هم قطع کند و آنها را در محاصره محله‌های صهیونیست‌نشین قرار دهد.

به هر حال این مشکلات و محدودیت‌های متعدد که موارد ذکر شده مشتی از خروار بود، در صورت ادامه یافتن فلسطینیان را وادار به ترک قدس اشغالی و فراهم شدن زمینه برای توسعه شهرک‌های صهیونیستی و انتقال شمار بیشتری از مهاجران یهودی به این شهر می‌کند تا در نهایت رویای صهیونیست‌ها مبنی بر تبدیل قدس به شهری یهودی و پایتخت اسرائیل تحقق پیدا کند که جوامع اسلامی نباید اجازه فراهم شدن زمینه‌های وقوع چنین رویدادی را بدهند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.