توسعه صنایع تکمیلی حمایت های بانکی را می طلبد/ تزریق اتیلن به خط لوله اتیلن غرب

۰۷م آذر ،

معاون وزیر نفت گفت: صنایع تکمیلی پتروشیمی با مشلات مالی دست و پنجه نرم می کند باید بانک های کشور به کمک این صنعت بشتابند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، عبدالحسین بیات مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی در اولین کنفرانس سرمایه گذاری صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان این مطلب گفت: صنعت پتروشیمی به سه حلقه متصل است  و حلقه های دیگری وجود دارد که صنایع  بالادست پتروشیمی و نفت و گاز برمی گردد و هرجا یکی از این حلقه ها با مشکل مواجه شوند در سایر حلقه ها تاثیر می گذارد.

وی تصریح کرد: اولین حلقه واحدهای پایه مانند تولیدکنندگان آمونیاک، گوگرد و متانول می باشند و دومین حلقه صنایع پلی الفین، اتیلن و اسید استیک و مواد اولیه نساجی می باشد.بیات اظهار داشت: تا پایان سال ظرفیت نصب شده تولید ۶۰ میلیون تن محصول پتروشیمی در خواهیم داشت که در مجموع برای دسترسی به این میزان ۵۰ میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری انجام شده است.

 معاون وزیر نفت تاکید کرد:از ابتدای ماه ذی الحجه به خط اتیلن غرب اتیلن تزریق شده و پتروشیمی کرمانشاه براین اساس آماد ه راه اندازی و پتروشیمی کاویان مرحله پیش راه اندازی شده است.

مدیر عامل شر کت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: حلقه بعدی صنایع تکمیلی اگر در کشور به سمت توسعه صنایع تکمیلی پیش نرویم پتروشیمی کشور ابتر می ماند و جهت گیری نظام در این حوزه پرهیز از خام فروشی محقق نخواهد شد.

معاون وزیر نفت با تاکید براینکه پتروشیمی یک بستر بی نظیر برای سرمایه گذاری است گفت: در تحقیقاتع انجام شده رتبه پنجم را صنعت پتروشیمی رسیده و من تصور می کنم رتبه پتروشیمی سوم باشد چرا که توسعه میادین نفت وگاز رتبه اول را دارند.

وی اضافه کرد: تامین بلند مدت خوراک متنوع یکی از مزیت های پتروشیمی است چنانکه هم خوراک گاز و مایع را در اختیار دارد و ایت تنوع را به صنایع تکمیلی منتقل می کند.

وی دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به بازارهای مصرف بزرگ، بازار داخلی و  بازارهای هند و خاورمیانه و چین، منابع انسانی با تجربه، سازندگان پیمانکار صاحب صلاحیت را از جمله مزایای مهم صنعت پتروشیمی  در ایران یاد کرد.

وی تصریح کرد: درهای کشور برای جذب برخی محصولات پتروشیمی بسته نیست به طور استراتژی صنعت پتروشیمی تأمین نیاز مواد اولیه در داخل و سپس صادرات است.

بیات اظهار داشت: در دولت دهم اولین کارگروه ویژه با اختیارات هیئت دولت برای توسعه صنایع تکمیلی تشکیل شده و تاکنون دو بار با ریاست معاونت رئیس جمهور تشکیل جلسه شده است.

معاون وزیر نفت گفت‌: تا مرز ۷۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری در زیرساخت های مطمئن از جمله تأمین خوراک در بالادست صنعت پتروشیمی شناسایی شده و در پائین دست فرصت ۸ تا ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: سال قبل ۱۸٫۲ میلیون تن محصول مازاد بر نیاز کشور به ارزش ۱۴٫۶ میلیارد دلار صادر شده و در ۷ ماهه امسال ۹٫۹ میلیون تن محصول به ارزش ۷ میلیارد دلار صادر شده که نشان دهنده آن است که مصرف داخلی امسال حدود ۶ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه صنایع پتروشیمی در حال حاضر با  مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند افزود: برای اینکه بتوانیم در راستای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی گام برداریم باید نیازمندی های مورد نیاز این صنعت را تأمین کنیم.

بیات اظهار داشت: صنعت پتروشیمی نیاز مبرم به حمایت های بانکی دارد و باید بانک های کشور به کمک این صنعت بشتابند.

وی خاطرنشان کرد: باید محدودیت های بانکی در اعطای تسهیلات برداشته شود و شورای پول و اعتبار و دولت طرحی را مصوب کنند که توسعه پتروشیمی یا بر مبنای سرمایه بانک ها یا بر مبنای املاک و دارایی بانک ها تسهیلاتی اعطا شود./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.