توصیه‌های طلایی برای پیشگیری از سرطان

سرطان ریه رابطه مستقیمی با استعمال دخانیات خصوصاً سیگار دارد، کسانی که دخانیات استفاده نمی‎کنند، به میزان بسیار اندکی نسبت به معتادان به دخانیات به سرطان ریه مبتلا می‏‌شوند همچنین ابتلا به سرطان‏‌های دهان، گلو، حنجره، مری، مثانه و پانکراس ارتباط مستقیمی با استعمال دخانیات دارد.

ایسنا: عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرهیز از تماس با عوامل موثر در بروز سرطان و یا افزایش مقاومت فرد در برابر عوامل خطرساز را از راهکارهای پیشگیری اولیه از سرطان برشمرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر “سودابه شهید ثالث” با بیان اینکه استعمال دخانیات از جمله سیگار از عوامل بروز سرطان است، اظهار کرد: سرطان ریه رابطه مستقیمی با استعمال دخانیات خصوصاً سیگار دارد، کسانی که دخانیات استفاده نمی‎کنند، به میزان بسیار اندکی نسبت به معتادان به دخانیات به سرطان ریه مبتلا می‏‌شوند همچنین ابتلا به سرطان‏‌های دهان، گلو، حنجره، مری، مثانه و پانکراس ارتباط مستقیمی با استعمال دخانیات دارد.

استادیار رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس طولانی مدت با نور خورشید را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان دانست و گفت: ‌سرطان پوست، از شایع‏‌ترین سرطان‏‎هاست و ارتباط ثابت شده‎ای با میزان تابش اشعه خورشید به بدن دارد و قرار نگرفتن در معرض اشعه آفتاب در تابستان و در ساعات تابش شدید آفتاب (۱۱صبح تا ۴ بعدازظهر) و استفاده از مکان‏‌های سایه‎دار، استفاده از کلاه و لباس‏‌های دارای پوشش کامل در آفتاب و استفاده از کرم‎های محافظ پوست برای پوشاندن قسمت‏‌های باز بدن از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست است.

مدیر اجرایی نخستین کنگره هم اندیشی بین‌المللی سرطان با تاکید بر نقش تغذیه صحیح در پیشگیری از سرطان خاطرنشان کرد: ‌نقش تغذیه نامناسب در ایجاد شمار زیادی از سرطان‎‏ها به اثبات رسیده است، غذاهای پرچرب به خصوص غذاهای حاوی چربی حیوانی، غذاهای سرخ یا کباب شده، غذاهای نمک سودشده و نیز مواد غذایی کپک زده، در ایجاد سرطان نقش موثری دارند، از سوی دیگر مصرف غذاهای کم چرب، انواع سبزی و میوه‏‌ها و غذاهای سرشار از فیبر در جلوگیری از بسیاری سرطان‌ها موثر هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد وزرش و فعالیت بدنی مناسب را از دیگر توصیه‎ها برای پیشگیری از سرطان دانست و گفت: ‌ورزش روزانه یا یک روز در میان که به طور منظم انجام شود، سبب تنظیم وزن و فعالیت‏‌های بدنی می‏‌شود و از ایجاد بسیاری از بیماری‏‌ها از جمله سرطان پیشگیری می‌‎کند.

دکتر شهید ثالث با تاکید بر پرهیز از مصرف الکل ادامه داد:‌ مصرف الکل در ایجاد بسیاری از سرطان‎های دهان، گلو، حنجره، مری، کبد و لوزالمعده نقش دارد، مصرف الکل به همراه دخانیات احتمال ایجاد سرطان را به مراتب افزایش می‌دهد، بنابراین نباید هرگز از مشروبات الکلی استفاده شود.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغییر در عادات دفع مدفوع یا ادرار مثل یبوست یا اسهال به مدت طولانی، وجود خون در مدفوع، اختلال دفع ادرار و وجود خون در ادرار، زخمی که پس از دو هفته بهبود نیابد، تغییر در اندازه، شکل و رنگ زگیل یا خال‌های موجود در پوست، ایجاد توده یا برآمدگی در پستان یا هر نقطه دیگر بدن، خونریزی یا ترشح غیرطبیعی، اشکال در بلع غذا و سرفه‎های مداوم یا گرفتگی صدا از علائم هشداردهنده ابتلا به سرطان است.

وی اظهار کرد: ‌با پیدایش هریک از علایم هشداردهنده یا هرگونه یافته غیرطبیعی دیگری که بیش از دو هفته یا بیشتر از ایجاد آن گذشته و بهبود نیافته است، فرد باید برای بررسی به پزشک مراجعه کند و نکته قابل توجه اینکه در بسیاری از موارد، این علایم ناشی از سرطان نیست بلکه علامت یک بیماری خوش خیم است که البته تشخیص این نکته با پزشک است.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ‌سرطان گرچه بیماری خطرناکی است اما در مراحل اولیه قابل درمان است بنابراین نباید به علت ترس از احتمال تشخیص سرطان از مراجعه به پزشک خودداری کرد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.