تولید ماهی در قفس/ تدوین ۶ نقشه راهبردی در حوزه آبزی پروری

دکتر عباسعلی مطلبی در گفتگو با خبرنگار مهر ایجاد کانون هماهنگی دانش و صنعت را در راستای سیاستهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و افزود: بر این اساس در کنار سایر کانونهای هماهنگی دانش و صنعت، ۲ کانون در حوزه آبزی پروری شامل کانونهای هماهنگی دانش و صنعت “آبزی پروری” و “فراورده های آبزیان” ایجاد شد.

رئیس کانون هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری اظهار داشت: یکی از ماموریتهایی که بر عهده این کانون گذاشته شده است این بود که ضمن همکاری با همه اجزای بخشهای مربوط، نسبت به تدوین نقشه راهبردی حوزه مربوط با توجه به افق ۱۴۰۴ اقدام شود.
 

وی ادامه داد: در این راستا کانون هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری با توجه به افق چشم انداز و سیاستهای نقشه جامع علمی کشور نسبت به تدوین نقشه راهبردی در حوزه آبزی پروری اقدام شد.
 

مطلبی از تدوین ۶ نقشه راهبردی در حوزه آبزی پروری خبر داد و یادآور شد: این ۶ نقشه شامل توسعه آبزی پروری در بخشهای ماهیان گرم آبی و سرد آبی، میگو، سخت پوستان و ماهیان زینتی، ماهیان استخوانی، ماهیان خاوریاری و ماهیان دریایی و جلبکها می شود.
 

وی با تاکید بر اینکه نقشه راهبردی آبزی پروری بر اساس توانمندیها و قابلیتهای کشور تدوین شده است، اضافه کرد: نقشه های راهبردی این حوزه با تصویب در معاونت علمی در حال اجرای مراحل بعدی که شامل پیگیری و تامین اعتبارات برای اجرای این برنامه ها می شود، است.
 

دستاوردهای کانون آبزی پروری رئیس موسسه تحقیقات شیلات در خصوص اقدامات این کانون در زمینه توسعه صنعت آبزی پروری توضیح داد: تاکنون چندین طرح کلان فناوری از سوی این کانون با همکاری موسسه تحقیقات شیلات به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد.
 

مطلبی ادامه داد: این پروژه ها شامل طرح کلان “تولید گله های SPF و SPR میگو وانامی (میگوی عاری از بیماری) برای کسب لاین، مولد و لاور سالم میگو در کشور است که در دستور کار قرار دارد.
 

وی اظهار داشت: علاوه بر این طرح کلان “ایجاد پایلوت های مزارع پرورش ماهیان دریایی یا پرورش در قفس” به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارجاع شده و در حال بررسی است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.