توهین به ارزش های دینی و اسلامی از دلایل لغو پروانه انتشارات چشمه است

‘بهمن دری’ روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تایید لغو پروانه نشر انتشارات چشمه افزود: از یک ماه پیش از برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران، سوابق کاری این نشر را جمع آوری کرد و پس از مشخص شدن وضعیت این انتشارات، از حضور در نمایشگاه محروم و مجوز آن تعلیق شد.

وی با تاکید بر این که نشر چشمه نه تنها هیچ اصلاحی در روند کار خود ایجاد نکرده بلکه بر تکرار تخلف در طول این مدت اصرار داشته است، اضافه کرد: به رغم تذکر شفاهی و کتبی از سوی هیات رسیدگی به تخلفات ناشران و تعلیق آن و همچنین ممانعت از حضور در نمایشگاه کتاب، مسوول این انتشارات کماکان به روند تخلفات خود ادامه داده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با یادآوری این نکته که بر حسب آیین نامه اگر ناشری چندین بار مرتکب تخلف شده باشد، لغو امتیاز می شود، گفت: بیشتر آثار ارائه شده به اداره کتاب از سوی نشر چشمه، غیرقابل انتشار بوده و این نشان از تکرار تخلف دارد.

دری تصریح کرد: در چندین نوبت مسوول انتشارات را به ارشاد فراخواندیم و پس از ارائه توضیحات مبنی بر غیرقابل انتشار بودن حدود ۱۲۰ اثر از این نشر، خواستیم که در این مورد توضیح دهد و مسوول نشر چشمه پس از شنیدن توضیحات، به تخلفات خود اقرار کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: به رغم مشاهده تمامی تخلفات سعی کردیم برخورد قهری با این مساله نداشته باشیم و تا حد ممکن لغو مجوز نکنیم و به همین دلیل در یک محدوده زمانی سه ماهه، کارشناسانی را برای بررسی دوباره آثار نشر چشمه مامور کردیم که نتیجه بررسی ها نشان داد این آثار غیرقابل انتشار هستند.

دری با یادآوری اینکه کسی که پروانه نشر دریافت می کند، مسوولیت تمام آنچه را منتشر می شود به عهده دارد، افزود: با اعلام تکرار تخلف به مسوولان این نشر، متاسفانه نه تنها با کاهش آن روبرو نبودیم بلکه تخلفات، ابعاد پیچیده تر و گسترده تری پیدا کرد.

وی اضافه کرد: این انتشارات در اقدامی دیگر، کتابی را به اداره کتاب ارشاد برای دریافت مجوز ارسال کرد که علاوه بر نفی قیام کربلا به ساحت امام حسین (ع) و یارانش نیز تعرض کرده است و ما با مشاهده این اثر، مسوول نشر چشمه را مطلع کردیم اما وی در کمال ناباوری گفت من این اثر را نخوانده ام و از این اثر کاملا اظهار بی اطلاعی کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مگر می شود ناشری کتابی به ارشاد بفرستد اما از اثر و محتوای آن بی اطلاع باشد؟

وی اظهار داشت: پس از انتشار نشر چشمه و این که در روند کار خود اصلاحاتی انجام خواهد داد، بر آن شدیم تا یک بار دیگر به این انتشارات فرصت دهیم و لذا آثار این ناشر را به اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای بررسی بیشتر دادیم که پاسخ ارسالی آنها نیز دال بر تکرار تخلف این ناشر داشت.

*** چندین مرجع قضایی بر رواج کج اندیشی و کج اخلاقی نشر چشمه تاکید دارند

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفـت: با رای کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران و این اثر ارسالی، جای هیچگونه اغماضی باقی نماند و چند شعبه از دادگاه های مختلف نیز با ارائه نامه ای، آثار این ناشر را ترویج کننده کج اخلاقی و کج اندیشی در جامعه عنوان کردند.

وی افزود: همچنین این نشر در پایگاه اینترنتی خود مطالب مبتذلی را در مواردی منتشر کرده بود و هنگامی که از مسوول این نشریه موضوع را جویا شدیم، باز هم اظهار بی اطلاعی کرد.

به گفته دری، این انتشارات نه تنها جرم خود را در مواردی نمی پذیرد بلکه در روند کاری خود نیز به طرز ناشیانه ای عمل کرده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تکرار این جرائم و ارائه مطالب مبتذل و غیر اخلاقی سبب شد تا جرائم وی به مراجع قضایی گزارش و برای این نشر سابقه کیفری ایجاد شود.

وی افزود: در نمایشگاه کتاب به رغم تعلیق مجوز، باز این نشر جری تر شده و به اقدامات خود ادامه داد که در نهایت به لغو پروانه نشر وی منجر شد.

دری در پایان اضافه کرد: هیات رسیدگی به تخلفات نشر، گزارش کاملی از تخلفات این نشر و سوابق کاری را در نامه ای مکتوب به مراجع قضایی ارسال کرده است.

فراهنگ**۱۶۳۰**۱۰۰۳**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۶۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.