جابه‌جایی صدرنشین‌ها در فرابورس

بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را به‌رغم تحرکات زیاد در نمادهای صدرنشین، با شرایط متعادلی به پایان برد. به طوری که ارزش کل مبادلات این بازار با جابه‌جایی ۲۳ میلیون برگه اوراق بهادار به ۱۱ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز شرکت پالایش نفت شیراز نه تنها معاملات پرحجمی را در محدوده ۷ میلیون سهم تجربه کرد، بلکه در پایان معاملات نیز با صف خرید سنگینی روبه‌رو شد. همچنین در پی خبر عرضه بلوکی سهام بالاست، صف خرید آن نه تنها عرضه نشد، بلکه به ۲۰۰ هزار سهم افزایش یافت و هر سهم آن با ۵ درصد نوسان مثبت به قیمت پایانی ۱۰۷۷ تومان رسید.

این در حالی است که ذوب‌آهن اصفهان و قند شیروان پس از مدت‌ها نوسان مثبت و صدرنشینی سرانجام روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند، به طوری که هر کدام ۳ درصد نوسان منفی را در کارنامه خود به ثبت رساندند. اما ذوب‌آهن همچنان با معامله ۸/۶ میلیون سهم به ارزش ۲/۱ میلیارد تومان مورد توجه سهامداران قرار گرفت. همچنین همراه اول، افرانت، توکاریل و پتروشیمی زاگرس از دیگر نمادهایی بودند که روز گذشته را با نوسان منفی پشت سر گذاشتند.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق اجاره مپنا با جابه‌جایی ۴۳ هزار برگه به ارزش ۴/۴ میلیارد تومان در صدر معاملات جای گرفت. حال آنکه اوراق اجاره امید، مسکن و جوپار نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

قطعیت معامله «صنایع شیر»
افزون بر این روز گذشته معامله بلوکی سهام صنایع شیر سرو بی‌خزان به قطعیت رسید.
بر این اساس تعداد ۱۲ میلیون و ۲۹۸ هزار سهم یعنی معادل ۹۸/۹۹ درصد از سهام صنایع شیر سرو بی‌خزان به قیمت پایه هر سهم ۱۱۰ تومان و به ارزش کل یک میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان که در روز شنبه ۲۴ تیرماه در بازار سوم فرابورس معامله شده بود به قطعیت رسید.

در همین حال در بازار دیروز ۶۰ میلیون حق‌تقدم مجتمع فولاد تربت حیدریه به ارزش ۶ میلیارد تومان به صورت توافقی خرید و فروش شد.

عرضه‌های بلوکی در هفته آینده
در این روز مدیر بازارفرابورس از عرضه بلوکی سه شرکت بالاست، پتروشیمی داراب و تولید نیروی برق آبادان از سوی سازمان خصوصی‌سازی خبرداد و افزود: ۳۹/۶۸ درصد از سهام شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) دوشنبه ۱۳شهریور به صورت بلوکی عرضه می‌شود.

امیر هامونی با اعلام این خبر گفت: تعداد سهام مورد عرضه مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست)، ۲۵ میلیون و۹۹۱ هزار و ۳۹۵ سهم و معادل ۳۹/۶۸ درصد از سهام این شرکت است ومالکیت آن را راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد. مدیر بازار فرابورس در خصوص عرضه‌های بلوکی دیگر گفت: ۳/۱۳۹میلیون سهم معادل ۸۹/۱۹ درصد از سهام شرکت پتروشیمی داراب به نرخ پایه هر سهم هزارو ۵۸۳ریال و به ارزش ۵/۲۲۰ میلیاردریال سه‌شنبه ۱۴شهریوربه صورت یکجا یا نقد و اقساط ۳۰درصد نقد مابقی اقساط ۳ساله و همچنین ۲۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰۰درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق آبادان به ارزش۸/۵ هزارمیلیارد ریال و به نرخ پایه هر سهم ۲۶هزارو ۷۲۷ ریال به طور یکجا ونقد یا نقد و اقساط و با شرایط ۲۰درصد نقد و مابقی اقساط ۶ساله روز چهارشنبه ۱۵شهریور در این بازار عرضه می‌شود.

17-01

هدیه لطفی/روزنامه دنیای اقتصاد


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.