“خط قرمزهایی بر روی شن” / ایران برای خط قرمزهای اسرائیل تره هم خورد نمی‌کند

تحلیل فارن پالیسی از خط قرمزهای صهیونیستها علیه ایران؛

پایگاه اینترنتی فارن پالیسی، با انتشار یادداشتی در مورد خط قرمزهایی که رژیم اسرائیل بارها برای ایران کشیده و جمهوری اسلامی هرگز به آنها توجهی نکرده، این خط قرمزها را “خط قرمزهایی بر روی شن” توصیف کرده است

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ فارن پالیسی در این یادداشت که به قلم “گراهام الیسون” نویسنده و مدیر مرکز بلفر در بخش علوم و امور بین الملل دانشگاه هاروارد، نوشته شده است به مسئله “خط قرمز” مورد نظر اسرائیل بر سر راه فعالیت هسته ای ایران پرداخته و عنوان کرده است؛ با توجه به اینکه اسرائیل از ۱۵ سال قبل تاکنون بارها برای ایران خط قرمز کشیده و ایران هرگز بی توجهی به این خطوط قرمز نداشته است، اسرائیل برای ایران هیچ اعتباری ندارد و خط قرمزهایش “خط قرمزهایی بر روی شن” است.
در این یادداشت آمده است؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای ترسیم یک خط قرمز جهت توقف پیشرفت هسته ای ایران، در تلاش بوده است. وی ماه گذشته در حمله به سیاست های آمریکا در یک برنامه تلویزیونی، تاکید کرد که اوباما باید برای متوقف ساختن ایران وارد عمل شود.
نتانیاهو گفت؛ “شما باید اکنون آن خط قرمز را در برابر ایران قرار دهید.”
او با آگاهی از خودداری اوباما، رئیس جمهور آمریکا را با این جملات به چالش کشید که؛ “آنهایی که در جامعه بین الملل از قراردادن خط قرمز در مقابل ایران خودداری می کنند، حق ندارند در برابر ایران چراغ قرمز بگذارند.”
نتانیاهو سپس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نقاشی از یک بمب را در دست گرفت و خط قرمزی بر روی آن کشید.
یاس و ناامیدی نخست وزیر اسرائیل از اینجا ناشی می شود که او می داند اسرائیل و ایالات متحده با مشارکت یکدیگر، خط قرمزهایی را علیه ایران کشیده اند و گفته اند؛ به ایران هرگز اجازه داده نخواهد شد از این خطوط قرمز عبور کند، اما در عین حال شاهد عبور ایران از آن خط قرمزها بوده اند.
نتانیاهو در سخنرانی خود در جمع نمایندگان کنگره در سال ۱۹۹۶ که اولین دور نخست وزیری خود را تجربه می کرد، هم از این خط و نشانها کشیده بود.
پس از آنکه ایران غنی سازی اورانیوم را شروع کرد، ایهود اولمرت در سال ۲۰۰۶ خط قرمز جدیدی را برای برنامه هسته ای ایران کشید.
این وضعیت کاملا روشن است. هرگاه ایران از یک خط قرمز عبور کرده است، اسرائیل خط قرمز دیگری را تعیین کرده است. از تبدیل اورانیوم تا تولید اورانیوم کمتر غنی شده (کمتر از ۵ درصد)، تا مقداری اورانیوم کمتر غنی شده، تا تولید مقادیر فراوان، تا غنی سازی بیشتر از ۵ درصد تا سطح اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده، تا راه اندازی سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم به میزان ۲۰ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو، صدای هشدارهای اسرائیل بلندتر شده، اما هیچ اثری نداشته است.
نویسنده این یادداشت، در پایان عنوان کرده است که این ماجرای خط قرمز ما را به یاد داستان “چوپان دروغگو” می اندازد.
بدون تردید، هشدارهای قبلی اعتبار اسرائیل را از بین برده است. تهدیدات انجام نشده، لزوما بازدارندگی را از بین می برد.


باشگاه خبرنگاران
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.