درمان نابینایی با سلول‌های بنیادی پوست!!

محققان آمریکایی با استفاده از سلول‌های بنیادی پوست موفق به بهبود بینایی در موش‌های کور شدند که به گفته آنها، این دستاورد می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا مورد استفاده قرار گیرد.

 

 Mouse

 

دژنراسیون ماکولا شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن محسوب می‌شود که در آن، قسمت حساس به نور شبکیه (ماکولا یا لکه زرد) تخریب می شود.

 

یافته جدید محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد، سلول های بنیادی قلب و نخاع القا شده از سلول‌های پوست افراد بالغ با خواص جنینی می‌توانند در آینده نزدیک برای بهبود و بازگرداندن بینایی در بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا مورد استفاده قرار گیرند.

 

این سلول‌های پر توان القایی (iPSC) مانند سلول‌های بنیادی جنینی قابلیت تبدیل شدن به انواع مختلف سلول را دارند.

 

دکتر «استفان سانگ» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: در حوزه بیماری‌های چشم بزودی قادر خواهیم بود با استفاده از سلول‌های پوست خود بیمار برای جایگزینی سلول‌های تخریب شده شبکیه استفاده کنیم.

 

«سانگ» خاطرنشان می‌کند: اغلب گفته می‌شود که کاربرد پیوند سلول های بنیادی قلب و نخاع القا شده در آینده بسیار دور محقق می‌شود، اما یافته جدید ما نشان می‌دهد که می‌توان در آینده نزدیک از این روش درمانی برای بازیابی بینایی مبتلایان به دژنراسیون ماکولا بهره برد.

 

هیچ یک از این سلول‌ها به انسان پیوند زده نشده‌اند، اما بسیاری از متخصصان چشم پزشکی معتقدند که با توجه به این که چشم بخش قابل پیوند و در دسترس سیستم عصبی مرکزی است، می تواند گزینه ایده‌ آلی برای پیوند سلول‌های بنیادی القایی باشد.

 

نتایج یافته جدید محققان بصورت آنلاین در مجله Molecular Medicine منتشر شده است.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.