دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تهران به ۸۰ دفتر افزایش می‌یابد

رییس مرکر آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه ۴۰ دفتر ارایه خدمات الکترونیک قضایی در تهران فعالیت آزمایشی دارند، ابراز امیدواری کرد که تعداد این دفاتر در آینده نزدیک به ۸۰ دفتر در تهران افزایش یابد.

به گزارش حوزه حقوقی قضاییممتازنیوز، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی قوه قضاییه، حجت الاسلام حمید شهریاری در حاشیه مراسم افتتاح دفتر خدمات ارایه الکترونیک قضایی در جمع خبرنگاران گفت: پیرو تصویب طرح عدالت الکترونیکی، سامانه ای با عنوان سامانه الکترونیکی خدمات قضایی – سخا – در قوه قضاییه راه اندازی شد که این سامانه از دو بخش درگاه خدمات الکترونیک قضایی و دفاتر الکترونیک قضایی تشکیل شده است.

رییس مرکر آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه ۴۰ دفتر ارایه خدمات الکترونیک قضایی در تهران فعالیت آزمایشی دارند، ابراز امیدواری کرد که تعداد این دفاتر در آینده نزدیک به ۸۰ دفتر در تهران افزایش یابد تا افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند برای بهره گیری از خدمات سامانه دفاتر الکترونیک قضایی به این دفاتر مراجعه کنند.

وی افزود: درگاه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی اینترنتی www.adliran.ir در دسترس مردم قرار دارد و آنان می توانند از این طریق شکواییه های خود را ثبت و یا با استفاده از کد رهگیری سوابق پرونده قضایی خود را پیگیری کنند و اگر افرادی نیز به اینترنت دسترسی نداشته باشند، می توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که در طرح پایلوت در ۴۰ نقطه در تهران انتخاب شده است، دادخواست یا شکوائیه خود را ثبت کنند.

رییس مرکر آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در حال حاضر طرح و پیگیری الکترونیکی دعاوی مطالبه چک، طرح و پیگیری الکترونیکی شکایات صدور چک بلا محل، ارایه الکترونیکی لایحه و مدارک پرونده های قضایی مربوط به چک، دریافت الکترونیک اوراق قضایی پرونده های مربوط به چک، کسب اطلاع از وضعیت پرونده های مربوط به چک از طریق سامانه و پرداخت الکترونیکی هزینه های دادرسی در دفاتر ارایه خدمات الکترونیک قضایی قابل انجام است.

وی گفت: امیدواریم با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت آزمایشی، اشکالات و نواقص این طرح استخراج و برطرف شود تا ظرف دو تا سه ماه آینده تعداد ثبت دادخواست ها بیشتر شود. همچنین برای اینکه اشکالات طرح برطرف شود، یک دفتر در مرکز آمار ایجاد شده است تا اگر مردم در دفاتر ثبت اسناد با مشکل مواجه شدند به این دفتر مراجعه کنند.

شهریاری درباره انتخاب دفاتر اسناد رسمی برای ارایه خدمات الکترونیک قضایی گفت: به دلیل اینکه دفاتر اسناد رسمی همکار قوه قضاییه هستند و آمادگی الکترونیکی خوبی مانند راه اندازی امضای دیجیتالی داشتند، به نظر رسید که شروع خدمات قضایی این دفاتر مناسب باشد و علاوه بر دفاتر اسناد رسمی، مجوز راه‌اندازی دفتر ارایه خدمات الکترونیک قضایی به متقاضیان داده خواهد شد./س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.