دلایل سقط جنین

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰‌دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر کاشانیان، متخصص زنان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

سقط جنین به معنای پایان یافتن بارداری در هر‌مرحله‌ای است که زندگی نوزاد در جریان است. علائم دقیق و قطعی سقط جنین مشخص نیست.

بیشتر سقط‌هایی که در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد، به دلیل ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین است.

زمانی که سلول تخم تشکیل و تقسیم می‌شود، ممکن است اختلالاتی در تعداد یا در ساختمان کروموزوم به وجود آید که در این صورت حاملگی طبیعی نیست و بهتر این است که جنین در چنین وضع سقط شود. کروموزوم به ساختار بسیار ظریف و کوچک داخل سلول اطلاق می‌شود که ژن‌های زیادی را حمل می‌کند.

ژن‌ها تعیین‌کننده خصلت فیزیکی افراد نظیر جنس، رنگ مو، رنگ چشم و نوع گروه خونی است. بیشتر ناهنجاری‌های کروموزومی به طور اتفاقی رخ می‌دهد و ربطی به سلامت پدر و مادر ندارد.

معمولا ۶۰ درصد سقط‌ها این علت را دارد و نگرانی در مورد تکرار آن بی‌مورد است، ولی درصد کمی از سقط‌ها ممکن است علت زمینه‌ای داشته باشد که باعث تکرار سقط شده و باید از لحاظ مشکلات کروموزومی، مشکلات غدد داخلی و ایمونولوژی بررسی شود.

بعد از یک‌بار سقط جنین، نیاز است که تمام عوامل آن بررسی ‌شود و معمولا بعد از یک‌بار سقط، به طور لزوم احتمال تکرار آن وجود ندارد. توصیه می‌شود بعد از سقط جنین در فاصله سه ماه، برای بارداری اقدام صورت بگیرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.