راهکار جدید برای مبارزه با ویروس ایدز

محققان آمریکایی در پژوهش جدید خود نشان داده‌اند که شیوه حمله ویروس اچ‌آی‌وی به سلولهای T حافظه می‌تواند روش استفاده از داروها را برای توقف این ویروس متحول کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سلولهای کمک‌کننده T از سیستم ایمنی بدن با سازماندهی نیروهایی برای مبارزه با عفونت محافظت می‌کند. ویروس اچ‌آی‌وی این سلولها را دزدیده و با کاهش میزان آنها، بدن را در برابر ابتلا به بیماری آسیب‌پذیر می‌کند.

البته تمام سلولهای کمک‌کننده T مشابه نیستند. برخی از آنها از تجربه بیشتری برخوردار بوده و سلولهای کمک‌کننده حافظه خوانده می‌شوند و گروه دیگر سلولهای ساده‌تر هستند که تاکنون با عفونت مواجه نشده‌اند.

محققان در این پژوهش دریافتند که این سلولهای پشتیبان با وجود شباهت ساختاری بسیار از تفاوتهایی در سطح مولکولی برخوردارند.

برخلاف سلولهای کمک‌کننده ساده تر، گروه دیگر از تحرک دیگری برخوردار بوده و این میزان جنبش است که باعث جلب توجه ویروس و آسیب‌پذیر شدن این سلول‌ها می‌شود.

به گفته محققان، اچ‌آی‌وی از یک گیرنده برای اتصال به سلول برای ورود به آن استفاده می‌کند. این فرآیند مانند در زدن است که در پی آن یک سیگنال در داخل سلول ارسال و در تمثیلی باز می‌شود تا ویروس بتواند به راحتی وارد شود. اگر این فرآیند بر روی سلول‌های ساده صورت بگیرد، جوابگو نخواهد بود چرا که این سلولها از حساسیت لازم برخوردار نیستند. از این رو سلولهای باتجربه‌تر بیشتر در دام هجوم این ویروس قرار می‌گیرند.

همچنین این ویروس از مهارت زیادی برای تغییر و جهش برخوردار است که کنترل آن را برای بدن سخت می‌کند. این موضوع در کنار از بین رفتن سلولهای T کمک کننده حافظه باعث می‌شود که سیستم ایمنی نتواند در برابر بیماری مقاومت کند.

محققان با تکیه بر همین دانش تصمیم دارند که به جای ویروس اچ‌آی‌وی، تمرکز درمان را بر روی این سلولها تغییر داده و راه جدید برای مقابله با ایدز پیدا کنند.

از دیگر اهداف این دانشمندان، شناسایی یک هدف سلولی جدید برای ویروس بوده تا بتوانند در نهایت آنرا محدود کرده و بدون آسیب به سلول میزبان از بین ببرند.

این محققان قصد دارند از داروهای موجود از جمله داروهای ضد سرطان استفاده کنند چرا که هر دو در یک مورد با هم مشابهت دارند و آن سلولهای عفونی است.

این پژوهش در مجله Biological Chemistry منتشر شده است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.