روزنامه لوموند: بیداری قوم “هزاره” صحنه قومیت های افغانستان را تغییر داده است

خبرگزاری آریا- روزنامه لوموند فرانسه می نویسد: در افغانستان بیداری قوم “هزاره” صحنه قومیت های این کشور را تغییر داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روزنامه لوموند، شیعیان افغانستان یا همان قوم هزاره که به لحاظ تاریخی خود را مورد ستم می دیده اند به طور گسترده در محافل روشنفکری و اقتصادی این کشور نفوذ پیدا کرده و همین موضوع باعث شده که میان ایشان و پشتون ها که به طور سنتی بر کشور حاکم بوده اند تنش های فزاینده ای بوجود آید.
در اواخر قرن نوزدهم میلادی عبدالرحمان شاه وقت افغانستان علیه قوم هزاره که از دید آنها ” قومی پیچیده ” تلقی می شدند، اعلام جهاد کرده بود که در نتیجه بسیاری از آنان به پاکستان یا ایران مهاجرت کردند و امروزه نیز تعدادشان در این دو کشور زیاد است. مشهود بودن پیشرفت های اقوام هزاره در افغانستان و توسعه آنها در مسایل گوناگون باعث شده است که پشتون ها چندان احساس خوبی در این باره نداشته باشند و خود را در معرض خطر ببینند. بوجود آمدن اختلافات زبانی در دانشگاه ها از جمله موارد دیگری است که به تنش ها میان این دو قوم افغان دامن می زند. گوئی نوعی انقلاب در خفا در افغانستان در جریان است. پشتون ها نفوذ سنتی خود را در خطر می بینند و در عوض هزاره ها نیز خواهان مطالبات تاریخی خود هستند. این اختلاف ها به تدریج از عرصه های علمی و فرهنگی و اقتصادی بیرون آمده و رنگ سیاسی به خود گرفته اند.
در حالی که قوای ائتلاف بین المللی در افغانستان خود را برای خروج از این کشور آماده می کند تشدید این اختلاف ها می توانند در آینده افغانستان که باید خود را برای گذار به دوران بعد آماده کند بسیار تاثیر گذار باشند. افغانستان باید خود را برای گذار از این ” چاله های هوایی ” مستعد بروز تنش های بیش تر آماده کند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.