روش سلول درمانی

جام جم آنلاین: دکتر ناصر اقدمی با اشاره به شیوع بیماری های قلبی و اهمیت ارتقا زندگی بیماران، گفت: سکته قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری ها در کشور است بر این اساس استفاده از روش سلول درمانی در درمان بیماران می‌‎تواند کیفیت زندگی بیماران را ارتقا دهد.

رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان با توجه به روش سلول درمانی در مبتلایان به حملات قلبی و سکته، گفت: استفاده از این روش در درمان بیماران قلبی که مبتلا به سکته،حمله قلبی و یا بخشی از بافت و سلول قلب را از دست داده‌اند موفقیت آمیز بوده است.

وی افزود: در این روش سلول‌های بنیادی به محل آسیب دیده تزریق می‌شود و در آنجا ازدیاد می‌یابد و منجر به ترمیم سلول از دست رفته می‌شود. سلول‌های بنیادی منابع مختلفی از قبیل دریافتی از جنین، بند ناف و خود فرد دارد. هر کدام از این موارد ذکر شده مشکلات خاص خود را داراست و تنها در این بین مناسب‌ترین گزینه دریافت سلول بنیادی از خود فرد بالغ است.

رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان با اشاره به مشکلات سلول‌های بنیادی دریافتی از جنین و بند ناف، اظهارداشت: سلول‌های دریافتی از جنین به علت عوارض بسیار رواج ندارد و تقریبا حدود پنج سال است که ذخیره‌سازی بند ناف صورت گرفته بنابراین این روش برای همه افراد عملی نمی‌باشد.

وی تصریح کرد: این تحقیقات در حدود شش سال قبل با مشارکت ۲۷ بیمار که در ۱۸ نفر سلول درمانی و در ۹ نفر کنترل اقدامات اولیه صورت گرفت تا کارآمد بودن این روش تایید شود.

رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمان آغاز و اجرای این طرح در بیمارستان‌ها چه مدت به طول می‌انجامد، گفت: تا یکسال آینده با اعلام قوانین مربوطه از سوی وزارت بهداشت امید است تا به مرحله بهره برداری در بیمارستان‌ها برسد.

وی با اشاره به مراکز انجام تحقیقات سلول درمانی، اظهارداشت: بیمارستان لواسانی، مسیح دانشوری، بیمارستان امام رضا و رضوی مشهد، مرکز قلب بیمارستان بقیه الله (عج)، مرکز قلب شهید رجایی و مرکز قلب تهران مراکزی هستند که تحقیقات در آن‌ها در حال انجام است.

دکتر اقدمی با تاکید بر ممنوعیت‌های درمان موجود در این روش خاطرنشان کرد: کم خونی، سرطان و بیماری خاص، عدم توانایی در تحمل درد، محدودیت سنی برای افراد بالای ۶۵ سال و شدت بیماری (بین محدوده زیر ۲۰ درصد و بالای ۴۰ درصد) از جمله مواردی هستند که در صورت وجود، فرد با محدودیت درمان مواجه می‌شود.(سینانیوز)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.