رویه جدید ائتلاف مخالفان دولت مالزی برای مبارزات انتخاباتی آینده

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ‘مالزیا اینسایدر’، تحلیلگران سیاسی مالزی می گویند ‘پاکاتان رعیت’ که تاحدودی نیز بین احزاب داخلی خود ناهماهنگی داشته است، برنامه های اخیر خود را روی مباحث اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم مالزی تمرکز داده و بر این باور است که سیاست های اقتصادی می توانند سرنوشت انتخابات آینده را مشخص می کند.

انتخابات سراسری مالزی در ماه های آینده سرنوشت دولت جدید این کشور را تعیین خواهد کرد.

‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر مالزی قصد دارد انتخابات این کشور را که بر اساس موعد رسمی باید در آوریل سال ۲۰۲۴ برگزار شود به صورت زودهنگام برگزار کند.

زمان برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور بیش از یک سال به موضوع اصلی رسانه های این کشور تبدیل شده است و تاکنون نیز زمان قطعی آن مشخص نیست.

آموزش رایگان، دولت عاری از فساد، سوخت ارزان، خودرو ارزان تر و تساوی درآمد بین مالزی شرقی و غربی از جمله شعارهای بوده است که تاکنون ائتلاف مخالفان دولت مالزی آن را مطرح می کردند.

‘ابراهیم صوفیان’ از کارشناسان مرکز تحقیقی ‘مردکا’ در مالزی ، می گوید ‘پاکاتان رعیت’ تاکنون به طور آشکاری سعی داشته است مباحثی را به عنوان شعارهای انتخاباتی خود مطرح کند که به طور مستقیم به وضعیت اقتصادی مردم بستگی دارد.

وی افزود: نظر می رسد که این گونه شعارهای سیاسی در حال تغییر است و ائتلاف مخالفان قصد دارند در موضوعاتی با محوریت ‘اتحاد، شفافیت و دولت کارآمد’ که بیشتر توسط دولت مطرح می شوند با ائتلاف حاکم به رقابت بپردازند.

این کارشناس مرکز تحقیقات مالزی می گوید در حالی که ‘باریسان نشال’ با پرداخت پول نقد و دخالت مستقیم در بازار خواستار کسب حمایت مردمی است اما سیاست هایی که توسط ائتلاف مخالفان مطرح می شود نمی تواند تاثیرات فوری بر رفتار رای دهندگان داشته باشد.

‘وان صیفل وان جان’ از تحلیلگران سیاسی مالزیایی بر این باور است که سیاست های دولت مالزی در مورد پرداخت وجه نقدی به منظور کسب حمایت مردمی در انتخابات سراسری این کشور می تواند در دراز مدت پیامدهای منفی برای کشور در پی داشته باشد.

این تحلیلگر ضمن حمایت از شعار ائتلاف مخالفان در مورد کاهش مالیات غیرمستقیم خودرو گفت: اما سیاست هایی از قبیل آموزش رایگان یک اقدام عوام فریبانه است و اجرای آن می تواند باعث وابسته بودن جامعه به دولت شود.

‘جایوم جاوان’ از اساتید علوم سیاسی مالزی در دانشگاه ‘پوترای’ این کشور نیز معتقد است که ائتلاف مخالفان در این دوره زمانی نیازی به وعده های واقع گرایانه به مردم ندارد اما می تواند بر مباحثی از قبیل ایجاد امید در دولت تحت حاکمیت آنها تمرکز کند.

وی افزود : در حال حاضر تنها چیزی که مهم است بیان شعارهایی است که بتواند در رای دهندگان امید ایجاد کند و بعد از پیروزی در انتخابات می توان به این شعارها که یک فرایند سیاسی است عمل کرد.

این استاد دانشگاه مالزی خاطرنشان کرد: دولت مالزی در حال حاضر از آنجایی که قدرت را در دست دارد نمی تواند مانند ائتلاف مخالفان عمل کرده و تنها شعار دهد بلکه باید با سیاست های اجرایی خود رفتار رای دهندگان را به نفع خود تغییر دهد.

ائتلاف ‘باریسان نشنال’ که بیش از ۵ دهه قدرت را در این کشور در دست داشته است در انتخابات سراسری سال ۲۰۰۸ با از دست دادن دو سوم اکثریت مجلس در مقابل ائتلاف مخالفان شکست سنگینی را تجربه کرد و از آن پس در تلاش است تا بتواند در انتخابات آینده این کشور پیروز میدان باشد.

آساق**۳۳۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۹۸۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.