ریاضیات به کمک علم پزشکی می‌آید/تاسیس رشته‌های«آمار حیاتی»و«ریاضی پزشکی» در کشور

4-342.jpg

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اقدامات دانشگاه برای توسعه رشته‌های میان رشته‌ای، گفت: در پی ایجاد سه شاخه جدید ریاضی در دانشکده علوم ریاضی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای اولین بار در ایران هستیم.

پروفسور احمد عرفانیان در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خراسان، با اشاره به ایجاد رشته‌های جدید و بین رشته‌ای در دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی افزود: یکی از این رشته‌های جدید رشته “ریاضی پزشکی” است که در پزشکی قسمت عمده آن بحث تشخیص و درمان است بنابراین چه در مورد تشخیص و چه در موارد درمان بیماری‌ها، ریاضی الگوریتم‌هایی دارد که می‌تواند در درمان بیماری و ارائه نسخه دارو به پزشک کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: به طور سنتی پزشکان برای درمان امراض مختلف به یک صورت دارو تجویز می‌کنند ولی براساس الگوریتم خاص یا الگوی مناسب برای بیماری آن فرد دارو تجویز نمی‌کنند تا دارو با توجه به میزان اثربخشی که دارد مورد استفاده بیمار قرار بگیرد، در حالیکه این الگوریتم است که می‌تواند در تشخیص و درمان بیماری به پزشک کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی افزود: رشته ریاضی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و با همکاری دانشکده علوم پزشکی برگزار می‌شود و تعدادی از واحدهای عملی این رشته در دانشکده علوم پزشکی برگزار خواهد شد؛ همچنین افرادی می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند که رشته‌های ریاضی و مهندسی باشند و واحدهای پیش‌نیاز پزشکی را بگذرانند. پزشکان عمومی نیز با گذراندن واحدهای مربوط به ریاضی می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد این رشته ادامه تحصیل بدهند.

استاد گروه ریاضی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه رشته دیگری به نام “آمار صنعتی” را در دانشکده علوم ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه خواهیم کرد، ‌گفت: آمار صنعتی در واقع آماری است که مهندسین ما نیازمند به آن هستند تا بتوانند به صورت کاربردی از آمار در صنعت استفاده کنند.

عرفانیان تصریح کرد: “آمار حیاتی” رشته‌ای دیگر است که در دانشکده ریاضی با همکاری دانشکده پیراپزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد در حال انجام است و بنا داریم این رشته را در مقطع دکترا در دانشکده علوم ریاضی ارائه بدهیم؛ این رشته یکی از کاربردهای علم آمار در علوم پزشکی است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری کنگره ملی مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: ما در ایران کنفرانس‌های تخصصی زیادی داریم که مربوط به یک گرایش‌ خاصی است. وجه تمایز این کنفرانس این است که حالت عمومی بین شاخه‌های مختلفی را اعم از برق، کامپیوتر و حتی کاربردهای ریاضی و فناوری اطلاعات را گردهم آورده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در ادامه گفت: در این کنفرانس ضمن اینکه مطالب و دستاوردهای پژوهشی ارائه می‌‌شود زمینه‌ و محیطی برای ارتباط این شاخه‌ها با یکدیگر فراهم شده است.

پروفسور عرفانیان افزود: به هر صورت سیاست اکثر دانشگاه‌ها با برگزاری این کنفرانس‌ها حرکت به سمت رشته‌های جدید و بین رشته‌ای به خصوص رشته‌هایی با کاربرد بالا در صنعت است.

استاد گروه ریاضی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: در این کنفرانس زمینه فعالیت بیشتری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا فراهم شده تا بتوانند پروژه‌های جدید تحقیقاتی و پژوهشی خود را ارائه کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.