رژیم غذایی سالم از بروز واریس پیشگیری می‌کند

گردآوری شده در گروه مجله خانواده ممتاز


مصرف سبزی‌های تازه دارای برگ‌های سبز و رنگی مانند کلم، کاهو، اسفناج، هویج، گوجه‌فرنگی و انواع فلفل دلمه‌ای به سبب دارا بودن فیبر فراوان از بروز یبوست و ابتلا به واریس پیشگیری می‌کند.


واریس

فوق تخصص قلب و عروق گفت: افزایش فشار بر دستگاه گوارش بر اثر ابتلا به یبوست یکی از علل به وجود آورنده بیماری واریس است بنابراین پیروی از رژیم غذایی سالم پیشگیری‌کننده از یبوست می‌تواند تا حد بسیاری از بروز این بیماری جلوگیری کند.

دکتر مهرداد اقدسی اظهار داشت: یبوست فشار وارد بر سیاهرگ‌های ساق پا را افزایش می‌دهد و منجر به تشکیل واریس می‌شود؛ رژیم غذایی غنی از فیبر سبب کاهش یبوست و پیشگیری از بروز واریس به ویژه در اشخاصی که به صورت ژنتیکی دارای استعداد ابتلا به این بیماری می باشند، می‌شود.

وی گفت: برای پیشگیری از یبوست به ویژه در وعده صبحانه مصرف غلات و نان سبوس‌دار پیشنهاد می‌شود؛ این غلات غنی از فیبر نامحلول، آب را در خود نگه می‌دارد و سبب خروج راحت تر مدفوع از دستگاه گوارش می‌شود.

اقدسی ادامه داد: افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی باید همراه با افزایش دریافت آب باشد؛ بنابراین اشخاص برای پیشگیری از ابتلا به واریس در کنار مصرف مواد فیبردار باید روزانه دستکم ۶ لیوان آب بنوشند.

وی گفت: مصرف سبزی‌های تازه دارای برگ‌های سبز و رنگی مانند کلم، کاهو، اسفناج، هویج، گوجه‌فرنگی و انواع فلفل دلمه‌ای به سبب دارا بودن فیبر فراوان از بروز یبوست و ابتلا به واریس پیشگیری می‌کند.

مصرف نکردن بعضی مواد غذایی در کاهش احتمال ابتلا به واریس موثر است

به عنوان مثال کاهش مصرف انواع روغن‌ها، کره، بیسکویت، کیک و شیرینی‌های خامه دار و شکلات

اقدسی در مورد زنان باردار اظهار داشت: زنان باردار به سبب افزایش سطح هورمون پروژسترون که انقباضات روده بزرگ را آهسته می‌کند، بیشتر در معرض ابتلا به یبوست می باشند از طرف دیگر افزایش وزن آن‌ها نیز این احتمال را شدیدتر می‌کند، بنابراین زنان باردار باید به مصرف مقدار کافی از این دسته از مواد غذایی توجه ویژه داشته باشند.

وی مصرف مواد غذایی مانند برگه‌های آلو، هلو، زردآلو و انجیر را در میان وعده‌های غذایی برای رفع یبوست و کاهش فشار بر دستگاه گوارش و در نتیجه کنترل واریس بسیار موثر دانست.

اقدسی یادآور شد: مصرف نکردن بعضی مواد غذایی در کاهش احتمال ابتلا به واریس موثر است به عنوان مثال کاهش مصرف انواع روغن‌ها، کره، بیسکویت، کیک و شیرینی‌های خامه دار و شکلات به سبب این که سرشار از چربی است و احتمال افزایش وزن و واریس وریدی را می‌دهد، در این زمینه موثر است.

به گفته وی همچنین غذاهایی که به طور طبیعی سبب بروز یبوست می‌شود باید به میزان کمتر و یا به صورت ترکیبی همراه با غذاهای ملین مصرف شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

تغذیه در بیماران مبتلا به واریس


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.