رییس جمهوری بولیوی یک وزیر را به خاطر دروغگویی برکنار کرد

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اروپاپرس از لاپاز گزارش داد: ‘فلیپه کیسپه’ وزیر معزول متهم است که به رییس جمهوری در باره وجود آب آشامیدنی تصفیه شده در منطقه معروف ‘اویونی’ در استان پوتوسی واقع در جنوب غربی بولیوی دروغ گفته است.

بر اساس این گزارش، مورالس در این باره گفت: ‘هفته گذشته که به اویونی رفته بودم، با ‘فروئیلان کندری’ شهردار آن صحبت کردم و او به من اطمینان داد که آب آشامیدنی در این منطقه وجود دارد. به کیسپه – وزیر آب و محیط زیست- هم زنگ زدم و او نیز همین حرف را زد، غافل از اینکه من خود برای تایید این موضوع به منطقه رفته بودم و در آنجا دریافتم اینکه در اویونی آب آشامیدنی تصفیه شده وجود دارد، یک دروغ است.’

اویونی یکی از مهمترین ذخایر نمک موجود در دنیا به شمار می رود، اما به دلیل معادن غنی لیتیوم خود نیز شهرت دارد و دولت بولیوی به دنبال آن است تا با استخراج و فروش این ماده، درآمدهای کشور را افزایش دهد. با این وجود، چنین منطقه ای از آب آشامیدنی بی بهره است و فرودگاهی نیز که در آن ساخته شده، امکانات اولیه را ندارد.

رییس جمهوری بولیوی پس از مشاهده این وضعیت، منتظر استعفای کیسپه از مسوولیت وزارت آب و محیط زیست نشد و روز سه شنبه، معاون او، ‘خوسه آنتونیو زامورا’ را به عنوان وزیر جدید منصوب کرد.

زامورا هنگام ادعای سوگند مسوولیت گفت که به عنوان ‘یک سرباز از روند تغییرات’ در کشور دفاع خواهد کرد و کارش را با شفافیت و صداقت انجام خواهد داد.

اوو مورالس، رییس جمهوری بولیوی نیز اگرچه ‘فروتنی و تلاش’ کیسپه را که در این مراسم حضور یافته بود مورد تاکید قرار داد، اما گفت که خواستار جدیت بیشتری از سوی اعضای دولت است.

وی افزود:’ متاسفانه، گاهی باید مقام های اصلی کشور را به خاطر قصور برخی که همکاری و مشارکت ندارند مجازات کنیم، اما پس از دیدن یک واکنش، با امنیت بیشتری به کار برای بولیوی ادامه خواهند داد.’

مورالس از اینکه فرودگاه اویونی، آب آشامیدنی و دیگر خدمات لازم را ندارد، به شدت انتقاد کرد و از مسوولان امور عمومی و محیط زیست خواست به گونه ای کار کنند که تا ۲۰ سپتامبر – یک ماه دیگر – همه تاسیسات آن آماده باشد.

اروپام**۱۵۵۱**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۵۹۵۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.