سرگیجه فعالان اقتصادی؛۴۳بخشنامه ارزی در یک سال

  دبیرکل اتاق تهران در پانزدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران  با اشاره به درخواست یکی از اعضای پارلمان بخش خصوصی که در نشست قبلی هیات نمایندگان، خواستار بررسی تعداد بخشنامه ها و دستورالعمل های بانک مرکزی در مورد نرخ ارز شده بود گفت: «در نشست پیشین این درخواست از جانب آقای حریری مطرح شد و بررسی این موضوع پس از تصویب در همان جلسه هیات نمایندگان به مرکز هم اندیشی اتاق سپرده شد.»
“محمد مهدی راسخ” که نتیجه بررسی های این مرکز را در دست داشت گزارش داد:« در مدت یک سال، یعنی از خرداد سال ۱۳۹۰ تا هفتم خردادماه سال جاری حدود ۴۳ دستور العمل، بخشنامه و اظهارنظر از سوی بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز صورت گرفته است که البته نخستین دستورالعمل نیز در دوم خردادماه صادر شده است.»
اوافزود: «۷ مورد این بخشنامه ها مربوط به صرافی ها و عملکرد آنان است و ۱۶ مورد با موضوع ارز مسافرتی ارتباط دارد». راسخ همچنی توضیح داد که ۲۰ مورد این دستورالعمل ها نیزبه حواله ها و مصارف ارزی از جمله یکسان سازی نرخ ارزی عملکرد ارزی بانک ها اختصاص یافته است.
دبیر کل اتاق تهران ادامه داد:«بررسی ها نشان می دهد که صدور بخشنامه ها درست از زمانی شدت گرفته است که نرخ سود سپرده ها در سال ۹۰ کاهش یافت. در چنین شرایطی، انباشت سپرده ها در بانک ها توجیه اقتصادی خود را از دست داد و نقدینگی به بازار ارز و طلا سرازیر شد.
او اضافه کرد:«ورود و خروج سرمایه از بانک ها به بازار طلا و ارز به تلاطم این بازار ها دامن زد و بانک مرکزی نیز برای مهار این التهاب به بخشنامه های جدید متوسل شد.»
اوافزود:« البته آنچه که آرامش را به بازار ارز بازگرداند، مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی بود که نقدینگی سرگردان را به بانک ها بازگرداند و بازار ارز را نیز به تعادل رساند. اما همچنان ارز تک نرخی به قوت خود باقی است وهنوز اقدامی برای رفع معضلات این تصمیم صورت نگرفته است.»
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:« برآیند این تحلیل از تعداد بخشنامه ها و دستور العمل ها نشان می دهد که مسئولان به محض بروز مشکل با صدور ضوابط و مقررات جدید درصدد رفع آن برمی آیند بدون آنکه ریشه های بروز این مشکلات را مورد توجه قرار دهند و برای رفع آنها به صورت اساسی چاره جویی کنند.»

او در بخش دیگری ازسخنانش به مسایلی که در جلسه گذشته هیات نمایندگان در مورد مشکلات ثبت سفارش کالاها مطرح شد، اشاره کرد و گفت:« در همان نشست، رییس سازمان توسعه تجارت در نامه ای خطاب به آقای کرمانشاهی نسبت به رفع مشکلات ثبت سفارش دستور رسیدگی صادر کرد. البته این موضوع در جلسه ای مشترک میان اتاق تهران و مسئولان سازمان توسعه تجارت نیز بررسی شد که آقایان حاجی بابا و میرشفیعی به نمایندگی از اتاق در آن حضور یافتند.»
دبیرکل اتاق تهران همچنین گفت:« موضوع ثبت سفارش ها قرار است در جلسه ای دیگر با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک مرکزی نیز مورد بررسی قرار گیرد. اما به دنبال آن هستیم که جلسات مشترک اتاق تهران و سازمان توسعه تجارت نیز ادامه یابد .»
او گفت: «با توجه به اینکه ثبت سفارش کالاها به بخش های مختلفی چون ایران کد، طرح شبنم وسازمان استاندارد نیز ارتباط می یابد، در حال مذاکره برای حضور نمایندگان این بخش ها نیز در جلسات هستیم.»
/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.