سوچی کاهش بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه میانمار را خواستار شد

آنگ سان سوچی در آغاز سفر ۱۷ روزه خود به آمریکا در شهر واشنگتن گفت که از کاهش تحریم‌های باقیمانده اقتصادی آمریکا علیه کشورش حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگ سان سوچی، ‌رهبر دموکراسی‌خواه میانمار، تین ‌سین، رئیس جمهوری این کشور را به سبب انجام اصلاحات دموکراتیک تایید کرد اما از طرف دیگر گوشزد کرد که میانمار همچنان به منظور فاصله گرفتن از میراث پنج دهه حکومت نظامی باید به راه خود ادامه دهد.

آنگ سان سوچی در حالی سفر ۱۷ روزه خود به آمریکا را آغاز می‌کند که دولت باراک اوباما در حال بررسی کاهش از شدت تحریم‌های‌ میانمار در پاسخ به اصلاحات اخیر در این کشور از جمله برنامه‌ریزی برای آزادی ۹۰ زندانی سیاسی دیگر طی روزهای اخیر است.

سوچی پس از ملاقات با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به ایراد سخنرانی پرداخت. وی قرار است طی این سفر عالی‌ترین جایزه کنگره آمریکا را دریافت کند و اظهارنظرهای وی در خصوص تحریم‌های آمریکا نشان دهنده تحولی دیگر در دیدگاه وی در خصوص نقشی است که دولت‌های غربی می‌بایست به منظور ارتقای دموکراسی در میانمار ایفا کنند.

پیش از این وی سالیان متمادی از مساله تحریم‌ها علیه کشور خود به عنوان سلاحی برای تحت فشار قرار دادن نظامیان به منظور انجام اصلاحات حمایت می‌کرد.

سوچی در سخنرانی خود در موسسه صلح آمریکا گفت: من مسلما از کاستن تحریم‌ها علیه کشورم حمایت می‌کنم زیرا فکر می‌کنم مردم ما باید شروع به تقبل مسئولیت سرنوشت خود کنند.

وی افزود: ما نباید برای پیشبرد روند دموکراسی وابسته به تحریم‌های آمریکا باشیم. ما در این زمینه خودمان باید اقدام کنیم.

این در حالی است که هیلاری کلینتون در سخنرانی خود به مساله تحریم‌های تجاری علیه میانمار سخنی به میان نیاورد اما اظهارنظر صریح سوچی در حمایت از کاهش تحریم‌ها این احتمال را که دولت باراک اوباما قرار است در جریان سفر رئیس جمهوری میانمار به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک دست به این کار بزند، قوت بخشیده است.

مساله آزادی ۹۰ زندانی دیگر در میانمار می‌‌تواند راه را برای کاهش تحریم واردات از این کشور هموار کند اما به گفته برخی فعالان این اقدام ناکافی بوده و هدف آن تنها کسب امتیازهای بیشتر از دولت‌های غربی است.

سوچی تاکید کرد که همچنان ۲۰۰ زندانی سیاسی دیگر در میانمار زندانی هستند و تا زمان آزادی همه زندانیان سیاسی دموکراسی حقیقی در این کشور برقرار نخواهد شد.

همچنین وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به زندانیان باقی مانده سیاسی در میانمار، خشونت‌های قومی و روابط نظامی موجود میان میانمار و کره شمالی اظهار نگرانی کرد. وی از دولت میانمار و مخالفان آن خواست برای پیشبرد اصلاحات با یکدیگر همکاری کنند.

کلینتون گفت: چنین اقدامی کلید جلوگیری کردن از پس رفت است زیرا همچنان نیروهایی وجود دارند که در صورت کسب فرصت این کشور را به مسیر غلط منحرف خواهند کرد.

این در حالی است که دولت باراک اوباما نسبت به تحسین از سوچی و همچنین به رسمیت شناختن تین سین تعادل را در نظر می‌گیرد. در این راستا قرار است یکی از دستیاران ارشد تین سین یعنی رئیس دفتر وی که نقش موثری در مذاکرات آتش‌بس با گروه‌های شورشی قومی در میانمار داشته، روز چهارشنبه در وزارت امور خارجه آمریکا نشست‌های بلندپایه‌ای را انجام دهد.

وی همچنین قرار است در مراسمی که روز چهارشنبه طی آن سوچی مدال طلای کنگره آمریکا را دریافت می‌کند حضور پیدا کند. از طرف دیگر سوچی با کمی احتیاط عملکرد تین سین را تایید کرد.

وی گفت: معتقدم رئیس جمهور مشتاق به انجام اصلاحات دموکراتیک در کشور است اما اینکه چطور قوه مجریه این اصلاحات را اجرا کند چیزی است که باید منتظر ماند و دید.

وی همچنین تاکید کرد که در روزهای اخیر در ایالت “کاچین” میانمار درگیری‌ها افزایش پیدا کرده است و دولت علت آن را کمبود اعتماد میان شورشیان کاچین و ارتش میانمار اعلام کرد.

سوچی همچنین در خصوص خشونت‌های قومی در ایالت راخین اظهارنظر کرد و گفت: میانمار باید بررسی کند آیا قوانین اعطای شهروندی آن مطابق با حقوق بشر اولیه است یا خیر؟

سوچی به سبب سکوت در قبال نقض حقوق مسلمانان قوم روهینجا در میانمار که جزو شهروندان این کشور محسوب نمی‌شوند با انتقادات گسترده‌ای رو به رو شده بود.

وی تاکید کرد که حاکمیت قانون می‌تواند به فرونشاندن خشونت‌ها کمک کند اما حزب وی با وجود آنکه متمایل به کمک به دولت میانمار است تاثیر چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.