سیاست‌زدگی مانعی برای آزاد اندیشی دانشجویان

۱فروردین ۱۳،

کرسی‌های آزاد اندیشی مقوله‌ای است که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، اهمیت این موضوع خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران را بر آن داشته تا پیرامون این مسئله با مسئولان دانشگاهی و فعالان دانشجویی به گفتگو بنشیند، نوشته زیر حاصل بخشی از این گفتگوهاست.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواهی

: تاکنون آن فضایی که شایسته جمهوری اسلامی بوده در روند اجرای کرسی‌های آزاد اندیشی به طور کامل در دانشگاه‌ها اجرا نشده است.

وی افزود:‌ فضایی که بعد از فتنه ۸۸ در دانشگاه‌های کشور شکل گرفت سیاست‌زدگی را در بین جوانان دانشجو فراهم آورد و تا حدودی فضای آزادانه کرسی‌ها را بر دانشجویان تنگ کرد.

این فعال دانشجویی گفت: برداشت‌های اشتباه و نادرست از کرسی‌های آزاداندیشی از سوی مسئولان و برگزار کننده‌ها در مسیر اجرایی آن از دیگر دلایل عدم اجرای صحیح فضای باز کرسی‌ها برای دانشجویان است.

عضو شورای مرکزی عدالتخواه بیان داشت: اکثر کرسی‌هایی که تا کنون در دانشگاه‌ها شکل گرفته اغلب به صورت یک تریبون آزاد و مناظره بین دو نفر بوده که متاسفانه بحث و تبادل نظر توسط دانشجویان در مباحث فکری -عملی کنار گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون فضای واقعی کرسی‌ها در دانشگاه‌ها شکل نگرفته است؛ گفت: گرایش دانشجویان به حاشیه‌ها و همچنین سیاست‌زدگی آنان سبب فروکش کردن سطح اندیشه می‌شود و آن مسائلی را که تیتر اول رسانه‌ها است به عنوان ملاک اصلی موضوعات کرسی‌های آزاد اندیشی قرار می‌‌دهد.

خوجگی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان خاطرنشان کرد: برخی اشخاص محافظه‌کار با صدور احکام عجیب مانع برگزاری کرسی‌ها می‌شوند و همه باید به این امر واقف باشند که مشی رهبری باید به عنوان اصل قرار گیرد تا فضای اندیشه رشد پیدا کند.

وی با بیان چگونگی شکل‌گیری عمل‌زدگی به عنوان یک آفت در بین دانشجویان گفت: افکار متفاوتی که به دنبال یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند، اگر چنانچه این فعالیت‌ها مبتنی بر یک نظام فکری منسجم نباشد نوعی عمل زدگی شکل می‌گیرد و در فضای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به شکل منفی تاثیرگذار است.

عضو شورای مرکزی عدالتخواه اضافه کرد: تدوین آئین‌نامه با اعمال محدودیت برای دانشجویان به عنوان یک مانع برای ایجاد فضای کاملا آزادانه در ابراز بیان و تفکرات مختلف از سوی دانشجویان عمل می کند.

وی تصریح کرد: اگر تدوین آئین نامه در راستای دفاع از آزادی باشد مطمئنا مفید خواهد بود و‌ نباید به اسم آزاداندیشی آزادی را محدود کنیم.

دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشگاه شیراز: دانشجویان باید اصول و مبنای بیانات مقام معظم رهبری را در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی اصل قرار دهند تا بتوانند در ریشه‌یابی مشکلات جامعه نقش بسزایی داشته باشند.

شهیری هدف اصلی از کرسی‌های آزاد اندیشی را طبق بیانات مقام معظم رهبری به چالش کشیدن تفکرات متفاوت از اشخاص مختلف عنوان کرد تا دانشجویان بتوانند از کنار این مناظرات به تفکر برتر و گفتمان صحیح‌تر برسند.

دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشگاه شیراز با اشاره به کرسی‌های برگزار شده در اوایل انقلاب تصریح کرد: مناظره‌های شهیدان بهشتی و مطهری در آن زمان مسائل اعتقادی را مطرح می‌کرد و دانشجویان باید اینها را برای خود الگو قرار دهند.

وی یکی از راهکارهای رسیدن به اهداف اصلی در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را عملکرد دانشجویان ذکر و تاکید کرد: دانشجویان بدون آلوده شدن به بازی‌های سیاسی به بیان منطقی مشکلات جامعه و ارائه راهکار بپردازند و در این راستا مسئولان دانشگاه نیز باید ارتباط و تفاهم خوبی را با دانشجویان داشته باشند.

دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشگاه شیراز بیان داشت: دانشجویان باید با اعتقاد و باورهای داخلی خود و درک صحیح اصول و مبانی، فرمایشات رهبری را در این راستا به منصه ظهور برسانند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی: تشکل‌های دانشجویی به عنوان بخش عظیم بدنه دانشجویی نقش مطالبه‌گری دارند و در انتخابات مطالبات خود را حول محورهایی که رهبر انقلاب تعیین می‌کنند، قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه عملکرد تشکل‌های دانشجویی تحت تأثیر احزاب و جریان‌های خاص قرار ندارد،‌ گفت: بخش مهمی از تأثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی است که سبب می‌شود فضای گفتمان‌ها در یک چهارچوب منطقی شکل گیرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: هنگامی که فضای گفتمان در یک چارچوب منطقی شکل گرفت و منطق حاکم شد در آن صورت است که تشکل‌ها می‌توانند به دور از جنجال و جوسازی‌ها بحث انتخابات را پیگیری کنند و جامعه به نتیجه مطلوب‌تری خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه با ایجاد فضای منطقی برای بحث‌ و نقد منطقی می‌توان از فضای بروز فضای احساسی و سوءاستفاده جلوگیری کردف خاطرنشان کرد: با توجه به بیانات رهبری و به صورت کاملا مستقل برای برگزاری یک انتخابات صحیح برنامه‌ریزی می‌کنیم.

عضو اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: دانشگاه‌ها تاکنون در زمینه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی فعال نبوده‌اند و جلساتی هم که برگزار شده پیرامون مسائل سطحی جامعه بوده و می‌توان گفت منویات رهبری در آن محقق نمی‌شود.

وی تصریح کرد: روحیه مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی که دانشجویان به دنبال آن می باشند و جلساتی که در آن از مسئولان می‌خواهند که پاسخگوی مشکلات باشند تاکنون با کیفیت مطلوبی در دانشگاه‌ها برگزار نشده است.

عضو جامعه اسلامی دانشجویان کم‌کاری دانشجویان و پیگیر نبودن آنها را سبب اصلی محقق نشدن کرسی‌های آزاد اندیشی عنوان کرد و گفت: ابتدا باید ماهیت آزاد اندیشی برای دانشجویان و مسئولان تشریح شود تا دیدگاه‌های مختلف بر آن اثر منفی نگذارد سپس می‌توان یک کرسی آزاد اندیشی منطقی برگزار کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نیاز به مقدمه‌هایی دارد و باید این تفکر را در میان دانشجویان اشاعه دهیم که شرکت در کرسی‌ها و بیان عقاید جزو موارد مجرمانه نیست.

کارآموز گفت: در دانشگاه تربیت مدرس کرسی‌های بسیاری برگزار کرده‌ایم اما مشکلی که با آن مواجه بودیم نبودن منتقد کافی در مباحث و ضمن  اینکه مسئولان دانشگاه با محافظه‌کاری نسبت به این امر اقدام می‌کنند.

وی بیان کرد:‌ جنبش دانشجویی در این زمینه فعالیت شایانی داشته اما به دلیل عدم همکاری مسئولان به نتیجه مطلوبی نرسیده است؛ به طور مثال در مباحث مناظرات، متاسفانه همکاری لازم با جنبش‌های دانشجویی نمی‌شود.

کارآموز خاطرنشان کرد: جنبش‌های دانشجویی قطعا در انتخابات ریاست جمهوری آتی به دور از گرایش‌های سیاسی حق را تبیین کرده و فعالیت خود را در این زمینه اثبات می‌کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.