شبکه مجازی با موضوعات قرآنی

جام جم آنلاین: رادیو قرآن به‌منظور ترویج علوم قرآنی و تجلی وحدت در بین مسلمین سراسر دنیا به پخش برنامه‌های گوناگونی با محوریت قرآن و بسط و گسترش مفاهیم قرآنی اقدام می‌کند و برنامه «تلاوت من» نیز بر همین اساس ارائه می‌شود.

این برنامه از اواخر فروردین امسال از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ به مدت ۵۰ دقیقه پخش می‌شود.

شبکه مجازی قرآن

محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن و رییس جشنواره بین‌المللی اقرأ در مورد برنامه تلاوت من می‌گوید: به منظور ارتقای فرهنگ تلاوت و در جهت ترغیب نوجوانان و جوانان برای آشنایی با هنر تلاوت قرآن کریم همچنین ایجاد یک شبکه اجتماعی و مجازی قرآن، رادیو قرآن نخستین جشنواره بین‌المللی اقرأ با عنوان تلاوت من را طراحی کرد. این جشنواره به دلایلی با جشنواره‌های دیگر فرق دارد. یکی این‌که گروه‌های شرکت‌کننده در مسابقه بسیار متنوع هستند. در ضمن حضور هیات داوران خانم برای داوری و ارزیابی آثار ارسالی بانوان نیز یکی دیگر از وجوه متمایز این جشنواره است.

محمدزاده می‌افزاید: این جشنواره فضایی تعاملی دارد، یعنی رادیو قرآن در فضای شنیداری به پخش برنامه‌ای خاص به نام تلاوت من اقدام می‌کند. از طریق این برنامه درباره اهداف و چگونگی برگزاری جشنواره اقرأ اطلاع‌رسانی می‌شود و کاربران هم ضمن رعایت شرایط و مقررات جشنواره آثار صوتی یا تصویری خود را ارسال می‌کنند. که در صورت رعایت استانداردهای لازم در برنامه پخش می‌شود.

وی همچنین تصریح می‌کند: رادیو قرآن قصد دارد بزرگ‌ترین شبکه مجازی دنیا را در حیطه موضوعات قرآنی ایجاد کند و تاکنون کارهایی در این زمینه انجام شده است. برای نمونه می‌توان گفت هر چند قدمت رادیو قرآن در کشور مصر حدود ۲۰ سال بیشتر از رادیو قرآن در ایران است، ولی آرشیو تلاوت‌های رادیو قرآن صدای جمهوری اسلامی ایران از لحاظ کمی و کیفی برتر از رادیو قرآن کشور مصر است.

رادیو قرآن قصد دارد بزرگ‌ترین شبکه مجازی دنیا را در حیطه موضوعات قرآنی ایجاد کند.

مشارکت عمومی

فاطمه سالمی، تهیه‌کننده برنامه که از سال ۸۱ در رادیو قرآن برنامه‌سازی می‌کند، می‌گوید: در این برنامه می‌کوشیم ضمن اطلاع‌رسانی درباره چگونگی شرکت در جشنواره، خبرهایی در مورد رده سنی و افرادی که از داخل و خارج از ایران در جشنواره شرکت کرده‌اند نیز بازگو کنیم.

وی می‌افزاید: همچنین در برنامه فرازهای قرآنی قاریان مشهور ایرانی و جهان پخش می‌شود تا شنوندگان برنامه با فراز خوانی یا همان آرم خوانی (بخشی متشکل از یک یا چند آیه است که قاری در یک یا دو نفس می‌خواند) بیش از پیش آشنا شوند. براساس ایمیل‌ها، پیامک‌های دریافتی و تلفن‌هایی که به برنامه می‌شود متوجه استقبال چشمگیر مسلمانان جهان در رابطه با این جشنواره شدیم. در برنامه تلاوت من ضمن ارتباط تلفنی با مراکز قرآنی و فعالان این حوزه از فعالیت‌هایی که در دیگر نقاط مختلف کشور هم هست، آگاه می‌شویم. برای نمونه در حرکتی جدید و خلاقانه جامعه قاریان کرج با همکاری رادیو البرز، فرازهای قرآنی قاریان ممتاز کرج را در استودیو رادیو کرج ضبط و برای شرکت در جشنواره ارسال کردند.

مژگان حسین‌خانی، سردبیر برنامه تلاوت من می‌گوید: سه گروه هدف برای این برنامه تعریف کردیم گروه اول مسوولان و نهادهایی هستند که با جشنواره ارتباط دارند. در ارتباط با این گروه ضمن آگاهی از برگزاری جشنواره بین‌المللی، آنها ما را در جهت تبلیغات و اطلاع‌رسانی یاری می‌کنند.

گروه دوم قاریان ایرانی هستند که با آنها تماس می‌گیریم تا از نظرات آنها درباره برگزاری جشنواره مطلع شویم. بخصوص در مورد بخش ویژه فرازخوانی که مختص قاریان ممتاز است با آنها صحبت می‌کنیم که باعث تشویق و ترغیب آنها به شرکت در جشنواره نیز می‌شود.

گروه سوم، عموم مردم جامعه هستند که برخی در جشنواره شرکت کردند و تعدادی در ارسال فایل صوتی خود دچار مشکل شدند و یا سوالات دیگری برایشان ایجاد شده که با شنیدن برنامه تلاوت من ابهامات آنها برطرف می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: در هر برنامه اسامی افرادی که در جشنواره تلاوت من شرکت کردند، اعلام می‌شود و از این هفته علاوه بر گزارش‌هایی که در برنامه پخش می‌شود تلاوت‌های ارسالی را نیز پخش می‌کنیم.

مهران رهبر‌حقیقت، دبیر جشنواره تلاوت من می‌گوید: هدف این جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ تلاوت قرآن کریم، ایجاد بستری مناسب برای کشف و شکوفایی استعدادهای قرآنی و راه‌اندازی شبکه اجتماعی تلاوت من به‌منظور بهره‌مندی همگان از کلام الهی است.

این جشنواره دارای بخش عمومی و بخش ویژه است که برای آشنایی بیشتر با این جشنواره می‌توانید به سایت تلاوت من مراجعه کنید. اما چیزی که جشنواره تلاوت من را از دیگر جشنواره‌ها متمایز می‌کند و در واقع هدف اصلی ماست، حضور همه طیف‌های جامعه در یک رقابت قرآنی و جهانی است، زیرا در مسابقات رایج قرآنی فقط قرأ حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای شرکت می‌کنند. به همین دلیل در صدد برآمدیم با برگزاری چنین جشنواره‌ای علاوه بر مشارکت همه اقشار جامعه، فضای رقابت و تلاوت را به درون خانواده‌ها بیاوریم.

برای نیل به این هدف در بخش عمومی مسابقه هیچ‌گونه محدودیت سنی و جنسیتی نداریم، بلکه ملاک داوری براساس رعایت اصول تلاوت صحیح و زیبایی صداست. در این جشنواره از داوران ممتاز بین‌المللی داخلی و خارجی استفاده ‌شده و به برگزیدگان هر رشته که براساس۳ رده سنی و جنسی طبقه‌بندی می‌شوند جوایزی نفیس اهدا می‌گردد. با توجه به این که هدف اصلی از برگزاری جشنواره، مشارکت عمومی و ترویج فرهنگ قرآنی است به قید قرعه به ۱۴ نفر از شرکت‌کنندگان بخش عمومی نیز جوایزی ارزنده اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره تلاوت من در ادامه می‌گوید: علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را تا پایان اردیبهشت ارسال کنند. وی همچنین تصریح می‌کند: مراسم اختتامیه جشنواره در تابستان برگزار می‌شود.

رقابت سازنده

رییس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی جشنواره، حبیب‌الله کیا است وی می‌گوید: این جشنواره به‌منظور ترویج فرهنگ قرآنی و کشف استعدادهای نهفته طراحی شده و برای معرفی هر چه بهتر جشنواره برنامه تلاوت من از رادیو قرآن پخش می‌شود. براساس آخرین آمار ارائه شده بزرگ‌ترین فرد شرکت‌کننده در مسابقه متولد ۱۳۱۴ و کوچک‌ترین فرد متولد ۱۳۸۸ است.

برنامه تلاوت من باعث رقابت سازنده، مشارکت، وحدت و همبستگی میان اعضای خانواده‌ها شده است. افراد شرکت‌کننده در مسابقه از همه نقاط ایران هستند که این موضوع نشان‌دهنده حضور پر رنگ قرآن در جامعه ایرانی ـ اسلامی ماست. همچنین مسلمانان جهان از آمریکا، آفریقا، اروپا و آسیا نیز در این مسابقه شرکت کردند که این از جایگاه برگزیده ایران میان مسلمانان جهان نشان دارد.

هیچ‌کس بازنده نیست

محمدرضا پورمعین، مجری کارشناس برنامه تلاوت من است. او می‌گوید: همیشه در انتخاب برنامه‌هایی که به من پیشنهاد می‌شود وسواس خاصی دارم. اجرای این برنامه را به‌دلیل رویکرد جدید و متفاوتی که نسبت به دیگر برنامه‌های رادیو قرآن دارد، پذیرفتم. این بار شنوندگان رادیو قرآن برای رادیو برنامه تولید می‌کنند و این کار را در سال حمایت از تولید ملی خیلی پسندیدم. احساس کردم من هم سهمی در این حرکت ملی و ایجاد موج دومی برای استعدادیابی عمومی در ایران و جهان دارم. فرهنگ تلاوت عمومی و حضور در یک برنامه تاثیرگذار فرهنگی به‌طور یقین موثر است. برخی خانواده‌ها به صورت جمعی در برنامه شرکت کرده‌اند. همچنین برخی شخصیت‌های ممتاز و برجسته جهانی نیز آثار خود را فرستاده‌اند. به‌طور کلی شاهد حضورمسلمانان جهان از سراسر دنیا در جشنواره تلاوت من هستیم.

وقتی برنامه‌ای در سطح عام و خاص اینچنین مورد استقبال قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده موفقیت برنامه در سطحی گسترده است. در زمان اجرای برنامه تلاوت من سعی می‌کنم با ترویج و تبلیغ مناسب و فرهنگسازی در مورد هر دو گروه زنان و مردان برنامه را پیش ببرم. شعار من درباره برنامه تلاوت من این است: هیچ‌کس بازنده نیست و همه در این جشنواره برنده هستند. چون هرکس با قرآن مانوس شود در زندگی برنده است. امیدوارم شاهد استمرار و مدل‌سازی چنین برنامه‌هایی در رادیو قرآن با شیوه‌های جدید دیگری باشیم.

سیما پویا

jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.