طرح «B» در شیکاگو، کشتار در الحوله

جوان آنلاین:
طرحی که دیپلمات‌ها چند مرتبه به طور رسمی وجود آن را انکار کرده‌اند، ولی منابع آگاه می‌گویند که ناتو و امریکا این طرح را تنها راه زمینه‌سازی برای شکست طرح شش‌ماده‌ای عنان و مداخله نظامی در سوریه می‌دانند. 

نزدیک به دو هفته بعد از کشتار هولناک ۱۰۸ غیرنظامی سوری در منطقه الحوله در نزدیکی شهر حمص، یک منبع مطلع در گفت و گو با خبرنگار «جوان» فاش کرد که تصمیم برای اجرای این سناریوی امنیتی کردن سوریه، در جریان اجلاس سران ناتو در شهر شیکاگو طی روز‌های ۲۰ و ۲۱ ماه مه گرفته شده است. 

اروپا و امریکا در شرایطی قصد اجرای این طرح را دارند که زمینه‌سازی برای سرنگونی حکومت بشار اسد به خاطر برخورد به دیوار طرح شش ماده‌ای عنان برای خروج از بحران سیاسی در سوریه به شدت با چالش روبه‌رو شده است. 

رهبران ناتو در نشست شیکاگو سعی کردند برای برون‌رفت از این وضعیت، یک راه حل کوتاه مدت ارائه کنند و با وجود اینکه مقام‌های رسمی ناتو از جمله آندرس فوگ راسموسن در پشت لنز دوربین شبکه‌های خبری به طور رسمی به خبرنگاران گفتند که ناتو «هیچ قصدی» برای دخالت نظامی به منظور تغییر رژیم اسد در سوریه ندارد، ولی یک منبع آگاه به خبرنگار «جوان» گفت که تصمیم برای امنیتی کردن شرایط در سوریه به صورتی که زمینه مداخله بشردوستانه طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد را فراهم کند، در جریان نشست غیر‌رسمی چند کشور غربی از جمله انگلیس، در حاشیه نشست شیکاگو گرفته شده است. 

به گفته این منبع مطلع نزدیک به دیپلمات‌های روس، در جریان توافق برای امنیتی کردن فضای سوریه به منظور زمینه‌سازی برای اقدام نظامی، هیچ اشاره‌ای به نام منطقه یا شهر خاصی از جمله الحوله نشده و فقط فهرستی از اقدامات برای امنیتی شدن شرایط مطرح شده است. با این حال، همین منبع تأکید کرد که برخی رهبران ناتو در این نشست، به طور ضمنی بر ایجاد فضای لازم برای اقدام بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد تأکید کرده‌اند. این منبع آگاه گفت که یکی از رهبران حاضر در جلسه شیکاگو به طور خاص از لفظ «بازی خونین برای خروج از وضعیت بن‌بست در سوریه» استفاده کرده است. 

پیش از این منابع امریکایی روز ۲۴ ماه مه برای اولین بار در گفت و گو با آسوشیتدپرس گفته بودند که دولت اوباما در حال بررسی تسلیح مخالفان سوری از جمله ارتش آزاد سوریه از طریق کشورهایی مانند قطر و عربستان است، ولی یک منبع ایرانی نزدیک به حزب الله لبنان تأکید کرد که تسلیح مخالفان سوری، به چند هفته قبل از نشست رهبران ناتو در شیکاگو برمی‌گردد. به گفته او، توقیف یک محموله از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین در مرز منطقه بقاع که فرماندهی ارتش لبنان خبر آن را تأیید کرد، نشان می‌دهد که امریکایی‌ها به فاصله چند هفته قبل از نشست شیکاگو، گزینه تسلیح مخالفان حکومت اسد را در دستور کار خودشان داشته‌اند. 

توافق برای خروج سفرا
به فاصله ۵ روز بعد از پایان نشست سران ناتو در شیکاگو، روز ۲۵ ماه مه کشتار خونین الحوله اتفاق افتاد. منبع آگاهی که طرح B رهبران ناتو برای امنیتی کردن شرایط سوریه را فاش کرد، می‌گوید که در جریان نشست شیکاگو یک توافق ضمنی بین امریکا، انگلیس و چند کشور دیگر اروپایی صورت گرفت که سوریه نیازمند یک حادثه ناگوار است تا مانند بحران انسانی یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹، زمینه مداخله نظامی ناتو فراهم شود. این منبع آگاه می‌گوید که در نشست شیکاگو هیچ توافقی صورت نگرفت که این حادثه در الحوله یا یک جای دیگر اتفاق بیفتد ولی روند بحث‌ها به سمتی رفت که برای همگی حاضرین در جلسه قابل پیش بینی بود که یک حادثه انسانی با ابعاد گسترده در یکی از شهر‌های سوریه اتفاق خواهد افتاد. 

حاضرین در این جلسه بر سر یک سری اقدامات مشخص از جمله خروج هماهنگ سفرا از دمشق و همچنین گرفتن انگشت اتهام به سمت حکومت بشار اسد توافق کردند؛ توافقی که ابعاد آن به فاصله کمی بعد از حادثه الحوله با خروج هماهنگ سفرا و دیپلمات‌های اروپایی و غربی مشخص شد. 

امریکایی‌ها نگرانند
منابع آگاه می‌گویند با وجود توافق طرف‌های غربی بر سر روسیه، مقام‌های امریکایی درباره موفق بودن این سناریو به شدت نگران هستند و به همین خاطر حتی در برخورد با الحوله نیز نسبت به کشورهایی مانند انگلیس با احتیاط بیشتری واکنش نشان دادند. پیش از این منابع غربی تأکید کرده بودند که امریکا از این نگران است که در صورت سقوط حکومت بشار اسد، چه گروه یا گروه‌هایی جایگزین آن خواهند شد. 

این نگرانی به خصوص با تشدید اوضاع امنیتی در سوریه تشدید شده است و دولت اوباما درباره به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین سوریه همچنان نگران است. یک منبع نزدیک به دولت اوباما روز ۲۵ ماه می به آسوشیتدپرس گفت که ارسال تسلیحات برای مخالفان دولت اسد را مد‌نظر دارند، ولی به دنبال تضمین این مسئله هستند تا سلاح‌هایی که برای مخالفان ارسال می‌شود به دست القاعده نیفتد. 

به گفته منبع مطلع نزدیک به «جوان»، مقام‌های دولت اوباما در جریان اجلاس شیکاگو گفته‌اند که برخی حوادث امینتی که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاده، از حیطه گزارش‌های اطلاعاتی آنها خارج بوده و بیم آن می‌رود که تشدید اوضاع امنیتی در سوریه، شرایط را به سمت و سویی غیر‌قابل پیش‌بینی ببرد و مرزهای شمال شرقی سرزمین‌های اشغالی را ناامن کند. 

دمشق ۱۷ سفیر و دیپلمات غربی را اخراج کرد
سوریه در پاسخ به اخراج سفرایش از کشورهای اروپایی و امریکا، ۱۶ سفیر و دیپلمات کشورهای غربی را عنصر نامطلوب اعلام و آنها را از دمشق اخراج کرد. وزیر خارجه سوریه بدون ذکر جزئیات، این خبر را تأیید کرد. 

خبرگزاری سانا عصر دیروز از قول یک منبع رسمی آگاه اعلام کرد که۱۶ سفیر، کاردار و دیپلمات کشورهای امریکا، انگلیس، سوئیس، ترکیه، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، بلغارستان، آلمان و کانادا عنصر نامطلوب اعلام شده‌اند. تعداد کشورهای اروپایی و غربی که دیپلمات‌های آنها در دمشق عنصر نامطلوب اعلام شده‌اند، ۱۰ کشور است، ولی با توجه به اینکه دو دیپلمات فرانسوی، دو دیپلمات اسپانیایی و دو دیپلمات بلغار از دمشق اخراج شده‌اند، مجموع سفرا و دیپلمات‌های اخراج شده از دمشق به ۱۶ نفر می‌رسد.
 
این در حالی است که رویترز گزارش کرد تعداد دیپلمات هایی که دولت سوریه آنها را عنصر نامطلوب توصیف کرده، ۱۷ نفر است. فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در گفت و گو با کانال الاخباریه سوریه ضمن تأیید خبر اخراج سفرای غربی از دمشق گفت که تصمیم دولت سوریه برای اخراج این سفرا با هدف تشویق این کشورها به تصحیح موضع‌گیری هایشان اتخاد شده است. دولت سوریه در بیانیه‌ای که خبرگزاری سانا آن را منتشر کرده، در عین حال بر اهمیت دیپلماسی و احترام متقابل بین دمشق و این کشورها تأکید و ابراز امیدواری کرده که این کشورها گام‌هایی بردارند که به عادی شدن مناسبات آنها با دمشق منجر شود.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.