عزیزی: پروژه جاسک فرصت خوبی برای انتقال ظرفیت‌های نفتی ایران را فراهم می‌کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پروژه جاسک را فرصت خوبی برای انتقال ظرفیت های نفتی ایران و کم کردن برخی محدودیت ها دانست که دشمنان به دنبال آن بودند.

ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز صادرات نفت ایران از دریای عمان و اجرای طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک گفت: ایران دارای موقعیت ژئوپلیتیک و جغرافیای منحصربه فردی است. از یک تنگه حیاتی برخوردار است و براساس آخرین یافته ها از ۱۴ نقطه استراتژیک در دنیا دو نقطه آن در ایران اسلامی است که شامل تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی و دریای عمان و خلیج فارس می شود. این ها فرصت های بی نظیری برای جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

وی افزود: وجود ذخایر غنی و تمدن کهن و باسابقه و نیروی انسانی مستعد و توانمند از دیگر ظرفیت های جمهوری اسلامی است که متأسفانه از گذشته تاکنون به خوبی از این ظرفیت ها در راستای منافع ملی استفاده نشده است. یکی از این فرصت های خوب دریای عمان بوده که می تواند زمینه ارتباط با آب های آزاد را فراهم کرده و فرصت خوبی برای توسعه صادرات نفتی باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: پروژه جاسک از زمان دولت نهم آغاز شد. از همان دوران عملیات واگذاری زمین و فعالیت های اولیه انجام شد و اکنون به بهره برداری رسیده است. این پروژه فرصت خوبی برای انتقال ظرفیت های نفتی ایران و کم کردن برخی محدودیت های دشمنان بوده که به دنبال آن هستند.

عزیزی ادامه داد: لازم است دولت تلاش کند تا هر چه سریع تر بندر شهید بهشتی در  چابهار را نیز به بهره برداری رسانده که فرصت خوبی در حوزه اقتصادی برای جمهوری اسلامی است. اساس وجود ساحلی بالغ بر ۲۰۰۰ کیلومتر فرصتی استثنایی برای ایران به شمار می آید.

وی توضیح داد: یکی از بحث های جدی آن است که دولت آینده استان های دارای ظرفیت های خوب و صنایع بزرگ را به دریا نزدیک کند. این تصمیمی شجاعانه در دولت آینده است که زمینه حضور استان های با استعداد و ظرفیت در ساحل دریای عمان و خلیج فارس و دریای خزر را فراهم کند و صنایع بزرگ را به ساحل منتقل خواهد کرد.

این نماینده مجلس در پایان گفت که لازم است دولت آینده بحث استفاده از آب شیرین کن ها برای رفع کم آبی را هم در برنامه اش داشته باشد. اقدامی که در کشورهای همسایه برای تأمین آب شرب انجام می شود و ما تاکنون گامی در این راستا بر نداشته ایم.

به گزارش ممتازنیوز، فرآیند رسمی بارگیری و صادرات نخستین محموله نفت خام از پایانه جاسک روز پنجشنبه، (۳۱ تیرماه) با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز و هدف دیرینه متنوع‌سازی مبادی صادرات نفت کشور محقق شد. اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با حدود ۲ میلیارد دلار اعتبار مصوب با هدف ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود که تاکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت (در روز) ایجاد شده است و این ظرفیت به‌تدریج و در آینده‌ای نزدیک به روزانه یک میلیون بشکه می‌رسد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.