فراخوان اهدای وکتور به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

۱۸م دیماه ،

بخش مهمی از پیشرفت ها در زمینه تکنولوژی DNA بنام وکتور است که رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی طی فراخوانی خواهان اهدای وکتور به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران شد.

ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران افزود: تکنولوژی DNA در نوترکیب تحول شگرفی را در علم بیولوژی مولکولی بوجود آورده است.

وی گفت: این تکنولوژی دستاوردهای عظیمی را در تمامی شاخه های بیوتکنولوژی ، پزشکی، کشاورزی، صنعتی است و هر ساله میلیاردها دلار صرفه اقتصادی برای کشورهای غربی بدنبال دارد و بخش مهمی از پیشرفت ها در زمینه تکنولوژی DNA نوترکیب وابسته به مولکولی از جنس DNA بنام وکتور است که بدون آن تحقیقات در این زمینه عملاً منتفی خواهد بود.

**باید تجاری سازی وکتور را در دستور کار قرار دهیم

سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی در ادامه گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در کشور ما بیش از یک دهه است که این تکنولوژی وارد شده است اما تاکنون هنوز بصورت جدی وارد مرحله تجاری سازی نشده ایم وباید آن را پیگیری کنیم.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی در زمینه تحقیقات تکنولوژی DNA نوترکیب دو کشور ، عدم دسترسی سریع به وکتورها و میزبان های مورد نیاز می باشد که این موضوع خود سبب کاهش سرعت این نوع تحقیقات و یا عدم انجام برخی از آنها می شود، با توجه به مشکلات ذکر شده وجود مرکزی که بتواند طیف وسیعی از وکتورها و میزبان های مورد نیاز محققان داخل کشور در همه شاخه های بیوتکنولوژی را فراهم نماید، کاملاً احساس می شود.

فاضلی تصریح کرد: هدف از راه اندازی بانک وکتور و میزبان در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ایجاد یک بانک وکتور غنی از وکتورها و میزبان های مورد نیاز محققان داخلی می باشد تا در سریعترین زمان کهن و با قیمت کمتری نسبت به شرکتهای خارجی این وکتورها در اختیار آنها قرار دهد، بنابراین این مرکز از اساتید، محققان دعوت می نماید تا در صورت دسترسی به وکتور یا میزبان، جهت اهدا به سایت مرکز به آدرس WWW.ibrc.ir مراجعه نمایند.

گفتنی است؛ جهت اهدا کنندگان از طرف مرکز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.