فعالیت های قرآنی و نهج البلاغه بیشتر مورد حمایت قرار می گیرد

به گزارش خبرنگار ایرنا از نمایشگاه قرآن کریم ‘سید محمد حسینی ‘ شامگاه پنجشنبه، در ‘همایش ملی نهج‌البلاغه’ که در شبستان مصلای امام خمینی(ره) تهران به همت مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه برگزار شد افزود: حمایت معاونت قرآن و عترت از تمام فعالیت‌ها در راستای ترویج نهج‌البلاغه خواهد بود.

وی گفت: در بحث آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی حمایت ویژه شده و نیاز است در زمینه نهج‌البلاغه پژوهش‌های مختلفی انجام شود که با یاری خدا پس از انقلاب کارهای خوبی انجام شده اما ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که باید استفاده شود.

حسینی افزود: ضروری است تا همایش تجلیل از نخبگان قرآنی در کشور همچون همایش تجلیل از خادمان قرآن که همه ساله با آغاز نمایشگاه قرآن صورت می‌گیرد، انجام شود.

وی اظهار داشت: در سال های اخیر ۵۰۰ پایانامه با موضوع نهج‌البلاغه تهیه شده که این خود نشان‌دهنده توجهی است که دانشگاه‌ها به این موضوع دارند زیرا نهج‌البلاغه دریایی است که هر قدر در آن کار شود بازهم همانند قرآن جای کار دارد.

حسینی با اشاره به وجود ۸۰ ترجمه فارسی از نهج‌البلاغه تصریح کرد: تا کنون ۸۰ ترجمه فارسی از نهج‌البلاغه منتشر شده که غالب این ترجمه‌ها پس از انقلاب چاپ شده که در این مورد می‌توان به ترجمه آیت‌الله العظمی مکارم شیزاری و دکتر شهیدی اشاره کرد.

وی گفت: تا کنون ۲۰ ترجمه از نهج‌البلاغه به زبان‌های مختلف دنیا ثبت شده که این تعداد کافی نیست و باید به سمت و سویی حرکت کنیم که زبان‌های زنده دنیا که دارای طرفدار هستند با ترجمه نهج‌البلاغه آشنا شوند زیرا این امر می‌تواند تأثیر خوبی در کشورهایی که با اسلام آشنایی ندارند داشته باشد.

وزیر ارشاد بیان داشت: در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن بخشی به نهج‌البلاغه اختصاص داده شده که هر سال متنوع‌تر خواهد شد و البته نباید تنها به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اکتفا کنیم و از همه ابزارها مانند رسانه دیجیتال، نشریات و مجلات در این مورد کمک‌ بگیریم و انتظار داریم که هنرمندان نیز در این عرصه وارد شوند همانند جشنواره رضوی که هنرمندان فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند.

حسینی با اشاره به ساخت و پخش سریال امام علی(ع) اظهار داشت: سریال امام علی(ع) که پخش شد کشش و جاذبه‌ای خوبی در جامعه داشت که این خود نشان می‌دهد جای ساخت سریال و فیلم‌های سینمایی در مورد یاران امام علی(ع) و حوادث تاریخی وجود دارد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه مؤسسات قرآنی مردمی به آموزش نهج‌البلاغه در کنار آموزش قرآن یادآور شد: تا کنون بیش از هزار و ۲۰۰ مؤسسه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده‌اند که هم این مراکز و هم کانون‌های فرهنگی مساجد می‌توانند در کنار فعالیت آموزش قرآن به آموزش نهج‌البلاغه نیز بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهج‌البلاغه در اوج فصاحت و بلاغت است و بعد از قرآن و کلام حضرت محمد(ص) کلامی جز کلام علی(ع) نداریم و تنها امیرالمؤمنین قدرت داشتند تا خطبه‌‌ای بدون نقطه بیان کنند و این امر خود نشان می‌دهد کلمات مانند موم در دستان ایشان بودند.

حسینی گفت: ابن ابی‌الحدید می‌گوید: فصاحت علی(ع) کجا و فصاحت عرب کجا، این در مقایسه با آن مانند مقایسه خاک با طلا و یا تیغ چوبین با شمشیر فولادین است.

تهرام/۹۹۷۷/۱۰۵۸/۱۲۷۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۲۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.