کابوس اطلاعاتی آمریکا

جام جم آنلاین: آذر سال گذشته با ورود یک پهپاد جاسوسی آمریکایی از نوع «RQ170» به فضای شرق ایران، پس از آن که با مراقبت‌های دقیق الکترونیکی مشخص شد که این هواپیما قصد جاسوسی در ایران را دارد پهپاد آمریکایی در کمینگاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت توسط سپاه پاسداران وادار به فرود شد.

این نخستین باری نبود که اخباری مبنی بر ساقط شدن هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز ایران منتشر می‌شد، اما این بار داستان فرق می‌کرد، نام یکی از پررمز و رازترین هواپیماهای جاسوسی آمریکایی به گوش می‌رسید که خبر آن با تایید نصفه و نیمه از سوی ناتو و سپس پنتاگون چهره‌ای جنجالی به خود گرفت.

به این ترتیب قدرت نرم ایران در شکار پهپاد آمریکایی به نمایش گذاشته و آمریکا مبهوت قدرت الکترونیک ایران شد.

کارشناسان غربی پس از شکار این هواپیما توسط ایران به نکاتی اشاره کردند که حکایت از شکست آمریکا و رسوایی این‌کشور در مقابله با ایران داشت.

به عنوان مثال شبکه خبری بی.‌بی‌.سی این ماجرا را یک شکست اطلاعاتی برای آمریکا محسوب کرد و داگلاس برچ، تحلیلگر خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اذعان کرد شکست آمریکا در ازدست‌دادن پهپاد RQ170 در آسمان ایران با بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی این کشور از شوروی سابق در ماجرای هواپیمای جاسوسی «یو ۲» قابل مقایسه است.

روزنامه دیلی تلگراف نیز با اشاره به این‌ که در صورت دستیابی ایران به فناوری طبقه‌بندی پیچیده پهپاد جاسوسی آمریکا، می‌توان از این پیشرفت به عنوان ضربه‌ای بزرگ به ارتش ایالات متحده یاد کرد، نوشت: این امر بیانگر توانایی بالای ایران در جنگ سایبری با آمریکاست و مهندسان ایرانی می‌توانند روش‌هایی را برای شکست فناوری جاسوسی آمریکا و استفاده از تجهیزات این پهپاد در تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین خود پیدا کنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.