کنگر دارای فیبر ولی فاقد کالری

جام جم آنلاین: در فصل بهار سبزیجات کوهی و خودرو به وفور در دامنه کوه‌ها و دشت‌ها دیده می‌شود. آنهایی که این سبزی‌ها را می‌شناسند و به محل روییدن‌شان دسترسی دارند، سبزی‌های تازه را از دل طبیعت می‌چینند، اما آنها که چنین امکانی ندارند هم خوب است سری به بازارهای خرید بزنند و از این روییدنی‌های پرخاصیت استفاده کنند.

یکی از این سبزی‌ها کنگر است که در فروردین و اردیبهشت روانه بازار می‌شود. حتما شما هم آن را دیده‌اید، گیاهی به رنگ سبز، البته از نوع کمرنگش که به سفیدی می‌زند و برگ‌های نسبتا ضخیم و آبدار دارد.

این گیاه به صورت خودرو در کوهپایه‌ها می‌روید. کنگر دارای تیغ‌های ریز و تیزی است که موقع پاک کردن باید بسیار دقت کنید تا به دست‌های شما آسیب نرساند.

کنگر دارای فیبر ولی فاقد کالری است. همچنین پتاسیم موجود در این گیاه بسیار زیاد است. این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک بوده و به همین علت بهتر است با ماست مصرف شود.

کنگر را هم به صورت خام و هم پخته می‌توان مصرف کرد. از این گیاه پرخاصیت می‌توانید در خورش، سالاد و سوپ استفاده کنید.

موقع خرید هم دقت کنید که ساقه‌های جوان و تازه آن را انتخاب کرده، و از خریدن کنگرهایی که تغییر رنگ داده‌اند یا ساقه‌های محکم و سفید ندارند خودداری کنید. همچنین در موقع طبخ کنگر آن را زیاد سرخ نکنید.

نوعی کنگر فرنگی هم در بازار وجود دارد که به آن آرتیشو می‌گویند. ظاهر این گیاه مانند میوه درخت کاج است و آن را اغلب در سالاد و سوپ می‌ریزند. موقع خرید آرتیشو مراقب باشید که برگ‌های آن باز نشده و سفت و سبز رنگ باشد. وقتی برگ‌های این گیاه قهوه‌ای باشد نشانه کهنه بودن آن است.

خانم‌های باردار، کودکان و کسانی که دچار بیماری‌های کلیوی و کبدی هستند باید در مصرف کنگر احتیاط کنند.

همچنین کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند نیز در خوردن کنگر زیاده روی نکنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.