ماهواره فجر ،دهه فجر در فضا/ ماهواره شریف تا پایان سال به فضا پرتاپ می شود

ماهواره ملی فجر که مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد و پیش بینی می شودپایان دهه فجر به فضا پرتاب شود.

حمید فاضلی رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار  دانش های روزباشگاه خبرنگاران گفت:  ماهواره ملی فجر که به اتمام رسیده است و مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد در بخش های زیر سیستمی با مشکلاتی مواجه شد که برای حل این مشکلات ما نیازمند مدیریت بیشتری در زمینه ساخت ماهواره ها هستیم.

وی افزود: پس از انجام آزمایشات زیر صدری و رفع مشکلات زیر سیستمی امیدواریم بتوانیم در ایام مبارک دهه فجر آن را پرتاب کرده و راهی فضا کنیم.

فاضلی اظهار داشت: در حال حاضر ماهواره برهای موجی ایران فعالیت های خود را آغاز کرده اند و ماهواره بر سفیر یک A که ماهواره های امید و رصد را به فضا پرتاب کرد هر دو ماهواره را در یک ارتفا قرار داد.

وی تصریح کرد: اکنون نیروهای پیشران را در این ماهواره بر ارتقا داده ایم و طوری برنامه ریزی کرده ایم که بتواند ماهواره های سنگین تر را با موفقیت پرتاب و در مدار مشخص شده قرار دهد ماهواره  بر سفیر یک A امتحان خود را به خوبی انجام داد و توانست ماهواره نوید را که ۴۸ کیلوگرم است در مدار قرار دهد.

فاضلی یادآور شد: ماهواره شریف که با دست توانمند دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده نیز امیدواریم تا پایان امسال به فضا پرتاب شود و ماهواره بری که آن را در مدار قرار خواهد داد سفیر یک B نام دارد.

وی تاکید کرد: ماهواره بر سفیر یک B علاوه بر ماهواره شریف طوری طراحی شده که می تواند ماهواره فجر را به فضا پرتاب کرده و ماهواره ناهید را در مدار یو که ارتفاع ۲۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتری از زمین است قرار دهد.

فاضلی در خصوص ماهواره ناهید اعلام کرد : پیش بینی کرده ایم این ماهواره بعد از پرتاب به فضا در زمان باز شدن صفحات خورشیدی  تصاویر آنها را توسط ماهواره ضبط و به زمین ارسال کنیم.

 وی افزود: صفحات خورشیدی موجود در ماهواره ناهید توان انرژی این ماهواره را به طور کامل تامین می کند و تصاویر ارسالی از زمان باز شدن این صفحات یک موفقیت بزرگ محسوب می شود.

فاضلی وظیفه اصلی این ماهواره را تصویر برداری از سطح زمین دانست و گفت: در شرایط خاص این ماهواره می تواند مدار خود را با استفاده از یک رانشگر گاز سرد تغییر داده و در ارتقاء بالاتری قرار گیرد.

وی عنوان کرد: مهم ترین خصیصه این ماهواره تغییر شکل اوج مداری آن از بیضی به دایره است که امیدواریم تا ارتفاع ۵۰ کیلومتری از زمین قرار گیرد و عمر آن تا یک سال ونیم افزایش خواهد یافت./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.