محمدنبی حبیبی: موتلفه پدر اصولگرایی نیست/ قشر غالب موتلفه بازاری نیست/ تا اثرگذاری روی توده مردم فاصله زیادی داریم

*   موتلفه خود را پدر جریان اصولگرایی نمی‌داند، بلکه خود را برادر جریانات اصولگرا با سلیقه‌های مختلف می داند. ما با توجه به تاریخ تاسیس‌مان چیزی نزدیک نیم قرن سابقه کار سیاسی داریم. اما این قدمت تاریخی ما را در موضع پدری جریان اصولگرایی قرار نمی‌دهد.
 *   موضع انتخاباتی ما این است که محوریت جامعتین را قبول داریم و نظرات جامعتین را بر نظر خودمان ترجیج می‌دهیم و وقتی هم که ترکیب ۶+ ۷ تشکیل شد، ما در عین حال که در مورد چهره‌های مختلف نظر دادیم این نظرات را به جبهه متحد اعلام کردیم و تصمیم نهایی جبهه متحد را نظر خودمان تلقی کردیم.
 *   جبهه پیروان متشکل از ۱۵ تشکل است. ما وقتی که در یک جمع ۱۵ نفره می‌خواهیم تصمیم بگیریم، این انتظار که همه ۱۵ عضو یک نظر داشته باشند محال است. بنابراین قاعده جمعی این است که به رای اکثریت پایبند باشیم. در جبهه پیروان کسانی بودند که به حضور برخی افراد در لیست جبهه متحد اعتراض داشتند، اما نهایتا جبهه پیروان نظرش حمایت از لیست جبهه متحد شد. در خود جبهه متحد هم اینکه بگوییم هر ۱۳ نفر نظر مشابه هم داشتند اینگونه نبود و طبیعی هم هست. قاعده کار جمعی تسلیم بودن به رای اکثریت است. 
 *    ما ممکن است به برخی رفتارهای برخی تشکل‌های جبهه متحد هم انتقاد داشته باشیم، اما محصول این رایزنی بین جریان‌های اصولگرایی را هم در مقابل جریان فتنه می‌دانیم و هم در مقابل جریان انحراف، بنابراین معتقدیم که تصمیماتی که جبهه متحد در برابر جریان فتنه و انحراف گرفته، تصمیمات بسیار خوبی بوده؛ بنابراین در آن رقابت پیدا و پنهانی که با رقبای خود داشتیم ، جبهه متحد پیروز از میدان بیرون آمده است.
  *   برآوردی که خودمان داریم این است که تاثیر موتلفه در حال حاضر بیش از گذشته در جامعه ما قابل رویت است. یعنی اگر به زمانی که موتلفه در سال ۴۲، کارش را آغاز کرده نگاه ‌کنیم ببینیم اصلا چند نفر در کل کشور اسم موتلفه را می‌شناختند. یا اگر می‌شناختند با کدام بخش از نظرات موتلفه آشنایی داشتند و از آن حمایت می‌کردند. یک درصد بسیار قلیلی در زمان تاسیس پشتیبان حزب بودند. اما به تدریج که کار انقلاب پیش رفت، می‌بینیم که درصد پشتیبانی از نظراتی که حزب موتلفه ارائه کرده بود بیشتر شد. الان ما اظهار نظر موتلفه را در بین محافل مختلف سیاسی اثرگذار، یک مقدار بیشتر از گذشته هم می‌دانیم. اما بیشتر این اثرگذاری در محافل خاص انقلاب بروز و ظهور دارد. معتقدیم که البته یک راه نسبتا طولانی پیش راه داریم تا علاوه بر اثرگذاری در محافل خواص انقلاب، این اثر گذاری را به توده‌های مردم توسعه بدهیم. که البته از این جهت ما معتقدیم که به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و فاصله‌مان تا نقطه مطلوب هم زیاد است. 
 *   من موتلفه را در محافل خواص اصولگرایی موثر می‌دانم اما این میزان اثر گذاری در میان توده زیاد نیست. ما باید برای کسب آرای بیشتر در انتخابات این فاصله بین اثر گذاری خواص و عوام را کاهش دهیم.  البته این نکته در کل کشور هم قابل توجه است. ما نوع کسانی که در کل کشور شناسایی کردیم و بعد از شناسایی به جبهه متحد معرفی کردیم و خودمان هم مستقلا به معرفی هیچ کسی نپرداختیم از بین معرفی شدگان ما ، افراد فراوانی هم مقبول جبهه متحد قرار گرفتند و هم رای مردم را توانستند کسب کنند.  بنابراین اگر ملاک فقط میزان رای باشد ما شرایطمان در تهران باید به سمت مطلوب شدن برود؛ اما در شرایط فعلی ذهنیت مردم در نقاط دیگر غیر از تهران نسبت به موتلفه قابل توجه است. 
 *  ما از تقریبا از ۱۰ سال پیش برای جوان شدن حلقه مدیریتی موتلفه کارهایی را انجام دادیم. مثلا در موضوع دبیر کل، ۸ سال پیش دبیر کل جدید معرفی شد، من این توضیح را بدهم از نظر من آقای عسگر اولادی نفر اول ما هستند، یعنی در هر انتخاباتی که از اعضای ما صورت گیرد یقین بدایند که آقای عسگراولادی رای اول را خواهند آورد. اما همین آقای عسگر اولادی از ۱۲ سال پیش تلاش کردند دبیرکلی در وجود ایشان استمرار پیدا نکند و ایشان مدام می‌گفتند “اینکه دبیرکلی پشت میزش سکته کند و از دنیا برود این بدترین شکل مدیریت است”، بنابراین آقای عسگر اولادی از ۱۲ سال پیش اتمام حجت‌های متعدد کردند که دبیر کل عوض شود تا بعد از ۴ سال تلاش ایشان، ۸ سال پیش شورای مرکزی این نظر را پذیرفت، دبیر کل جدید که بنده باشم با ایشان فاصله سنی ۱۴ -۱۵ ساله داریم، در حوزه دبیر اجرایی هم این موضوع مورد توجه قرار گرفت. 
 *  شما به ترکیب شورای مرکزی و هیئت مدیره ما نگاه کنید. به ترکیب مدیران ما در سراسر کشور نگاه بکنید، اصلا غلبه با کسانی نیست که کار اقتصادی به معنای بخش خصوصی انجام می‌دهند، عمده اعضای ما یا دانشگاهی هستند، یا معلم هستند و یا کارمند، آنهایی که در بخش اقتصادی فعال هستند در یک اقلیت محض قرار دارند. بله موتلفه اسلامی در سال تاسیس از سوی بچه‌های بازار تشکیل شد و اینها البته بچه‌های بازاری متدین سیاسی بودند که امام اینها را جمع کردند و شد هیئت‌های موتلفه.  اما اصولا این ترکیب در حال حاضر وجود خارجی ندارد. البته من اصلا مخالف حضور بازاری های مسلمان انقلابی در موتلفه نیستم اما اینکه بگوییم قشر غالب در حوزه های مدیریتی و بدنه بازاری است درست نیست. 
 *  ما مانند بقیه احزاب علاقه مندیم در دولت، مجلس، شورای شهر اعضای‌مان حضور موثر داشته باشند. برای دوره‌های بعدی انتخابات سیاست ما اثرگذاری حزب بر روی جریان انتخابات است اما اینکه در آن زمان با دیگران برای غلبه جریان فکر اصولگرایی ائتلاف می کنیم یا نه بستگی به شریاط آن زمان دارد.

۲۹۲۹۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.